Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotogebruik op fora door derden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotogebruik op fora door derden

    Foto's die geplaatst worden op diverse fora als deze en andere.
    Mogen mensen deze foto's eigenlijk gewoon eraf halen en gebruiken voor eigen doeleinden?
    Ik vraag me af hoever dit kan gaan.
    Het zijn openbare sites waar je ze op zet, vandaar mijn vraag.
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

  • #2
    Re: Fotogebruik op fora door derden

    Lees DIT misschien eens.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Fotogebruik op fora door derden

      Definieer "gebruiken". Tenzij anders vermeld kan de auteur licensie verstrekken of copyright op basis van onderlinge overeenkomst (kan eventueel impliciet zijn) .

      -m-

      bv. Wat veel mensen niet weten is bv. als men aan een kunstacademie studeert, de copyright van je werk van de academie is en niet van de student. Het is maar een weetje.
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: Fotogebruik op fora door derden

        Veel hangt ook af van waar je de foto's host ... veel van de sites zoals Flickr en dergelijke mogen met je foto's doen wat ze willen voor hun eigen promotie, copyright blijft bij de fotograaf, maar door je foto's te hosten geef je dikwijls een licentie weg aan die host ... daarom altijd, en ik bedoel dan ook altijd een eigen site opzetten.

        Een site kost zo goed als niets meer tegenwoording, gewoon domain registreren en desnoods met een template je site opzetten, op die manier kan je je foto's op je eigen site 'hosten' en blijf je alle rechten houden.

        Nu je foto op een forum zetten (of gewoon al online zetten) is vragen om misbruik spijtig genoeg je zal altijd mensen hebben die de gemakkelijk weg nemen en foto's 'lenen' op het internet. Zolang ze de bron vermelden en ik kan mij vinden in hun site zal ik het nogal snel door de vingers zien, maar meestal verwijderen ze je copyright en meta tags uit de foto, en dan kan je de copyright wetgeving laten gelden, het is en blijft jouw foto hé (wel altijd de raw én de jpg bijhouden, kwestie van bewijs te kunnen leveren).

        Mark
        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

        Comment


        • #5
          Re: Fotogebruik op fora door derden

          Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
          Veel hangt ook af van waar je de foto's host ... veel van de sites zoals Flickr en dergelijke mogen met je foto's doen wat ze willen voor hun eigen promotie, copyright blijft bij de fotograaf, maar door je foto's te hosten geef je dikwijls een licentie weg aan die host ... daarom altijd, en ik bedoel dan ook altijd een eigen site opzetten.

          Een site kost zo goed als niets meer tegenwoording, gewoon domain registreren en desnoods met een template je site opzetten, op die manier kan je je foto's op je eigen site 'hosten' en blijf je alle rechten houden.

          Nu je foto op een forum zetten (of gewoon al online zetten) is vragen om misbruik spijtig genoeg je zal altijd mensen hebben die de gemakkelijk weg nemen en foto's 'lenen' op het internet. Zolang ze de bron vermelden en ik kan mij vinden in hun site zal ik het nogal snel door de vingers zien, maar meestal verwijderen ze je copyright en meta tags uit de foto, en dan kan je de copyright wetgeving laten gelden, het is en blijft jouw foto hé (wel altijd de raw én de jpg bijhouden, kwestie van bewijs te kunnen leveren).

          Mark
          Mooi antwoord mark, thanks
          Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

          Comment


          • #6
            Re: Fotogebruik op fora door derden

            Mogen mensen deze foto's eigenlijk gewoon eraf halen en gebruiken voor eigen doeleinden?
            Nee foto's van BD plukken en zonder je toestemming gebruiken mag niet, klaar en duidelijk.

            Comment

            Working...
            X