Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

VTT fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • VTT fotograferen

    Hey,

    Ik zit met een vraagje. Zondag moet ik voor onze club foto's nemen op de jaarlijkse VTT tocht.
    Zij willen scherpe beelden waarop veel detail zichtbaar is (fiets, gezicht,...) en geen enkele beweging.

    Dus lage ISO en hoge sluiter. Maar heeft er iemand misschien meer specifieke instelling? Iemand met ervaring.

    Er zullen foto's genomen worden in open terrein maar ook in een bos. Vooral voor het bos weet ik niet goed wat voor instellingen ik kan gebruiken.

    Alvast bedankt voor de antwoorden!

    Grtz
    Tom
    Canon EOS 50D ; Canon EOS 300D ; Canon EF 70-200 f/2.8; Canon EF-S 18-200 ; Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III ; Flitser: Canon 430Ex Speedlite
    Canon BG-E1 ; ET-60 + EW-78D 2 Hoya UV-filters 58mm + 1 78mm en Bilora PRO 27 statief

  • #2
    Re: VTT fotograferen

    mm MTB fotografie ken ik vrij goed (ik maak vrij regelmatig foto's voor oa mountainbike.be)
    vtt niet wat is dat voor een beest? aja tis winter dus cyclocross veldritten zeker niet echt mountainbike te noemen (dat is een echte zomersport )
    voor in het bos zou ik toch aanraden om een flits te gebruiken
    of je moet echt hoog gaan in je isowaarden (800 en hoger)
    als ze geen beweging willen zul je inderdaad de sluitersnelheid omhoog moeten zetten
    toestel op continue focussen zetten zou ik zo zeggen
    je hebt voor in het bos toch een lichtsterke lens nodig en eentje die ook snel focust om als ze een afdaling maken snel genoeg te focussen

    Comment


    • #3
      Re: VTT fotograferen

      Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk bericht
      vtt niet wat is dat voor een beest?
      Hetzelfde als ATF.

      Mvg.
      Robert
      Mvg.
      Robert
      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

      Comment


      • #4
        Re: VTT fotograferen

        flitsen zou ik niet doen, het zal er enkel toe leiden dat je fietser (over)belicht wordt en je achtergrond volledig onderbelicht.
        Die vlugge sluiter is belangrijk en die kun je krijgen door ofwel met een lichtsterke lens een grote diafragma openening te nemen. Waardoor je ook rapper en correcter kun focussen. desnoods idd die iso omhoog. Afhankelijk van je toestel kun je bij nieuwe perfect iso 1600 gebruiken met nog steeds aanvaardbare kwaliteit.
        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

        IMac/IPad/Mac Air 
        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

        Comment


        • #5
          Re: VTT fotograferen

          Het probleem bij een flits is dat de max sluiter 1/250 is...
          En ik denk ook dat het geen mooie effect zal geven, zeker niet omdat ik maar één flits heb die rechtstreeks flitst.

          Ik heb ondertussen vernomen dat ik foto's zal moeten nemen in het bos...
          Een lichtsterke lens heb ik (nog) niet. Binnen enkele maanden zou ik mij wel een een 70-200 2.8 willen aanschaffen. Maar dat doet er hier niet toe

          Dus ik onthoud: ISO 800 of hoger en een hoge sluiter.
          Zou ik dan op Tv fotograferen? Of Av om toch nog voldoende licht binnen te krijgen?
          En iemand een voorstel qua sluitertijd? Zo ongeveer, of een minimum, om toch scherpe foto's te hebben.
          Canon EOS 50D ; Canon EOS 300D ; Canon EF 70-200 f/2.8; Canon EF-S 18-200 ; Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III ; Flitser: Canon 430Ex Speedlite
          Canon BG-E1 ; ET-60 + EW-78D 2 Hoya UV-filters 58mm + 1 78mm en Bilora PRO 27 statief

          Comment


          • #6
            Re: VTT fotograferen

            Hi speed fill in flash is normaal geen probleem.
            Je moet natuurlijk wel een flitser hebben die dit ondersteund.

            Hans
            Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

            Comment


            • #7
              Re: VTT fotograferen

              Oorspronkelijk geplaatst door Journalistje Bekijk bericht
              Dus ik onthoud: ISO 800 of hoger en een hoge sluiter.
              Zou ik dan op Tv fotograferen? Of Av om toch nog voldoende licht binnen te krijgen?
              Kan je in de Av stand dan licht maken? Er is een bepaalde sluiterijd en diafragma combinatie nodig en hoe je die instelt, maakt niet uit. Een lichterkere lens zou een uitkomst wezen, want de twee in je handtekening zijn niet de geschikste.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: VTT fotograferen

                Zoals ik zei heb ik nog geen lichtsterke lens.

                Ik moet dus mijn plan trekken met de twee lenzen die ik heb.
                Normaal gezien ga ik er mijn 18-200 3.5-5.6 IS opzetten.

                Wat die flitsmodus betreft, ik heb een 430Ex.
                Ik vermoed dat dit er niet opstaat.
                Canon EOS 50D ; Canon EOS 300D ; Canon EF 70-200 f/2.8; Canon EF-S 18-200 ; Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III ; Flitser: Canon 430Ex Speedlite
                Canon BG-E1 ; ET-60 + EW-78D 2 Hoya UV-filters 58mm + 1 78mm en Bilora PRO 27 statief

                Comment


                • #9
                  Re: VTT fotograferen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                  Hetzelfde als ATF.

                  Mvg.
                  Robert
                  nog zo'n beest dat niet bestaat


                  ik gebruik voor het mountainbikefotografie vrij veel een flits,dit om juist de fietser dikwijls uit de achtergrond te halen
                  en ook zijn gelaat uit de schaduw te halen,zonder bij te flitsen kan je dikwijls de fietser niet herkennen van gelaat door de schaduw van oa zijn helm
                  als je in een dennenbos ofzo zit dan moet je eenmaal bijflitsen omdat je daar zelfs met een 70-200 2.8 en hoge iso niet toekomt om goed te belichten
                  en het is vooral het toestel dat high speed flitsen aan moet kunnen ,niet alleen de flitser
                  in mijn geval ondersteunt mijn D200 dit en ook de SB-800 flits
                  zoek in ieder geval in de bos een lichtrijke plaats op voor toch niet te hoog te moeten gaan in iso waarde
                  en ook een helling daar kan je dan een iets lagere sluitersnelheid gebruiken (1/250ste)
                  plus bij een stevige helling kan je de gelaatsuitdrukking ook schitterend vastleggen
                  ik weet niet hoedat de focus snelheid van je 18-200 is ,maar bij een nikon is de 18-200mm nu niet de snelste lens kwestie focussen
                  ik denk dat je beter je 70300mm daarvoor gebruikt
                  vermoedelijk is die sneller kwestie focussen
                  Last edited by Gert1971; 14 november 2009, 21:09.

                  Comment

                  Working...
                  X