Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaring met "zelfstandige in bijberoep" ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ervaring met "zelfstandige in bijberoep" ?

    Hallo,

    Ik ben een verwoed amateurfotograaf en grafisch ontwerper. Ik heb al vele jaren ervaring en word regelmatig gevraagd voor een fotoshoot of een grafisch ontwerp. Af en toe ook voor commerciële opdrachten.

    Omdat ik het spel graag volgens de regels speel en niet graag in het zwart werk (jaja, ze bestaan nog), overweeg ik nu om het statuut van "zelfstandige in bijberoep" aan te vragen, zodat ik correct kan factureren (aan bedrijven), en de BTW van mijn uitgaven kan terugvorderen.
    Het is niet mijn bedoeling om rijk te worden of zelfs maar winst te maken, maar eerder om de opbrengsten te gebruiken om mijn hobby betaalbaar te houden. En, zoals ik al zei: de regels te respecteren.

    Heeft iemand hier ervaring mee ? Welke risico's loop ik ? Welke kosten brengt dit met zich mee ? Is er veel administratieve rompslomp? Alle informatie is welkom.

    Alvast bedankt,

    Mark

    PS: Ik woon in België, als dat van belang zou zijn voor wetgeving of zo.

  • #2
    Re: Ervaring met "zelfstandige in bijberoep" ?

    gebruik eens ZOEKEN op BD en Gij zult vinden.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Ervaring met "zelfstandige in bijberoep" ?

      Je hebt gelijk, natuurlijk. Had ik zelf moeten bedenken.
      Een schat aan informatie gevinden. Bedankt om me hierop te wijzen.

      Comment


      • #4
        Re: Ervaring met "zelfstandige in bijberoep" ?

        ga eens langs bij een unizo kantoor in je buurt
        die kunnen je het beste helpen met je vragen en dat kost je niets die vragen

        Comment


        • #5
          Re: Ervaring met "zelfstandige in bijberoep" ?

          Of zelfs de UNIZO website kan je al ergens brengen.
          [center] Canon EOS 1000D -- Canon 17-85 IS USM, Canon 50mm F1.4 en Sigma 70-300

          Comment


          • #6
            Re: Ervaring met "zelfstandige in bijberoep" ?

            ik denk niet dat de TS de theorie wilt die elke boekhouder of zelfstandigenorganisatie hem kan geven, maar eerder een praktijkervaring van iemand die voor dezelfde keuze stond, en welke impact dat gehad heeft.

            10 jaar geleden zat ik voor dezelfde vraag, en heb toen gekozen voor zelfstandige in bijberoep. Heb er nog geen seconde spijt van gehad .. MAAR .. eenmaal je die stap gezet hebt, is fotografie/grafische vormgeving een VERPLICHTING ipv een HOBBY .. ok, er zijn ergere verplichtingen, maar je moet toch minimaal 5000 à 10000 euro omzet per jaar halen om het een beetje rendabel te houden. Meer is beter.

            je boekhouder kan je budgetteren op 1000 à 1500 per jaar (als het veel goedkoper is, stel ik me vragen bij de dienstverlening: in mijn budget heb ik er onbeperkte telefonisch juridisch en fiscaal advies bij, je belastingsaangifte wordt door je boekhouder ingevuld met oog op optimalisatie van alle gezinsinkomens, en als je te weinig gebruik maakt van bepaalde fiscale mogelijkheden zorgen ze ervoor dat je niet "vergeet" dat er beter gebruik van de belgische wetgeving kan gemaakt worden. in princiepe is de meerkost van de boekhouder terugverdient met wat je uitspaart tov het zelf willen doen (ja, ik heb ooit boekhouden gehad op hoge school, dus ik zou dat ook zelf kunnen doen, maar fiscale wetgeving veranderd voortdurend, en het is een rust dat er iemand dat in jouw plaats opvolgt. wees heel kieskeurig met je boekhoduer: je bent sneller van vrouw veranderd dan van boekhouder (en 't is niet altijd de goedkoopste dat de beste is, kies liefst iemand die ook andere klanten in jouw sector heeft, en je sector dus goed kent)

            Eenmaal je begint je kosten maakt en begint met materiaal af te schrijven begin je de "verplichting" te voelen. als je je afschrijvingen deed op basis van je inkomsten van het ene jaar, dan moet je het volgende jaar minstens evenveel inkomsten hebben, want de kosten blijven dan "doorlopen". De eerste 3 jaar kan het geen kwaad om boekhoudkundig verlies te maken (is zelf voordelig), maar zorg dat je verlies jaar na jaar minder wordt, en vanaf het vierde jaar moet je toch winstgevend zijn, of je stopt er beter mee.

            moraal: als je geen zicht hebt op meer dan dan 5000 euro omzet per jaar (mik liever op 10.000 à 15.000 in bijberoep) is het überhaubt niet de moeite om een BTW nr aan te vragen, bijberoep dus neit beginnen tenzij als "kleine onderneming", niet onderworpen aan de BTW (als dat statuut vandaag nog bestaat) voordeel is dat de "verplichting" weg valt, je geen BTW administratie hebt. geen kwartaalaangiften, alles is eenvoudig. (winst gewoon op je belastingbrief invullen) Nadeel is dat je geen BTW kan recupereren, maar je hoeft er ook geen aan te rekenen. ideaal dus als je veel aan particulieren verkoopt. nadelig als je veel aan bedrijven verkoopt

            Comment

            Working...
            X