Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

post je EXIF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • post je EXIF

    ik kijk af en toe in het fotoforum, maar ik post er zelf niet.
    Gewoon, omdat ik er geen tijd voor heb. Ik moet dan ook op de reacties reageren, en ik vind dat ik dan ook verplicht ben om op andere foto's te reageren, en dat zal niet altijd lukken.
    ik keek net weer even en ik stuitte weer op reacties, waarin vrij dwingend werd gezegd: post de exif. En die reactie werd meermaals herhaald.

    Ik vraag me af waarom je dat zou willen weten. Ik heb de vraag gezien, maar ik heb niemand gezien die op basis daarvan echt wat aanwijzingen gaf. Hooguit bij een hoge iso.

    is het gewoon een formaliteit en is het fout wanneer iemand het er niet bij geeft?
    wat wil je er eigenlijk uit lezen?

  • #2
    Re: post je EXIF

    Ik snap het ook soms niet, maar ik kan wel begrijpen dat anderen hieruit iets kunnen/willen bijleren.

    Als een fotograaf een foto neemt met 2 externe flitsers dan staat er in de exif: "Flash did not fire"

    Voor natuur & landschappen kan dit waarschijnlijk wel handiger zijn.
    www.fotofolio.be

    Comment


    • #3
      Re: post je EXIF

      de exif kan toch soms heel handig zijn, of de foto nu goed of slecht was.
      bij een mindere foto kan de exif een hele goede basis zijn om tips te geven; zoals je zei als mensen een te hoge iso dan nodig gebruiken, te lange/te korte sluitertijd, diafragma te groot/te klein
      bij een goede foto kan de exif heel interessant zijn om te zien hoe die foto tot stand is gekomen, en daar kan veel uit geleerd worden.

      maar ik snap het zeker dat sommige fotografen geen exif van hun foto's willen posten. uiteindelijk zijn ze helemaal niet verplicht om hun 'geheimen' te verklappen over de foto's.
      Als iemand hulp wilt met zijn foto's, vind ik het niet meer dan vanzelfsprekend dat de exif mee wordt gepost
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: post je EXIF

        Wanneer ik de exif-gegevens zou willen weten van een bepaalde foto vraag ik ze gewoon.

        Comment


        • #5
          Re: post je EXIF

          Aan de EXIF gegevens kan je ook niet alles afleiden.
          Ze zeggen namelijk niets over de omstandigheden waarin de foto is genomen.

          Danny
          SeALbe

          Comment


          • #6
            Re: post je EXIF

            Soms is het handig. Meestal is het niet relevant en af en toe is het zelfs misleidend.
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

            Comment


            • #7
              Re: post je EXIF

              Oorspronkelijk geplaatst door SeAlbe Bekijk bericht
              Aan de EXIF gegevens kan je ook niet alles afleiden.
              Ze zeggen namelijk niets over de omstandigheden waarin de foto is genomen.

              Danny
              en wat er allemaal aan de foto bijgewerkt is (ps, corel enz)

              Comment


              • #8
                Re: post je EXIF

                In het begin vroeg ik dat ook soms eens...
                Maar ik leerde er bitter weinig uit behalve hun gebruik van f- waarden...

                Verder van de rest is het toch veelal zelf uitzoeken wat en hoe je het in beeld wil brengen.

                Comment


                • #9
                  Re: post je EXIF

                  Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                  de exif kan toch soms heel handig zijn, of de foto nu goed of slecht was.
                  bij een mindere foto kan de exif een hele goede basis zijn om tips te geven; zoals je zei als mensen een te hoge iso dan nodig gebruiken, te lange/te korte sluitertijd, diafragma te groot/te klein
                  bij een goede foto kan de exif heel interessant zijn om te zien hoe die foto tot stand is gekomen, en daar kan veel uit geleerd worden.

                  maar ik snap het zeker dat sommige fotografen geen exif van hun foto's willen posten. uiteindelijk zijn ze helemaal niet verplicht om hun 'geheimen' te verklappen over de foto's.
                  Als iemand hulp wilt met zijn foto's, vind ik het niet meer dan vanzelfsprekend dat de exif mee wordt gepost
                  Exif verklappen niet die geheimen maar ze geven wel info wanneer en zelfs waar de opname gebeurden. Bij diefstal van de foto zijn de exif data een bewijs van authenticiteit. Daarom zal ik ook nooit de volledige exif-data plaatsen maar vooreerst verwijderen uit een posting.

                  Henri
                  lidnummer: BD0435BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: post je EXIF

                    Ik zou er niet van wakker liggen, 80% van de reacties hier ligt toch in de aard van
                    -
                    -
                    - knap vastgelegd! Wat een scherpte!!

                    of
                    - ... ik vind de kleur van de achtergrond niet mooi ...


                    Als de exif gegeven wordt (of in de foto zit) probeer er dan voor jezelf iets uit te halen en iets bij te leren (mm, f-waarde, iso, ...)
                    Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
                    - Isaac Asimov-

                    Comment


                    • #11
                      Re: post je EXIF

                      Oorspronkelijk geplaatst door pquito Bekijk bericht
                      Als de exif gegeven wordt (of in de foto zit) probeer er dan voor jezelf iets uit te halen en iets bij te leren (mm, f-waarde, iso, ...)
                      Ik volg!

                      Comment

                      Working...
                      X