Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto gebruikt, wat nu ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto gebruikt, wat nu ?

    Hey,
    Ik ben te weten gekomen dat iemand een foto van mij gebruikt heeft voor reclame.
    Die foto is gebruikt op ongeveer 20.000 flyers en affiches.
    Kan ik hier iets tegen doen ?

  • #2
    Re: foto gebruikt, wat nu ?

    Zoveel mogelijk info verzamelen!! En vooral Sofam contacteren. www.sofam.be. Dat is de beheersmaatschappij voor auteursrechten. Zij kunnen je zeker helpen bij inbreuken op het auteursrecht.

    Ik ga er van uit dat ze je foto ergens gekopieerd hebben? Of hoe komen ze aan jouw foto?

    Ik zou het er zeker niet bij laten! Je kan ook informeren bij het bedrijf waar ze jouw foto gevonden hebben, waarom je naam er niet bij staat, waarom je niet gecontacteerd bent, waarom je niet vergoed werd,... Staat er een persoon op afgebeeld? Heeft die persoon toestemming voor publicatie gegeven? Wordt hij/zij vergoed?

    Werk aan de winkel!
    www.focusfotografie.be
    www.facebook.com/eviwilmus

    Comment


    • #3
      Re: foto gebruikt, wat nu ?

      idd eerste es uitzoeken hoe ze aan je foto komen!
      en hen es contacteren met de vraag hoe en waarom!

      alles eerst vriendelijk oplossen en kijken waar je komt.
      dreigen met sofam kan ook helpen maar probeer die een eind achter de hand te houden.
      is altijd leuker om het beleefd op te lossen.

      indien het niet anders kan, ... pech voor hen
      nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: foto gebruikt, wat nu ?

        ik ben ook organisator van een evenement. Een party. (www.sektor9.be)
        Nu heb ik voor die party (die in oktober gehouden werd) een fotoshoot georganiseerd voor iedere deejay. Deze fotos heb ik dan gebruikt als reclame voor mijn event op mijn flyers, affiches en wallpapers.
        (met die foto heb ik trouwens een HOF hier gehaald. maar dit terzijde. ;o)
        De foto waarover het gaat die zij genomen hebben vind je terug op de site onder Media en dan bovenaan de 3e wallpaper.

        Nu heeft een andere organisatie die in Januari een groot event gaat houden en die ook dezelfde deejay heeft geboekt die foto gebruikt voor op hun flyers.
        http://www.factorybuilding.be/flyer_back_small.jpg

        Toen ik daarvoor die fotos heb gemaakt vroegen die deejays mij als ze die fotos kregen en toen heb ik gezegd dat ik die enkel gebruik ter promotie van m'n event, maar ik heb hun wel het voorstel gedaan dat er een mogelijkheid is dat ze die fotos kunnen kopen zodat ze die ook achteraf kunnen gebruiken voor hun eigen als promotie.
        Allez ja, ik ben van mening. Ik moet die gasten veel geld betalen voor een uurtje te komen draaien. Dan vind ik nie dat ik mijn werk en materiaal gewoon gratis ter beschikking moet stellen, want ik ben er langer aan bezig dan een uurtje.

        Comment


        • #5
          Re: foto gebruikt, wat nu ?

          effe een goe gesprek voeren.
          met duidelijke voorwaarden, en in't vervolg eventueel alles op papier zetten en met beide partijen tekenen
          nikon stuff

          Comment


          • #6
            Re: foto gebruikt, wat nu ?

            Oorspronkelijk geplaatst door beatbrother Bekijk bericht
            Hey,
            Ik ben te weten gekomen dat iemand een foto van mij gebruikt heeft voor reclame.
            Die foto is gebruikt op ongeveer 20.000 flyers en affiches.
            Kan ik hier iets tegen doen ?
            als je 't kan bewijzen, dan heb je niets te verliezen... integendeel...

            stuur ze een factuur...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: foto gebruikt, wat nu ?

              Auteursrecht = fotograaf
              Portretrecht = Afgebeeld persoon.

              Zelfs al hebben ze de foto gekregen van de persoon die afgebeeld werd, danog moeten ze de fotograaf om toestemming vragen om de foto te gebruiken
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

              Comment


              • #8
                Re: foto gebruikt, wat nu ?

                Ik zou volgende brief AANGETEKEND vezenden:
                (je mag deze van mij gerust kopiëren, dit is mijn standaard brief die ik gemaakt heb. Het is ook bij mij al een paar keer voorgevallen en na verzending van deze brief steeds een minnelijke schikking verkregen).





                Betreft: INGEBREKESTELLING REPRODUCTIERECHTEN
                Vaststelling inbreuk portretrecht, basisrecht, auteursrecht en reproductierecht.


                Mevrouw, Mijnheer,
                Wij verwijzen naar een door U gebruikt visueel werk (foto) voor de affiches en flyers van (naam evenement). U beschikt niet over de rechten tot reproductie en het portretrecht ter promotie van dit evenement.
                Het gebruik van onze visuele werken is onderworpen aan een aantal wettelijke verplichtingen die voorzien zijn in de Wet van 30 juni 1994 inzake het auteursrecht en de naburige rechten (Belgisch Staatsblad van 27 juli 1994).
                Wanneer de gebruiker de hoger vernoemde verplichtingen niet gerespecteerd heeft en bijgevolg de rechten van de auteur geschonden heeft, behoudt de auteur zich het recht voor om, naast de gebruikelijke reproductierechten, schadevergoedingen aan te rekenen.

                Het vaderschap van het gebruikte visueel werk berust bij de auteur; (jouw naam + adres).

                Het portretrecht (recht van afbeelding) berust bij het model (naam en adres gekend bij ondergetekende).

                Enkel de auteur beschikt over het recht tot reproductie van zijn werk of tot het toelaten van de reproductie ongeacht de manier waarop of ongeacht de vorm waaronder.

                Vastgestelde inbreuken:
                – reproductie zonder voorafgaande toestemming.
                – reproductie zonder naamsvermelding.
                – schending van de integriteit van een werk.
                – schending van het portretrecht van het model.

                Gezien de aard, de oplage en de verspreiding van het beeld zijn wij genoodzaakt de reproductierechten aan te rekenen. We zijn bereid, via minnelijke schikking, over te
                gaan tot facturatie van de reproductierechten.

                Graag nodigen wij U uit tot het betalen van € 413,22 (ex. Btw).

                Het tarief van de reproductierechten is gebaseerd op volgende criteria:
                - aard van de drager ; Flyers & affiches (drukwerk)
                - de oplage van de drager ; 20.000 ex.
                - het formaat van de drager ; XXmm x XXmm
                - het formaat van de reproductie ;XXmm x XXmm
                - het aantal gereproduceerde werken ; 1 (één)
                - het aantal dragers in een zelfde transactie ; 2 (twee)
                - de duur van de afstand ; verschijning (datum invullen)

                Wij zullen U na akkoord een factuur en schriftelijke bevestiging van de afgestane reproductierechten bezorgen. Indien aan deze brief geen gunstig gevolg wordt gegeven zullen wij een procedure instellen teneinde gedwongen reproductierechten te vorderen, gekoppeld aan een schadevergoeding via de Belgische beheersmaatschappij voor de auteursrechten.

                Met de meeste hoogachting,
                (jouw naam)
                www.fotofolio.be

                Comment


                • #9
                  Re: foto gebruikt, wat nu ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door beatbrother Bekijk bericht
                  Hey,
                  Ik ben te weten gekomen dat iemand een foto van mij gebruikt heeft voor reclame.
                  Die foto is gebruikt op ongeveer 20.000 flyers en affiches.
                  Kan ik hier iets tegen doen ?
                  wees blij hier ga je goed aan verdienen.
                  Sofam heeft vaste tarieven voor zulke overtredingen.
                  stuur ze een factuur voor dat tarief.
                  moest het voor de rechtbank komen, dan trekken ze steeds aan het kortste eind.
                  rechters zijn nogal streng op het auteursrecht en volgen meestal de Sofam tarieven.
                  Anderzijds als je nog werk wil als fotograaf in die evenementensector, dan is je naam misschien verbrand, als je zulke drastische stappen zet.

                  Comment


                  • #10
                    Re: foto gebruikt, wat nu ?

                    fotofolio , sjiek dat je zoiets wil delen

                    Comment


                    • #11
                      Re: foto gebruikt, wat nu ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door micka Bekijk bericht
                      fotofolio , sjiek dat je zoiets wil delen
                      Ik zou nog veel meer kunnen delen
                      www.fotofolio.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: foto gebruikt, wat nu ?

                        Het er zeker zo niet bij laten! Jij doet moeite om een mooie site met dito foto's in mekaar te steken, en zij gaan dan jouw werk STELEN om er zelf met zo min mogelijk moeite en kosten beter van te worden.
                        Succes en hou ons op de hoogte hoe het afloopt aub.

                        Comment


                        • #13
                          Re: foto gebruikt, wat nu ?

                          Wat een onzin lijkt me dit.
                          --------------
                          Ik begrijp dat je rechten "gebruskeerd" zijn en dat je je "op je pik getrapt voelt" en, misschien, "ruik je ook wel geld".
                          ---------------
                          Laat je niet te sappel maken door de weliswaar goedbedoelde maar onwetende raadgevers hierboven. Da's allemaal koek & ei indien die firma "van goeie wil is". Wat staat je anders te wachten ?
                          --------------
                          1. Onder de arm nemen van een advocaat. Startprijs (denk ik momenteel) zo'n 15.000F
                          ---------------
                          2. Sturen van een DEURWAARDERSEXPLOOT om die firma te dagvaarden. Kosten deurwaarder (ik raam, prijzen van nu) : 15.000F
                          ---------------
                          En HOP : ge ligt al aan 30.000F die je meteen moet betalen/voorschieten.
                          ---------------
                          3. Je advocaat, ook niet van gisteren, meent dat je het hierbij niét moet laten en dat je die zaak zéker gaat winnen. Regelmatig, gedurende een paar jaren, gaat die frisse je "besluiten" toesturen. Steeds moet er door jou worden betaald.
                          ---------------
                          4. Intussen ben je 3 jaar ouder, wijzer en misschien 60.000F armer. En nu ?
                          ---------------
                          5. Als je gelooft dat je "de zaak" niét kan verliezen : ploeter rustig & lustig verder...
                          ---------------
                          Ik heb véél processen gevoerd. Weliswaar over àndere items maar het kwam altijd op hetzelfde neer : zelfs àls ik de zaak "won" ging de onnozele, naïeve, domme, zelfs kindse rechter mijn vergoeding nog gaan "herleiden" : ik won "de zaak" (na 4 jaar, bv) maar in de plaats van 200.000F kreeg ik.... 35.000F. Gezien de tegenpartij intussen onvermogend was kon ik die som gedurende 30 jaar (!) alsnog opeisen indien de tegenpartij ooit, ergens (bv erfenis !) een 35.000F "zou hebben". Ik heb in een bepaalde zaak jarenlang "bewijs van leven" gevraagd én BETAALD via/aan mijn advocaat want, indien de ouders van de tegenpartij stierven, had ik "recht" op een deel van "zijn" erfenis.
                          ---------------
                          Laat je dus niet opnaaien door mensen die het weten "van horen zeggen". Probeer een "akkoord" met die firma te bereiken. Een rechtszaak gaat je nooit voldoening geven. Als je het wat diplomatisch aanpakt ga je misschien voor die bepaalde firma nog mogen "werken". De truc is om je dan wel "op voorhand" te laten betalen of foto's af te leveren met een serieus logo over zodat ze ze niet kùnnen gebruiken.
                          ---------------
                          Zonder dank...

                          Comment


                          • #14
                            Re: foto gebruikt, wat nu ?

                            Het kan toch niet moeilijk zijn om als fotograaf die organisatie een faktuurke te sturen
                            van een paar honderd eurokes Ik vind het toch raar dat een ZELFSTANDIG fotograaf op een forum als BD raad komt vragen over een” gepikte” foto
                            wees toch een gelukkig man
                            Dit moet een voldoening voor u zijn, een foto op 20.000 flyers woowwww

                            Comment


                            • #15
                              Re: foto gebruikt, wat nu ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door kazan Bekijk bericht
                              Het kan toch niet moeilijk zijn om als fotograaf die organisatie een faktuurke te sturen
                              van een paar honderd eurokes Ik vind het toch raar dat een ZELFSTANDIG fotograaf op een forum als BD raad komt vragen over een” gepikte” foto
                              wees toch een gelukkig man
                              Dit moet een voldoening voor u zijn, een foto op 20.000 flyers woowwww
                              Ik heb een voorstel, Kazan : gij gaat die... innen ! Ik lach ook graag eens, zie je ?

                              Comment

                              Working...
                              X