Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto voor de krant

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto voor de krant

    De volgende vraag heb ik al aan verschillende mensen voorgelegd maar niemand kan mij een klaar en duidelijk antwoord geven. Misschien dat hier wel iemand zit die enige ervaring heeft ? Het gaat om het volgende : als (niet-zelfstandig) amateur-fotograaf krijg ik van een belangrijke krant de vraag om een foto van mij te mogen publiceren. Zij betalen daar een vergoeding voor. Uiteraard moeten zij een document van mij krijgen om de betaling te kunnen uitvoeren. Een factuur kan ik niet uitschrijven wegens geen zelfstandig statuut. Bestaat er een mogelijkheid om toch op een legale manier uitbetaald te worden door de krant ? Is er iemand met een 'modeldocument' ? Ik wens ook geen zelfstandig bijberoep omdat het (vermoedelijk) maar éénmalig is en dan heb ik meer kosten dan baten. Wie kan me goed advies geven ?

  • #2
    Re: Foto voor de krant

    In dit geval denk ik dat een opgestelde prijs op een blaadje goed genoeg is hoor
    Canon - Youtube slideshow: https://www.youtube.com/watch?v=XtytfbVcV0s

    Comment


    • #3
      Re: Foto voor de krant

      Oorspronkelijk geplaatst door MR3910 Bekijk bericht
      Wie kan me goed advies geven ?
      Die extra inkomsten zal je moeten aangeven in je persoonsbelastingen voor 2009 ... c'est simple comme bonjour!

      Publicaties in kranten kennende zal dit bedrag géén MEGA extra inkomen betekenen, dus goed voor katern-B

      Of je kan dit "proberen" te kaderen in het "kunstenloket" maar dat is voor dit soort werk een NO-GO.
      www.fotofolio.be

      Comment


      • #4
        Re: Foto voor de krant

        Oorspronkelijk geplaatst door Jevgeniy Bekijk bericht
        In dit geval denk ik dat een opgestelde prijs op een blaadje goed genoeg is hoor
        Wat een enorm verhelderende tip voor de TS
        www.fotofolio.be

        Comment


        • #5
          Re: Foto voor de krant

          Kan dat niet via vrijwilligerswerk? De vergoeding wordt dan onkosten genoemd.
          Zo heb ik het toch al gedaan.

          L.
          http://lievendevlaminck.wordpress.com/

          Comment


          • #6
            Re: Foto voor de krant

            Dit helpt u waarschijnlijk niet direct maar 't is misschien wel nuttig om te weten?

            Comment


            • #7
              Re: Foto voor de krant

              neem gewoon genoegen met een naamvermelding.
              geen gedoe met geld en zo.
              en als ze toch zo graag willen betalen, laat ze het aan een goed doel doneren.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Foto voor de krant

                vrijwilliger is misschien wel een goed idee. De krant zal waarschijnlijk wel weten hoe en wat. jij moet dan enkel een papier onderteken dat je vrijwillige arbeid geleverd hebt en daar kosten voor gedaan hebt (toestel gekocht, elektriciteit verbruikt, ...). Geen idee wat max bedragen enzo zijn, maar waarschijnlijk ga je ook geen 100en euro's krijgen van de krant
                hoe meer f**k hoe meer vreugd

                **=ol

                Comment


                • #9
                  Re: Foto voor de krant

                  Gewoon een onkostennota maken. Met vermelding van jouw gegevens (naam, adres) en die van de klant. Ook een omschrijving van de geleverde prestatie en de prijs.
                  Dat is voldoende. Jij vult die inkomsten vervolgens in op jouw belastingsbrief.
                  Een onkostennota voor dit soort prestaties mag wel enkel in occasioneel geval.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto voor de krant

                    Oorspronkelijk geplaatst door kourni Bekijk bericht
                    Een onkostennota voor dit soort prestaties mag wel enkel in occasioneel geval.
                    De TS vermeldde inderdaad dat het waarschijnlijk om een éénmalig iets gaat.

                    L.
                    http://lievendevlaminck.wordpress.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto voor de krant

                      Oorspronkelijk geplaatst door kourni Bekijk bericht
                      Gewoon een onkostennota maken. Met vermelding van jouw gegevens (naam, adres) en die van de klant. Ook een omschrijving van de geleverde prestatie en de prijs.
                      Dat is voldoende. Jij vult die inkomsten vervolgens in op jouw belastingsbrief.
                      Een onkostennota voor dit soort prestaties mag wel enkel in occasioneel geval.
                      Lijkt mij ook de beste oplossing.
                      Eenvoudigste zal zijn de krant in kwestie te contacteren en zien hoe ze dit bij anderen afhandelen, waarschijnlijk kunnen ze je een voorbeeldje van onkostennota bezorgen waar je enkel nog je naam moet op invullen. Kan me niet voorstellen als het een grote krant is dat ze er helemaal geen ervaring mee hebben..
                      Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto voor de krant

                        als ik het goed begrijp is het geen opdracht die je krijgt om een foto te maken, maar een vergoeding voor het plaatsen van een reeds bestaande foto? Dan valt het onder de regeling ivm overdracht van auteursrechten.

                        Maak een honorariumnota met vermelding "Vergoeding voor overdracht van auteursrechten met betrekking tot foto: “Titel” in (krant, dag)

                        Vermeld ook: vrijgesteld van BTW, statuut kleine onderneming, art 56,§2 BTW-wetboek.

                        Normaal zal de krant 15% roerende voorheffing inhouden, en je volgend jaar een fiscaal attest voor je belastingaangifte bezorgen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto voor de krant

                          Oorspronkelijk geplaatst door erikdr Bekijk bericht
                          als ik het goed begrijp is het geen opdracht die je krijgt om een foto te maken, maar een vergoeding voor het plaatsen van een reeds bestaande foto? Dan valt het onder de regeling ivm overdracht van auteursrechten.

                          Maak een honorariumnota met vermelding "Vergoeding voor overdracht van auteursrechten met betrekking tot foto: “Titel” in (krant, dag)

                          Vermeld ook: vrijgesteld van BTW, statuut kleine onderneming, art 56,§2 BTW-wetboek.

                          Normaal zal de krant 15% roerende voorheffing inhouden, en je volgend jaar een fiscaal attest voor je belastingaangifte bezorgen.
                          Dat kan ook natuurlijk. Wel wat meer administratie voor de krant, maar als ze daar geen bezwaar tegen hebben kan dit perfect, en is het misschien zelfs voordeliger voor de TS.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto voor de krant

                            Iedereen alvast bedankt voor de vele reacties. Ik ga het proberen zoals Erikdr aangeeft. Ik laat jullie het resultaat zeker weten. Misschien heeft er dan iemand in de toekomst ook nog iets aan.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Foto voor de krant

                              Zoals beloofd het resultaat : Ik had een honorariumnota gestuurd naar de krant. Het was dan misschien wel niet naar de wensen van de krant want ze hebben zelf eentje opgemaakt in mijn naam. Een paar weken nadien heb ik het bedrag ontvangen. Ze hebben wel 15% van het bedrag afgehouden. Waarschijnlijk dat dit bedrag wordt doorgestuurd naar de belastingen ?

                              Comment

                              Working...
                              X