Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rode Ster vs Partizan

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rode Ster vs Partizan

    Dit is mijn eerste posting in dit forumonderdeel. Hier vind je een klein reisverslagje van mijn reis naar de Servische hoofdstad Belgrado - ook wel de witte stad genoemd. Aangezien ik van de voetbalcultuur hou ben ik mezelf ginds gaan verdiepen in de twee 'locale' voetbalploegen van Belgrado nl. Rode Ster en Partizan.

    FK Rode Ster, in het Servisch Fudbalski klub Crvena Zvezda genoemd, is naar het schijnt de populairste voetbalploeg van Servië. Bijna 50% van de gehele bevolking is supporter van deze club die werd opgericht in 1945. De clubkleuren zijn Rood-Wit.

    Fudbalski klub Partizan werd tevens opgericht in 1945. De clubkleuren zijn zwart-wit. Partizan is dan weer geroemd omwille van zijn goede jeugdwerking.

    De derby wordt ook wel de 'eeuwige derby' genoemd. Er breken vaak grote supportersrellen uit voor of na de match.

    Toen ik in Servië met de taxi van de luchthaven terug naar het hotel reed speelde Servië net een WK qualificatiematch tegen Frankrijk. Onderweg was dit goed te merken want de hevige Servische voetbalfans waren alom tegenwoordig met vlaggen, toeters en bellen. Achteraf hoorde ik dat na de match (die trouwens op 1-1 eindigde) er wederom problemen waren met Servische fans. Ik was toch blij dat ik die avond gerust op mijn hotelkamer zat.

    On with the pictures!

    Donderdag 10/09/2009:
    Dit zijn de loketten van Red Star, zoals u ziet is graffiti hier alom tegenwoordig.



    Het stadion is gelegen in een volksbuurt.


    Even een blik werpen tussen de tralies en het machtige Red Star voetbalstadion aanschouwen.
    Er waren nog opruimingswerken aan de gang omdat hier de vorige dag een interland had plaatsgevonden.



    Daarna langs de fanshop gepasseerd en nog eventjes het museum bezocht. Echt indrukwekkende collectie vlaggetjes hebben deze kerels.
    Ze hebben werkelijk tegen elke gerenomeerde club uit Europa gespeeld!



    Dit kaartje maakte wel een indruk op me! Het zijn de handtekeningen van de Busby Babes. Het legendarische team onder leiding van Matt Busby die in Belgrado een Europacup wedstrijd gingen spelen en die met het vliegtuig van Belgrado naar Manchester zouden terugvliegen nadat ze een tussenstop maakten in München.
    Uit München zijn ze niet weggeraakt met het gedoemde vliegtuig want het crashte met alle gevolgen vandien. (Meer info: klik hier)




    Enfin: danig onder de indruk zette ik mijn tocht verder. Eerst natuurlijk het innerlijke van de mens nog wat versterken met mijn lievelingsdrank Cola Zero. Daarna de eerste de beste taxi in. "Partizan Stadium Please". De vriendelijke chauffeur kijkt me verbaast aan en zegt tegen me in goed Engels dat dat maar enkele 100-den meters verderop is. Het bleek nog te kloppen ook. Het stadion van de aartsrivalen lag inderdaad maar een 3 à 400 meter verderop.

    Een eerste indruk: het stadion is beduidend kleiner dan dat van Red Star.
    In het 'Stadion Partizan' kunnen 29.679 toeschouwers tegenover 51.538 in het Rode Ster Stadium.



    Tot mijn verbazing wandel ik het stadion gewoon binnen, passeer ik de kleedkamers en wandel ik zonder problemen rond het veld dat op dat moment besproeid werd. Er stond aan de spelerstunnel ietsje verderop wel een kerel die alles in het oog hield!



    Mooi scorebord hebben ze hier! Dit heb ik bij de jongens van Rode Ster niet gezien!


    Ook nog even in de fanshop geweest, Partizan is meer dan een voetbalclub alleen. Net zoals in Duitsland heeft deze vereniging ook nog andere sporten in zijn rangen. Basketbal is hier bijzonder populair zoals te zien is op een van hun T-shirts!



    Ook hier verlaat ik het stadion met een voldaan gevoel!


    Maar wie is nu de beste club? Of het beroemdste?

    Dit is allesinds een trofee waarmee de jongens van Red Star mee uitpakken!
    De Europacup I die ze in 1991 wonnen ten koste van Olympique de Marseille.





    Zo, ik kon nog makkelijk een 10-tal foto's toevoegen aan dit draadje, maar 10 is het maximum! Indien je graag nog meer foto's wil bekijken van de fanshop of Belgrado in het algemeen, surf dan maar naar mijn website en wie zoekt die vind!

  • #2
    Re: Rode Ster vs Partizan

    interessant om te lezen
    kan dit wel smaken
    jammer dat je nog niet eerder reacties hierop gekregen hebt
    Mijn website: http://www.michelpyck.be

    Comment


    • #3
      Re: Rode Ster vs Partizan

      interessante fotoreportage!
      into minimal techno

      Comment


      • #4
        Re: Rode Ster vs Partizan

        Ik vind het een prachtig fotoverhaal.
        [center] Canon EOS 1000D -- Canon 17-85 IS USM, Canon 50mm F1.4 en Sigma 70-300

        Comment


        • #5
          Re: Rode Ster vs Partizan

          mooie foto's en best interessant
          Zonder moeite bereik je enkel wat de moeite niet waard is ...
          www.allaerts.be Canon EOS 7D MK II, 5D MK III met Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM en Canon EF 70-200mm f2.8 L IS USM II; Sigma Fishey; Canon 50 mm 1.8; Finepix S 9600

          Comment


          • #6
            Re: Rode Ster vs Partizan

            Oorspronkelijk geplaatst door pin13689 Bekijk bericht
            jammer dat je nog niet eerder reacties hierop gekregen hebt

            Voor mijn eerste reportage heeft het idd wel lang geduurd vooraleer ik reacties kreeg. Maar bij deze dus aan allen nen dikke merci !


            Voor wie het moest interesseren: Partizan heeft onlangs 2x tegen Club Brugge gespeeld. Het werd 2-0 en 2-4 in het voordeel van de Bruggelingen. Deze keer werd er ook 1 Club fan gearesteerd omwille van het aansteken van Bengaals vuur. Maar ik dacht dat die ondertussen de gevangenis al had mogen verlaten.

            Op dit moment werk ik trouwens nog aan een reportage van mijn stadiumbezoeken in Miami, al is dit mss minder interessant omdat ik door de strenge veiligheidsnormen niet binnen mocht kijken (in tegenstelling tot het voormalige Oost-blok). Soit, ik zal wel zien.
            Last edited by StevenVH; 22 november 2009, 17:26.

            Comment

            Working...
            X