Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vogelsang / Wollseifen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vogelsang / Wollseifen

    Vorig jaar hebben wij tussen kerst en Nieuwjaar een bezoekje gebracht aan het voormalige opleidingskamp Vogelsang, waar ik ook nog een drietal dagen van mijn legerdienst doorbracht. Hierbij een kleine impressie van de huidige toestand.
    Vogelsang ligt zo’n 30 km van Eupen, en zo’n 50 km van Aachen.

    Op een beboste bergwand boven de Urftdalafdamming werd in de jaren 1934 tot 1936 de eerste bouwfase van de „Ordensburg“ Vogelsang aangevangen, een opleidingsplaats voor de komende partijgeneratie van de NSDAP. Het begrip „Ordensburg“ ontstond naar aanleiding van de behoefte van de partij en het staatsbestuur, om zich sterkere symbolen uit de Duitse geschiedenis eigen te maken en ze ideologisch een andere uitleg te geven.
    Het terrein in Vogelsang, in een van tevoren met enorm veel middelen reliëfmatig aangelegde helling, moest als symbool voor de heerschappij van de staat en de partij over de natuur begrepen worden.

    Het bouwcomplex Vogelsang is in geen geval een middeleeuwse hoogteburcht, maar een modern utiliteitsgebouw uit gewapend beton met breuksteenblindering; de wachttoren werd als watertoren gebruikt. De leerlingen waren ook geen leden van een orde in de zin van de middeleeuwse riddergemeenschappen, maar gefanatiseerde aanhangers van het systeem, die zich arrogant en hoogdravend als jonkheer karakteriseerden.

    De „Ordensburg“ Vogelsang was eenjarig station van een in totaal over 3 1/2 jaar gepland scholingsverloop, dat echter niemand van de 500 per jaargang opgenomen partijleden tot een einde kon brengen. Met de aanval van de Duitse weermacht op Polen op 1 september 1939 werd het "bedrijf" in dienst gesteld; de leerlingen meldden zich voor de oorlogsvoering.
    Niettegenstaande een geallieerde luchtaanval in 1944 de turnhal en twee kameraadschapshuizen vernielde, viel Vogelsang in februari 1945, nagenoeg onbeschadigd in de handen van de oprukkende geallieerden. De gebouwen stonden leeg en werden geplunderd door de noodlijdende bevolking van de omgeving. De Britse bezettingsmacht installeerde in 1946, rond het terrein een troepenoefenplaats en richtte een bureau voor een plaatscommandant en een kazerne in. Daarbij moest ook het nabijgelegen Eifeldorp Wollseifen op bevel van het Britse militair bestuur ontruimd worden. De 550 inwoners kregen hiervoor drie weken tijd, en moesten zelfs hun oogst die rijp op het veld stond achterlaten.

    In 1950 namen de Belgische strijdkrachten het garnizoen over en gaven het de naam "Kamp Vogelsang". Er ontstonden talrijke nieuwe bouwcomplexen: Vogelsang werd reeds vroeg NATO-oefenterrein, dat eveneens door eenheden van het Duitse leger werd gebruikt.
    Het einde van de koude oorlog en de zelfontbinding van het Warschaupact leidden ten slotte tot de beslissing om de vestiging Vogelsang vanaf 31.12.2005 te laten varen en terug te geven aan de Duitse overheid

    Meer info : www.vogelsang-ip.de



















    Last edited by PurePleasureSeeker; 22 november 2009, 20:20. Reden: verhaal

  • #2
    Re: Vogelsang / Wollseifen

    Ik vind dit verre van een slechte reeks, ondanks dat niet alle foto's technisch perfect zijn (waar ik niet om maal).

    Vooral # 6 is erg goed, die blik van dat kindje


    Misschien wel wat meer uitleg bij de foto's, wanneer werd het gebruikt? Waarom? etc.
    De foto's vormen wel een geheel, een serie maar we missen het verhaal dat jij ons moet vertellen.

    Comment


    • #3
      Re: Vogelsang / Wollseifen

      leuke reeks maar mis ook een begeleidend verhaal.
      vind trouwens die ene opname erg goed, al hoe wel die andere ook wel goed gedaan is.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Vogelsang / Wollseifen

        Vooral # 6 is erg goed, die blik van dat kindje
        akkoord, foto zes springt er duidelijk boven uit.

        Comment


        • #5
          Re: Vogelsang / Wollseifen

          Hier ben ik jaren op oefening geweest met den armee Belgique..
          Deze reeks doet me herinneren aan deze tijd.
          Mvg, Pascal,Schoonspikke
          Als je schiet..schiet dan raak!
          500 PIXHuawei P30 PRO

          Comment


          • #6
            Re: Vogelsang / Wollseifen

            Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
            Hier ben ik jaren op oefening geweest met den armee Belgique..
            Deze reeks doet me herinneren aan deze tijd.
            Ik was er zo ook in een lang vervlogen tijd...

            Comment


            • #7
              Re: Vogelsang / Wollseifen

              Tnx PurePleasureSeeker voor de UPDATE!

              Comment


              • #8
                Re: Vogelsang / Wollseifen

                ik heb daar ooit, net zoals enkele anderen blijkbaar... ooit het land verdedigd tegen het communistische gevaar
                leuk om het nog eens terug te zien maar zou toch niet terug in de tijd willen
                http://500px.com/RonnyJanss

                Comment


                • #9
                  Re: Vogelsang / Wollseifen

                  Dit zijn foto's met inhoud zo blijkt, prachtig werk! Hier zou ik ook nog kunnen van leren
                  Zelf was ik één van de laatste miliciens (1993) te Ossendorf

                  Comment

                  Working...
                  X