Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

manta

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • manta

    Nadat ik eerst een checkdive had gemaakt op Bonaire op een huisrif was het tijd voor het betere werk. Ik ging mijn tweede duik maken.Ik liep 's ochtends de duikschool binnen met mijn duikspullen. Er ging gedoken worden bij Lac Cai. Dit is een locatie waar het zicht slecht kan zijn en enorme stroming kan staan. Ik mocht mee na wat overleggen mee. Er werd nog gezegd dat mijn camera kon beschadigen en dat het misschien niet zo'n goed idee was om deze mee te nemen. Uiteraard nam ik mijn camera wel mee. De vele duiken in zware omstandigheden (stroming en slecht zicht) die ik eerder gemaakt heb hadden me genoeg ervaring opgeleverd. Voordat we vertrokken werden de tanks nog even gevuld boven hun maximale vuldruk...

    Na de nodige eagle rays, murenes, schildpadden en het gebruikelijke leven gezien te hebben kwam er iets gigantisch aan zwemmen.

    Ik zat enorm te balen dat ik mijn 60 mm macro lens op mijn D70 had geschroefd. Er kwam een manta aan die slechts enkele keren per jaar wordt waargenomen op Bonaire.

    De diameter van dit visje is ongeveer 4 meter.


    Er lift een vis mee met de manta


    Misschien was het al eerder opgevallen, maar de manta zit helemaal onder de vislijnen. Hier zal deze zeer waarschijnlijk door sterven. Door stommiteiten van de mens gaat dit dier dood. Dit moet wel pijn doen. De lijnen snijden duidelijk in de manta.


    De lijnen zitten ook an de onderkant


    Overal lopen vislijnen


    Nadat hij om een onverklaarbare redenen vele rondjes om mij heen heeft gezwommen vertrekt hij weer. Waar zijn staart aan zijn lichaam vastzit is een grote kluwen vislijn te zien.


    Het is erg triest hoe de mens de geweldig mooie (onderwater)wereld kapot maakt.
    Een manta eet alleen plankton en doet niemand kwaad.

    ps mocht mijn post niet voldoen aan de eisen voor dit forum mag die verwijderd worden.
    nikon D90 & ikelite D70 housing

  • #2
    Re: manta

    Prachtig vastgelegd en een leuke ervaring lijkt me.
    En ja de mens is een ergerlijk beest hé.
    Tot sluitertijd, Dirk

    Comment


    • #3
      Re: manta

      Vreselijk....mooie beelden.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: manta

        heel mooie maar ook heel trieste foto's
        Groetjes Vicky

        Comment


        • #5
          Re: manta

          zijn ze te schuw om de lijnen te kunnen doorsnijden? Tragische beelden
          Without a good eye no good photographs. But without good hands no photography at all.

          Comment


          • #6
            Re: manta

            Oorspronkelijk geplaatst door KatrienD Bekijk bericht
            zijn ze te schuw om de lijnen te kunnen doorsnijden? Tragische beelden
            Hij kwam wel dichtbij, maar niet dichtbij genoeg om de lijnen door te kunnen snijden. Verder zwemt die behoorlijk snel, in ieder geval sneller dan ik kan.

            (Maar zelfs als je hem kan bereiken is het nog de vraag of het handig is. Het is ook een groot dier dat in het wild leeft en zijn reactie is niet voorspelbaar. Als je lijnen gaat proberen los te snijden van een zwemmend dier van circa 4 meter groot en je komt vast ze zitten heb je een serieus probleem. De omgeving is weinig vergevingsgezind.)
            nikon D90 & ikelite D70 housing

            Comment


            • #7
              Re: manta

              ja daar moet je natuurlijk niet zomaar aan beginnen, maar met speciaal getrainde teams zouden ze toch iets voor die beestjes moeten kunnen doen.
              Without a good eye no good photographs. But without good hands no photography at all.

              Comment


              • #8
                Re: manta

                Knap vastgelegd en een verhaal dat een mens doet nadenken

                greetz
                Cheeta
                Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
                flickr

                Comment


                • #9
                  Re: manta

                  Wat een mooie dier..Jammer dat we soms zo slordig omspringen met de natuur.
                  Mvg, Pascal,Schoonspikke
                  Als je schiet..schiet dan raak!
                  500 PIXHuawei P30 PRO

                  Comment


                  • #10
                    Re: manta

                    Echt zielig... doet me nu afvragen of ie nog leeft of niet. Klinkt mss dom maa rja...
                    EMBLEMATA.BE
                    http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

                    Comment


                    • #11
                      Re: manta

                      Erg mooi dier

                      Zoals Bill Hicks reeds zei: We're a virus with shoes!
                      Niet geschoten is altijd mis!

                      Comment

                      Working...
                      X