Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotografietermen/verklaring

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotografietermen/verklaring

    Ik hoop dat deze vraag hier een beetje goed staat.
    De laatste dagen al zeer veel gelezen op het forum maar nog nergens een draadje
    tegengekomen met specifieke fotografietermen.(ik kan er natuurlijk over gelezen hebben ook )
    Misschien wel handig voor newbies (incl. mezelf )
    zoals bv. lucht die uitgebrand is wat bedoeld men daarmee? pannen, croppen en nog veel meer.
    Pentax IST DL 50-200 std. tamron 18-200 1:3,5-6.3 macro
    Canon 30D 18-55 IS 35-105 70-300

  • #2
    Re: fotografietermen/verklaring

    Ik denk niet dat al die termen zo ergens bijeen staan.
    Je zal het wel kunnen vinden voor dingen zoals opening, sluiter...

    Ik zal alvast de drie die je aanhaalt even verduidelijken.

    Uitgebrand: Wil zeggen dat het stukje overbelicht is. Er is dus alleen maar wit te zien op een plaats waar je normaal een blauwe lucht of wolkjes moet zien. Iets wat uitgebrand is is onherroepelijk verloren. Dat witte stukje foto kan je niet meer donkerder maken met een fotobewerkingsprogramma (wat een woord). Je kan er hoogstens iets anders over schilderen of plakken.

    Pannen: Is met de camera meebewegen met het onderwerp. bv een rijdende auto. Als je tijdens die beweging afdrukt dan zal de auto scherp zijn op de foto en de achtergrond heeft een bewogen beeld. De 2de foto in deze post: http://forum.belgiumdigital.com/f45/...lt-262886.html

    Croppen is ook wel herkadreren of het aanpassen van de beeldsnede. Blijft moeilijk hé. Het komt erop neer dat je een stuk uit de originele foto knipt. Bv een storende rand aan een kant op die manier wegwerken. Dus eigenlijk digitaal een stukje van foto afsnijden.
    Tot sluitertijd, Dirk

    Comment


    • #3
      Re: fotografietermen/verklaring

      [Mod]Deze discussie hoort niet thuis in het Shoot subforum. Daarom heb ik het verplaatst naar Algemeen.[/Mod]
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Fotografietermen/verklaring

        kijk eens op de site van beertje2 .
        Er staat een mooie verzameling van termen die duidelijk omschreven worden .

        Comment


        • #5
          Re: Fotografietermen/verklaring

          Goed idee, Micka, maar waarom niet meteen een linkje geven?
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Fotografietermen/verklaring

            Kijk eens in eigen huis: de verklarende woordenlijst kan je een stuk op weg helpen.

            Willy
            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment

            Working...
            X