Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mag je jezelf een pseudoniem eigen maken ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mag je jezelf een pseudoniem eigen maken ?

    Ok, teddy-bear is er ook eentje, maar als je je foto's wenst te publiceren onder bv "Jan Jansen".

    Ik zou niet graag om diverse redenen mijn eigen naam daarvoor gebruiken.

    Kan dat, mag dat, zijn daar wettelijke voorschriften voor?
    Mag je dan zo maar een fictieve, maar mogelijk een bestaande naam uzelf eigen maken?


  • #2
    Ik gebruik op het net al 7 jaar de naam steward maar begin nu te twijfelen of ik bij de foto's niet mijn echte naam zou gebruiken.
    Heb jij een speciale reden om dat niet te doen Teddy bear?
    Groetjes,

    Rudi Petitjean

    NATURE GALLERY

    Comment


    • #3
      je mag elk pseudoniem gebruiken, maar als je wilt voorkomen dat je de enige bent die het gebruikt (binnen je sector) .. dan moet je het registreren bij het merkenbureau .. je kan dan de naam of het beeldmerk registreren voor de duur van 10 jaar (nadien kan je het verlengen)

      er gelden dan wel enkele extra regels: je woordmerk mag bv. niet triviaal zijn (bv. "Genius" kan je niet beschermen wegens te triviaal, maar "Belgacom Genius" als combinatie wel) of denigrerend.

      Zo een bescherming kost geld, en als je rechten gefnuikt worden, kan je enkel eisen dat de andere beloofd op zijn comuniezieltje dat hij het niet meer zal doen"

      zonder bijzondere reden zal ik je dus zeker niet aanraden om je pseudoniem te registreren

      Comment


      • #4
        Je mag inderdaad voor je werken een pseudoniem dragen, en als dusdanig herkenbaar. Maar je mag daarvan geen misbruik maken = /zou valse naamdracht kunnen zijn, en dan strafbaar. Of je Jan Jansen, of Jef Peeters, mag gebruiken weet ik niet, ligt wat ingewikkelder.
        Als je bv Jan Willem Pieter Maria Janssens heette en iedereen sprak je aan met Teddy, dan kon je vroeger zelfs die roepnaam op je identiteitskaart laten bij zetten. Of dit nu nog mag weet ik niet.
        Je werken publiceren onder teddy-bear zal geen problemen geven, als je rekening houdt met wat Visio zei.
        Ik denk ook dat het niet toegelaten is een boek (een foto ?) te publiceren onder het pseudoniem Stijn Streuvels bv, geregisteerd of niet, tenzij je echt zo heet. Ik denk dat ik voor een foto een pseudoniem Rubens mag kiezen, maar niet wanneer ik een schilderij maak, denk ik.
        Ik denk ook niet dat ik op mijn foto's heel gerust Sony kan zetten -terwijl ze toch met een Sony gemaakt zijn- , wel Sonyke, dat ligt daar wat verder af......
        Goeie vraag, niet eenvoudig te beantwoorden.

        Comment


        • #5
          Wat is er zo mis met je foto's dat je er je eigen naam niet durft onder te zetten teddy

          Comment

          Working...
          X