Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aan de freelance persfotografen...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aan de freelance persfotografen...

    Even een specifieke vraag aan de freelance persfotografen die voor de grote Vlaamse uitgevers werken:

    Wat zijn jullie ervaringen omtrent de vergoeding in auteursrecht die de uitgevers nu hanteren? En dan ben ik vooral geïnteresseerd over hoe de fiscus hier bij jullie op gereageerd heeft. Mijn belastingscontroleur betwist namelijk dat het hier over auteursrechten gaat en vraagt meer info. Hebben jullie ook dergelijke ervaringen en zo ja, hoe hebben jullie gereageerd?

  • #2
    Re: Aan de freelance persfotografen...

    ik factureer een gebruikslicentie voor een publicatie in een bepaalde media op een bepaalde datum, hoe specifieker , hoe beter

    als iemand een gebruiksrecht van een foto koopt en die meermaals wilt gebruiken kan er een onbeperkte gebruikslicentie verkocht worden met een bepaalde duurtijd

    nog nooit probs gehad met fiscus

    Comment


    • #3
      Re: Aan de freelance persfotografen...

      Bedankt voor je reactie, maar de meeste persfotografen kunnen niet op deze manier werken, zeker niet als ze ook foto's in opdracht maken. Alle grote uitgevers verplichten ons een factuur te maken voor overdracht van auteursrechten en houden automatisch 15% roerende voorheffing af. Achteraf krijgen WIJ dan problemen met de fiscus en daarna waarschijnlijk ook nog eens met de sociale zekerheid.
      Nog iemand ervaringen met de fiscus, specifiek naar aanleiding van de nieuwe wetgeving rond auteursrechten?

      Comment


      • #4
        Re: Aan de freelance persfotografen...

        M. ,

        De laatste maanden hoor ik veel collega's die hetzelfde probleem hebben.
        Mijn boekhouder kon mij ook niet direct een pasklaar antwoord geven, en gaat dit nu verder uitzoeken.

        groeten,
        Stijn
        Canon EOS 1D mkIII / EOS 5D mkII +grip |EF 16-35 f2.8 L|EF 24-70 f2.8 L | EF 50 f1.4|EF 70-200 f2.8 L IS USM II | EF 300mm f2.8 L IS USM | 4x Speedlite 580EX II |Sigma 15mm fish
        een hoop sunbounce & strobist stuff

        Comment


        • #5
          Re: Aan de freelance persfotografen...

          Voor info zie hier:







          De enige discussie die er met de fiscus kan bestaan behelst de definitie van auteursrecht: sommigen limiteren dit ten onrechte immers tot enkel teksten en muziek.

          g

          Comment


          • #6
            Re: Aan de freelance persfotografen...

            Hier ook volgens de nieuwe reglementering. Mijn boekhouder heeft ook raad moeten vragen bij diverse collega's... en wist er ook geen pasklaar antwoord op. De fiscus heb ik er nog niet over gehoord.
            | www.fototbr.be - Huwelijksfotograaf en freelance persfotograaf voor het Brugsch Handelsblad/Krant van West-Vlaanderen |
            100% Canon - 50% Mac - 25% Strobist

            Comment


            • #7
              Re: Aan de freelance persfotografen...

              Blijkbaar is er een onderscheid tussen de gepubliceerde foto's die je in opdracht van de krant gemaakt hebt en de foto's die nadien herbruikt, of uit een archief werden gehaald. In het eerste geval zou het gaan over inkomten, en in het tweede over auteursrechten. De uitgevers maken dit onderscheid echter niet. Dat wordt een hele administratie!!!

              Comment

              Working...
              X