Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geotaggen met GPS van je GSM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Geotaggen met GPS van je GSM

    Ik wil beginnen met geotaggen, maar heb het niet zo voor nòg een extra apparaatje waar je voor de rest niet veel aan hebt. Omdat het me opviel dat er tegenwoordig veel GSM's met ingebouwde GPS verkocht worden heb ik nu deze procedure bedacht:

    -GSM met GPS waar een GPS-logprogramma op draait, dat bv elke minuut je positie opslaat in een file.
    -de GPS gegevens kunnen dan nadien op computer gelinkt worden aan de foto's zoals we dat kennen.

    Is er iemand die deze procedure al gebruikt?
    Je zou dus een GSM nodig hebben waar je zelf programma's op kan laten draaien (dat moet dus een smartphone zijn, als ik het goed heb?). Voor smartphones die werken met bv Android bestaat er zeker al een GPS logger: http://nl.androlib.com/android.appli...cker-zxwz.aspx. Voor phones met Symbian en Mindows Mobile zal er wel iets gelijkaardigs bestaan.

    Toegegeven, voor een smarthpone betaal je al gauw €400, dus het is wellicht niet de goedkoopste optie, maar je bespaart natuurlijk wel op de GPS-ontvanger zelf, en de mogelijkheden van een Smartphone zijn ook vrij groot (voor mij betekent het bv ook dat ik de geplande netbook om op reis te internetten niet zal te kopen...)

    Mijn vraag is dus: wie gebruikt deze methode al, hebben jullie opmerkingen, is het gebruiksvriendelijk, welke gsm/software gebruiken jullie, zie ik iets over het hoofd?

    Michael

    "Ja wir sind hochmodern, wir dreh'n auf SUPER 8!"(welle:erdball)

  • #2
    Re: Geotaggen met GPS van je GSM

    Been there, done that.

    Geotaggen vreet batterijen en smartphones zijn gekend voor hun beperkte batterij capaciteit. Daarnaast moet je die apps op een smartphone ook nog opstarten & stoppen terwijl een echte GPS (zoals Garmin) dat gewoon automatisch doet, dagen en zonodig weken aan een stuk en dan mooi alles automatisch in dagen opdeelt (zolang je kaartje groot genoeg is). Het enige waar je moet op letten is dat je GPS aanligt en dat je batterijen opgeladen zijn (en dat de klok van je fototoestel exact gelijk staat met je GPS!!!).
    Omgekeerd is er nu wél een GPS met smartphone functie, misschien is dat een optie : http://www8.garmin.com/nuvifone/
    maar wat die juist kan moet je zelf maar eens uitvissen (ps: ergens gelezen : "Plus, it also includes maps and Garmin's GPS tracking software")

    Comment


    • #3
      Re: Geotaggen met GPS van je GSM

      Volgens mij vreten die kleine gpsjes OOK batterijen hoor. Maar voor de prijs van 't toestelletje zélf moet je het niet laten, ze kosten maar een goeie 100 Euro meer, geloof ik.
      Bovendien moet je ze makkelijk 2e hands kunnen vinden...

      Comment


      • #4
        Re: Geotaggen met GPS van je GSM

        als je daarvoor 400 Euro kan opzij zetten, koop je dan een goede GSP (wandelgps) en via geosetter ... heb je en een peformanter systeem, een een gps die gps-naam waardig is en je kan daar alle kaarten in opladen die je maar wenst ...

        Oorspronkelijk geplaatst door Bees Bekijk bericht
        Ik wil beginnen met geotaggen, maar heb het niet zo voor nòg een extra apparaatje waar je voor de rest niet veel aan hebt. Omdat het me opviel dat er tegenwoordig veel GSM's met ingebouwde GPS verkocht worden heb ik nu deze procedure bedacht:

        -GSM met GPS waar een GPS-logprogramma op draait, dat bv elke minuut je positie opslaat in een file.
        -de GPS gegevens kunnen dan nadien op computer gelinkt worden aan de foto's zoals we dat kennen.

        Is er iemand die deze procedure al gebruikt?
        Je zou dus een GSM nodig hebben waar je zelf programma's op kan laten draaien (dat moet dus een smartphone zijn, als ik het goed heb?). Voor smartphones die werken met bv Android bestaat er zeker al een GPS logger: http://nl.androlib.com/android.appli...cker-zxwz.aspx. Voor phones met Symbian en Mindows Mobile zal er wel iets gelijkaardigs bestaan.

        Toegegeven, voor een smarthpone betaal je al gauw €400, dus het is wellicht niet de goedkoopste optie, maar je bespaart natuurlijk wel op de GPS-ontvanger zelf, en de mogelijkheden van een Smartphone zijn ook vrij groot (voor mij betekent het bv ook dat ik de geplande netbook om op reis te internetten niet zal te kopen...)

        Mijn vraag is dus: wie gebruikt deze methode al, hebben jullie opmerkingen, is het gebruiksvriendelijk, welke gsm/software gebruiken jullie, zie ik iets over het hoofd?

        Michael
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          Re: Geotaggen met GPS van je GSM

          Oorspronkelijk geplaatst door 35a Bekijk bericht
          Volgens mij vreten die kleine gpsjes OOK batterijen hoor.
          Juist, maar die werken meestal op oplaadbare AA batt's dus is dat geen probleem. Mijn 60CSx houdt het gemakkelijk meer dan een volle dag uit - dat moet ik met mijn iPhone niet proberen (met Trails aan).
          Last edited by hvr_oosterzele; 25 oktober 2009, 09:43.

          Comment


          • #6
            Re: Geotaggen met GPS van je GSM

            Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
            als je daarvoor 400 Euro kan opzij zetten, koop je dan een goede GSP (wandelgps) en via geosetter ... heb je en een peformanter systeem, een een gps die gps-naam waardig is en je kan daar alle kaarten in opladen die je maar wenst ...
            Ja dat is wellicht een goede alternatieve mogelijkheid.

            OK, wat leer ik?

            -Wat ik wil, is mogelijk, maar batterijduur bij Smartphones is een probleem.
            -Er bestaan GPS'sen die dit ook kunnen.
            -Toch een GPS-logger, maar dat moet een mens ook eerst bestuderen: Een vriend die zo'n GPS-logger voor op de flitsschoen heeft vertelde me nog dat zijn apparaatje gewoon via USB bijlaadt, en een maximaal geheugen van 1000 locaties heeft. Naar mijn wensen veel te weinig, want als ik op vakantie ben wil ik net vermijden een laptop mee te moeten nemen...

            Bedankt voor alle commentaren, als ik in de toekomst nuttige ervaringen heb kom ik hier wel op terug.

            Als iemand intussen toch een Smartphone weet waar het batterijprobleem zich niet stelt bij langdurig GPS-gebruik mag die dat hier ook nog melden!

            "Ja wir sind hochmodern, wir dreh'n auf SUPER 8!"(welle:erdball)

            Comment


            • #7
              Re: Geotaggen met GPS van je GSM

              Oorspronkelijk geplaatst door Bees Bekijk bericht

              Als iemand intussen toch een Smartphone weet waar het batterijprobleem zich niet stelt bij langdurig GPS-gebruik mag die dat hier ook nog melden!
              ewel, nuviphone

              Comment


              • #8
                Re: Geotaggen met GPS van je GSM

                gps-en met je gsm > doe mij maar een garmin nuvifone

                Comment

                Working...
                X