Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BTW bij fotoreportages

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • BTW bij fotoreportages

    Hey, kan iemand mij zeggen hoe dat concreet zit met facturatie.

    Als je een fotoreportage maakt en je levert je foto's in een album mag je 6% btw vragen. Maar moet je op je factuur de reportage weglaten en alleen het album verkopen aangezien de reportage dan hetgene was dat je moest doen om het boek te maken? Of mag je je fotoreportage ook apart aanrekenen tegen 6%?

    En wat als je een album aanlevert EN digitaal? Mag ik dan nog mijn reportage en album tegen 6% verkopen en mijn DVD er gratis bijgeven? Of mag ik de DVD ook aanrekenen tegen 21% apart? Of moet ik in alle talen zwijgen over die DVD want valt dan de reportage ook niet meer onder de 6% regeling?

    Allemaal vraagjes waar ik een beetje mee zit...

    Ben al langs gegaan in het btw controle kantoor van Leuven en bij Unizo maar beide wisten ze het ook niet. Het controle kantoor ging me nog bellen met een antwoord, maar dat duurt te lang naar mijn goesting...

    Hoe doen jullie het?

    Dank.
    Dries.
    http://www.driesrengle.be - /portfolio - /huwelijksfotografie - Alles met een zwaar overpriced digitaal wegwerpkodakske

  • #2
    Re: BTW bij fotoreportages

    Welkom op BD waar 90% van de leden weer zal speculeren naar een concreet antwoord. Laat staan dat deze speculaties boekhoudkundig correct zullen zijn



    De 6% btw regeling is een beetje complex ...

    Het leveren van digitale fotoboeken (gedrukte!) is onderworpen aan 6%, met inbegrip van het maken van de fotoreportage.

    Hierbij een uittreksel uit de mail vanwege de BTW-administratie:

    De levering van een fotoboek, al dan niet voorafgegaan door het maken van een fotoreportage door de beroepsfotograaf, is overeenkomstig rubriek XIX, tabel A van de bijlage bij het KB nr. 20 inzake btw-tarieven aan het verlaagd btw-tarief van 6% onderworpen, voor zover het niet gaat om drukwerken voor reclamedoeleinden gebruikt of hoofdzakelijk bedoeld voor reclame. De administratie neemt immers aan dat het maken van de fotoreportage gevolgd door de levering van het fotoboek wordt beschouwd als één handeling, waarop het verlaagd btw-tarief van 6% van toepassing is. Er dient dus geen prijsopsplitsing te gebeuren.

    De volgende handelingen zijn echter onderworpen aan het normaal btw-tarief van 21%:

    • het leveren van een fotoboek via digitale weg (dus niet geprint)
    • het leveren van foto’s via digitale weg
    • het ontwikkelen van fotografische films gevolgd door de eenvoudige afgifte van de foto’s
    • reclamedrukwerken
    www.fotofolio.be

    Comment


    • #3
      Re: BTW bij fotoreportages

      Die 6% BTW geldt op digitale, ingebonden fotoboeken, omdat die onder "boeken" vallen. Zoals romans enzo dus. Al het werk nodig om tot dat boek te komen, valt dan ook onder 6%. Zo doe ik het tenminste. Tot nu toe nog geen problemen gehad. Via de Beroepsvereniging zijn hier ook al heel wat mails over verstuurd. Wij hebben de bevestiging gekregen dat de 6% regel voor de digitale albums van toepassing is... Maar ge kunt natuurlijk nooit weten dat uw kantoor dat toch zo niet ziet...
      www.focusfotografie.be
      www.facebook.com/eviwilmus

      Comment


      • #4
        Re: BTW bij fotoreportages

        Die 6% geldt enkel voor een boek dat fysiek gedrukt is. (al dan niet op een digitale manier).
        Maar internet "boeken" of pdf, etc, vallen daar niet onder.
        Indien je buiten een "gedrukt" boek ook foto's op een andere wijze aanlevert is het best om alles te splitsen en enkel het boek (drukkosten, opmaak) aan 6% te rekenen. (En aangezien er aan de opmaak van het boek vaak meer werk is dan aan het maken van de foto's kan je daar gerust op doorrekenen.)

        Comment


        • #5
          Re: BTW bij fotoreportages

          Dus stel dat het koppel ook een website en een diavoorstelling op DVD wil, kan ik dan het volgende op mijn factuur zetten:

          Fotoreportage 6% 550 euro
          Fotoboek 6% 400 euro
          DVD 21% 65 euro
          Website (1 jaar) 21% 200 euro

          Of kan ik beter doorrekenen op mijn fotoboek en de fotoreportage niet vermelden als ik ook digitaal aanlever? Want de fotoreportage is in dit geval een handeling om het boek te maken, maar ook om de DVD en website te maken welke onder de 21% regeling vallen...

          En niet direct mee te maken, maar hoe zit het met de vervoersonkosten? Moet daar eigenlijk ook BTW op betaald worden? Zo ja, is dat dan die 6% of 21%?

          Edit: ow voyager, uw reply niet zo goed gelezen.
          Dus gij zou het dan zo doen:

          fotoboek 6% 950euro
          DVD 21% 65 euro
          website 21% 200 euro

          ?
          http://www.driesrengle.be - /portfolio - /huwelijksfotografie - Alles met een zwaar overpriced digitaal wegwerpkodakske

          Comment


          • #6
            Re: BTW bij fotoreportages

            Oorspronkelijk geplaatst door Dresse Bekijk bericht
            Dus gij zou het dan zo doen:

            fotoboek 6% 950euro
            DVD 21% 65 euro
            website 21% 200 euro

            ?
            Inderdaad, dat is de manier die het minst voor discussie vatbaar is.

            Misschien nog beter is:

            Fotorepeportage 21 % 200€
            Fotoalbum (opmaak & drukken) 6% 850€
            DVD 21% 65€
            Website 21% 100€

            Zoals u opmerkte, is op deze manier de reportage een duidelijk deel aan 21%

            Albums zijn nu eenmaal duur (gemakkelijk aantoonbaar via uw aankoopfactuur) en vergen veel werk (meer dan de feitelijke reportage).

            Vervoerskosten is nog zo'n ingewikkeld geval. Tenzij deze expliciet bijgerekend worden zorg ik er voor dat ze in het geheel van de prijs zitten. Anders aan 21%. (Er is nog een mogelijkheid om, bij een personenwagen, een gedeelte van de niet aftrekbare btw en kosten fiscaal te verwerken, maar tenzij je veel km onkosten aanrekent is dit niet de moeite, en doorgaans meer werk voor de boekhouder.)

            Comment


            • #7
              Re: BTW bij fotoreportages

              [QUOTE]
              Oorspronkelijk geplaatst door voyager Bekijk bericht
              Inderdaad, dat is de manier die het minst voor discussie vatbaar is.

              Misschien nog beter is:

              Fotorepeportage 21 % 200€
              Fotoalbum (opmaak & drukken) 6% 850€
              DVD 21% 65€
              Website 21% 100€

              Zoals u opmerkte, is op deze manier de reportage een duidelijk deel aan 21%
              Zo doe ik het ook, Het grootste bedrag steek ik in het boek aan 6% en het kleinste gedeelte aan 21%.
              Het was zelfs in opdracht van het btw-kantoor zelf.
              Ze zien toch zo graag eens 21% staan hé die mannen daar
              CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

              Comment


              • #8
                Re: BTW bij fotoreportages

                Wat als de klant dan zegt: "ik wil enkel fotoreportage op dvd. Dat is dan 200 + 65 EUR ?"

                Comment


                • #9
                  Re: BTW bij fotoreportages

                  Als de klant enkel een dvd wil dan is dat aan 21%. De klant zegt dit op voorhand (bestelbon) en dan wordt er een andere prijs gevraagd voor de reportage uiteraard (wat uiteraard ook op de prijslijst aangegeven staat)... In mijn geval kost een reportage met enkel dvd (zonder album) nagenoeg evenveel als een reportage met een klein album. Alle beelden worden altijd nabewerkt, dus het enige verschil in kostprijs is de opmaak van een album en de kost van dat album. Door het verschillende btw-tarief komen de prijzen zo heel dicht bijeen te liggen en beslissen veel mensen toch om een album te nemen in plaats van enkel dvd. Immers: ze betalen mij voor de dvd en willen dan nog vaak zelf een album maken wat hen tijd en geld kost. Op het einde van de rit zijn ze dus meer centen kwijt dan gewoon een pakket te kiezen bij mij met een album, en ik durf stellen dat mijn albums betere kwaliteit zijn dan wat de mensen over het algemeen zelf maken...

                  Roeland
                  www.135mm.be
                  @135mm_leuven
                  info@135mm.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: BTW bij fotoreportages

                    Bedankt voor het antwoord.
                    Sorry van mijn late antwoord was het hier even uit het oog verloren.

                    Dat is idd allemaal goed gezien, maar het wordt wel moeilijk om een duidelijke prijslijst online te zetten... Ik bied geen pakketten aan maar hoe het nu op mijn prijslijst staat kunnen ze alles zelf samenstellen. Dus reportage, album, slideshow-dvd, website...
                    Ik kan daar moeilijk opzetten: reportage 200euro, album 700euro. Want dan denk ik niet dat er nog mensen een album gaan nemen .
                    Nu weet ik ineens waarom alle huwelijksfotografen met pakketten werken
                    http://www.driesrengle.be - /portfolio - /huwelijksfotografie - Alles met een zwaar overpriced digitaal wegwerpkodakske

                    Comment

                    Working...
                    X