Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bedreigd door jachtwachter !

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bedreigd door jachtwachter !

    Hallo,

    Dit is me deze morgen overkomen....ik was op fotoshoot in het broek nabij Vijversheide, een groen stukje natuur dicht aan 't Schulensmeer.Toen ik midden in een weide rustig de opkomende zon aan 't afwachten was hoorde ik plots achter mij...... aan de bosrand die niet zichbaar was door de mist......de hel losbarsten ....jagers dus....Serieus geschrokken en niet beseffend dat ik midden in een jachttafereel was beland ben ik zo snel mogelijk de weide uitgestapt....Bij het passeren van deze mensen, die overigens voor de rest ook duidelijk verbaast waren mij te zien opdagen in de mist,werd ik aangesproken door de jachtopziener ter plaatse...wat volgde was een scheldtirade van jewelste over hoe ik niet op zijn jachtgebied mocht rondlopen enz,enz....op een zeker moment sloegen de stoppen bij die man helemaal door, en was het niet dat ie tegengehouden werd door zijn companen zou hij mij zeker te lijf gegaan zijn...man,man,man, wat een agressie....mijn vraag ,wat mag en wat mag niet tijdens het jachtseizoen voor de wandelende burger ?...zijn er hiet nog mensen die hetzelfde hebben meegemaakt....wat zouden jullie doen met dit geval ?
    Nog effe dit, nergens ter plekke staat er een GEEN ENKELverbod van toegang tot dit gebied tijdens bv het jachtseizoen( waar trouwens ook redelijk wat wandelroutes doorlopen )....en het moet gezegd, het was alleen de jachtopziener die mij fysiek heeft bedreigd...de rest hield zich op de achtegrond.....graag jullie mening

  • #2
    Re: Bedreigd door jachtwachter !

    Oorspronkelijk geplaatst door JLM Bekijk bericht
    Hallo,

    Dit is me deze morgen overkomen....ik was op fotoshoot in het broek nabij Vijversheide, een groen stukje natuur dicht aan 't Schulensmeer.Toen ik midden in een weide rustig de opkomende zon aan 't afwachten was hoorde ik plots achter mij...... aan de bosrand die niet zichbaar was door de mist......de hel losbarsten ....jagers dus....Serieus geschrokken en niet beseffend dat ik midden in een jachttafereel was beland ben ik zo snel mogelijk de weide uitgestapt....Bij het passeren van deze mensen, die overigens voor de rest ook duidelijk verbaast waren mij te zien opdagen in de mist,werd ik aangesproken door de jachtopziener ter plaatse...wat volgde was een scheldtirade van jewelste over hoe ik niet op zijn jachtgebied mocht rondlopen enz,enz....op een zeker moment sloegen de stoppen bij die man helemaal door, en was het niet dat ie tegengehouden werd door zijn companen zou hij mij zeker te lijf gegaan zijn...man,man,man, wat een agressie....mijn vraag ,wat mag en wat mag niet tijdens het jachtseizoen voor de wandelende burger ?...zijn er hiet nog mensen die hetzelfde hebben meegemaakt....wat zouden jullie doen met dit geval ?
    Nog effe dit, nergens ter plekke staat er een GEEN ENKELverbod van toegang tot dit gebied tijdens bv het jachtseizoen( waar trouwens ook redelijk wat wandelroutes doorlopen )....en het moet gezegd, het was alleen de jachtopziener die mij fysiek heeft bedreigd...de rest hield zich op de achtegrond.....graag jullie mening
    Jean-Louis,

    Persoonlijk heb ik ook al in zo'n situatie gezeten; dat tijdens een wandeling met mijn honden door 'hun' jachtgebied.
    Inderdaad, die gasten zijn niet mals, ze staan (dikwijls) boven de wet...
    Ik heb toen de gerechtelijke instanties sito presto ingelicht...

    Een jachtgebied heeft een verplichte minimum oppervlakte van 25 ha, ononderbroken door wegen ed.
    Vermoedelijk, zoals ik de omgeving daar een beetje ken, is dat ginder niet zo.
    Ik zou naar de politie van de betreffende gemeente gaan en de zaak aankaarten + een PV laten opmaken 'klacht tegenover onbekenden'.
    Een jachtopziener is 'gekend' bij de overheid/instanties... indien niet, zijn het stropers of tenminste gasten die absuluut niet in regel zijn met de wetgeving.

    Maar ik heb mijn twijfels of het hier wel degelijk om een jachtopziener himself gaat.
    Die mensen zijn door Bos en Groen van de Vlaamse Overheid gekend, en moeten zich strikt aan de jachtregelementen houden.
    Agressie is hier niet aan de orde, die mensen zijn opgeleid en weten perfekt op welke manier ze personen die zich in de 'gevarenzone' bevinden, moeten verwijderen.
    en dat gaat nooit gepaard met geroep, getier of scheldpartijen...
    Informeer eens bij de ombudsman van de Vlaamse overheid. gratis nummer 0800-240 50
    Hij kan je perfekt laten weten bij welke dienst je terecht kan.

    Ik zou het er alleszins zo niet bij laten, je hebt de wet aan je zijde.

    Succes

    mvg,

    Roland
    Last edited by Roland Cuypers; 8 november 2009, 09:44.

    Comment


    • #3
      Re: Bedreigd door jachtwachter !

      Ik ga zo dadelijk een tourke joggen rond het Schulens Meer! Hopelijk word ik niet afgeknald...
      www.focusfotografie.be
      www.facebook.com/eviwilmus

      Comment


      • #4
        Re: Bedreigd door jachtwachter !

        Jean-Louis waar zit gij ook overal hé

        Enne Evi ik wil niks zeggen hé maar....Ik ben vorige keer aan de sluis gaan schooten in Schulen..Ik heb daar volgens mij iemand weg gejaagd die er iligaal aan het schieten was..Want toen ik dichterbij kwam stapte de persoon in zijn wit bestelbusje en hij reed weg en bekeek me met argwanende ogen.Hij was wel degelijk aan het stropen volgens mij..
        Jean en wat die wandelingen bretreft in jachtgebieden daar kan je van geluk spreken want als je zelf als wild gaat anschouwd woren dan heb je een probleem.
        Ik weet niets van die wetten af maar ik denk dat de man in kwestie aangeklaagd kan worden voor bedrieging en zijn vergunning kan ik getrokken worden...
        1 goeie raad..Neem in zulke gevallen altijd een lapmje mee wat je op je arm draagt of iets waar je goed zichtbaar bent.
        En zeker geen eend na doen...
        Mvg, Pascal,Schoonspikke
        Als je schiet..schiet dan raak!
        500 PIXHuawei P30 PRO

        Comment


        • #5
          Re: Bedreigd door jachtwachter !

          1) Los van het feit of je nu in jachtgebied zit... Je bevindt je op privé-terrein en daar alleen al om kan de persoon je eraf gooien ... als hij tenminste de rechtmatige eigenaar is. Wanneer gaan we het nu eindelijk eens leren om niet onbezonnen andermans terrein te bewandelen zonder ook maar één vraag te stellen of het mag ? Ook dat is beleefdheid !
          2) Indien het jachtgebied is, dient dit wel aangegeven en dan loop je daar eigenlijk onverantwoord. In de Hoge Venen heb ik dit al meermaals meegemaakt dat de argeloze wandelaar zich in jachtgebied begeeft, alhoewel het duidelijk als een verbod staat aangegeven. Het is dan een betreden op eigen risico en eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik als jager (ik ben er gelukkig geen) wal iemand serieus van zijn vet zou geven mocht ik toch een betreder vaststellen. Je speelt met je leven want voor de jagers is alles wat beweegt een eventuele prooi ... Of je moet maar per toeval een ontmoeting hebben met een verdwaalde kogel.
          3) natuurlijk is beleefdheid een belangrijk gegeven
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #6
            Re: Bedreigd door jachtwachter !

            Jagers.... breek me de mond er niet over open... ben al meerdere malen bedreigd geweest... op mijn EIGEN land nota bene .

            Comment


            • #7
              Re: Bedreigd door jachtwachter !

              De jachtopzichter is verantwoordelijk voor wie er op zijn jacht rondloopt, die velden en bossen zijn meestal eigendom van iemand anders die de toelating geeft voor de jacht.
              Als jij niet op publieke wegen was maar in het veld dan was je dus op prive domein waar je niet mag komen. De hele reglementereing vindt je wel als je eens googlet.
              Nu, als je zomaar uit het niets opduikt midden van het veld dan schrikt die jager zich een ongeluk en dan vind ik het heel normaal dat je een uitbrander gekregen hebt.
              Jaarlijks hoor je dat er ongevallen gebeuren, en het was op z'n mins t onvoorzichtig om tijdens het jachtseizoen in een jachtgebied te gaan rondwandelen.
              Vriendelijke groeten,Raf

              www.rafvandenbogaert.be

              Comment


              • #8
                Re: Bedreigd door jachtwachter !

                Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                1) Los van het feit of je nu in jachtgebied zit... Je bevindt je op privé-terrein en daar alleen al om kan de persoon je eraf gooien ... als hij tenminste de rechtmatige eigenaar is. Wanneer gaan we het nu eindelijk eens leren om niet onbezonnen andermans terrein te bewandelen zonder ook maar één vraag te stellen of het mag ? Ook dat is beleefdheid !
                2) Indien het jachtgebied is, dient dit wel aangegeven en dan loop je daar eigenlijk onverantwoord. In de Hoge Venen heb ik dit al meermaals meegemaakt dat de argeloze wandelaar zich in jachtgebied begeeft, alhoewel het duidelijk als een verbod staat aangegeven. Het is dan een betreden op eigen risico en eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik als jager (ik ben er gelukkig geen) wal iemand serieus van zijn vet zou geven mocht ik toch een betreder vaststellen. Je speelt met je leven want voor de jagers is alles wat beweegt een eventuele prooi ... Of je moet maar per toeval een ontmoeting hebben met een verdwaalde kogel.
                3) natuurlijk is beleefdheid een belangrijk gegeven
                Waar staat hierboven ergens geschreven dat het over privé-terrein gaat?

                Comment


                • #9
                  Re: Bedreigd door jachtwachter !

                  Als je zelf op andermans eigendom staat dan mag die hoogstens de vraag stellen weg te gaan of de politie bellen als hij dat nodig vindt. Meer rechten heeft een eigenaar niet (soms wel spijtig).
                  Een jager mag pas jagen als hij er zeker van is dat er geen mensen in het gebied zijn, als dat wel zo is moet hij stoppen met jagen tot het terug veilig is.
                  Een jachtgebied moet (als dat niet veranderd is) ook aangegeven worden.
                  Een jager of opziender van de jacht kan u hooguit vragen elders te gaan uit veiligheid, u met geweld wegjagen is niet zijn recht, ook hij mag hoogstens de politie bellen als jij een overtreding zou begaan.
                  Nu jagers zijn in het algemeen zeer agressief als je maar een dier zou kunnen weggejaagd hebben waar zij op zoek naar waren, het is nog erger dan een visser dat een visje mist door uw doorkomst.
                  De aanwezigheid van mensen in een jachtgebied is natuurlijk gevaarlijk maar het is altijd aan de jagers om dit te controlleren en er rekening mee te houden.
                  Als het zo'n mist was dat hij u niet kon zien, dan was hij sowizo al onveilig bezig.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bedreigd door jachtwachter !

                    Ik weet dus niets wbt de "REGELS" inzake de jachtwet...

                    In Nederland heet het , als men een jachtgebied betreed zonder zichtbare middelen,(oranje vest bv) ben je als wandelaar op verboden terrein !!!

                    Daarbij moet het jacht gebied aangeduid zijn door RODE VLAGGEN !!!

                    Verder staan bij overgangen e.d. een soort wachters die de wandelaars informeerd wbt de jacht (maar wel op een nette manier , en niet zoals jij benaderd werd ....

                    gr. J@siu !!
                    >>> mijn "kritiek" is altijd mijn eerlijke "mening" en nooit mijn "commentaar" <<<

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bedreigd door jachtwachter !

                      Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                      Waar staat hierboven ergens geschreven dat het over privé-terrein gaat?
                      ik was op fotoshoot in het broek nabij Vijversheide, een groen stukje natuur dicht aan 't Schulensmeer.
                      Voor zover ik meen te weten, is de topicstarter wel geen eigenaar van die grond. En grond waar nergens een eigenaar van is zal je hier wel nergens nog vinden ...
                      Als het een natuurgebied is, is vermoedelijk één of andere overheidsinstantie of een natuurvereniging eigenaar. Ook daar zou in theorie toegang moeten voor vragen, met uitzondering dat het staat aangegeven dat het toegankelijk is voor het publiek.
                      Merk op dat je vaak in een bos mag rondwandelen ... op de wandelpaden. Vaak mag je ook niet afwijken daarvan.
                      Nu, indien het een overheidsgebied of gebied van één of andere vereniging, dan is de jager daar in fout indien hij geen goedkeuring heeft om daar jacht te bedrijven.
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bedreigd door jachtwachter !

                        Ze zijn wel niet allemaal zo.
                        Ik ben ook eens per ongeluk in een drijfjacht terechtgekomen. De drijvers waren heel begrijpend en hebben ons naar een veilige plek geloodst. Gedurende de hele jacht is er dan een vriendelijke persoon bij ons gebleven om er toch maar zeker van te zijn dat ons niets zou overkomen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bedreigd door jachtwachter !

                          De teneur in deze topic zit al bij het begin helemaal fout , ik denk persoonlijk dat je voor minder zou schrikken als er in een aangevraagde jachtpartij plots een wandelaar zich in de schietzone begeeft , hier volgt een woordenwissel uit en dan is het zeker de jager die in fout is .
                          Steek eerst u hand in eigen boezem : nl. als je in een iets opvallendere outfit was geweest was zoiets rapper opgevallen , weet je zeker dat je niet op prive terrein bevond .
                          Was je even vriendelijk als je zelf denkt .
                          Kortom iedereen is hier vermoedelijk iets over de schreef gegaan maar neem in het vervolg mee dat een fluo jasje GEEN overbodige luxe is .
                          Weet je zeker dat het DE jachtopziener was , of iemand uit de groep .
                          Met zijn terrein bedoeld hij : voor dit stuk ben ik verantwoordelijk in hoofde , .Je ziet deze discutie heeft twee kanten .
                          Verseg , de jager kan niet verantwoordelijk worden geacht voor iets dat onvoldoende zichtbaar is . Wat ik niet snap is dat er gejaagd werd bij mist , klein wild ...... mist ......

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bedreigd door jachtwachter !

                            Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                            Voor zover ik meen te weten, is de topicstarter wel geen eigenaar van die grond. En grond waar nergens een eigenaar van is zal je hier wel nergens nog vinden ...
                            Als het een natuurgebied is, is vermoedelijk één of andere overheidsinstantie of een natuurvereniging eigenaar. Ook daar zou in theorie toegang moeten voor vragen, met uitzondering dat het staat aangegeven dat het toegankelijk is voor het publiek.
                            Merk op dat je vaak in een bos mag rondwandelen ... op de wandelpaden. Vaak mag je ook niet afwijken daarvan.
                            Nu, indien het een overheidsgebied of gebied van één of andere vereniging, dan is de jager daar in fout indien hij geen goedkeuring heeft om daar jacht te bedrijven.
                            Het Schulensmeer is 100% eigendom van de gemeente Lummen, en voor zover ik weet Vijversheide in Linkhout ook.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bedreigd door jachtwachter !

                              Ik woon zelf in Diest, en dacht binnenkort eens s' morgens naar daar te gaan, toch maar oppassen dus...

                              Naar mijn mening (en dat is mijn mening) zou jagen over het algemeen geheel verboden moeten worden, jagen is iets uit de tijd van Napoleon. Nu zijn er wel andere bezigheden. Afschaffen die handel!

                              Comment

                              Working...
                              X