Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pixels ?? Hoe te interpreteren enz.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pixels ?? Hoe te interpreteren enz.

    Hoi allen,

    Pixels je hoort ervan te pas en te onpas, wat ze zijn is me wel duidelijk enkel het gebruik ervan lijkt me soms raar en ingewikkeld.

    Een voorbeeld 1600x1200 pixels
    = 22,222x16,667 /inch
    = 56,446x42,334 /cm

    en mijn foto's zijn 72 pixels /inch of ook 28,346 pixels /cm

    Allemaal heel mooi en via allerlei soft terug te vinden, echter en dat is nu het probleem als je foto's naar ontwikkelcentrales doorzend vragen die een ander formaat (zoals Kruidvat die nemen voor 10x15 ten hoogste 1770x1180 aan)
    Als je dan start van 1600x1200 hoe los je dat dan op?
    Ik heb geprobeerd zoals ik ergens las, een new formaat te kiezen met als pixels dan 1770x1180 en als resolutie 300 dpi, maar als ik dan via andere soft ga kijken blijken die foto's heel wat kleiner te zijn.
    In cm uitgedrukt kom ik voor de bewerking op 56,44 x 42,33 cm
    en 28 pixels /cm
    En na de bewerking is dat 5,33 x 3,93 cm maar dan 300 pixels / cm.

    Volgens mij lijkt dit absoluut de verkeerde weg maar hoe doe je dat dan ?

  • #2
    Als 1770x1180 pixels het grootste formaat is voor een 15x10 cm afdruk (komt overeen met 1770p/15cm of 118p/cm of 300p/inch) volstaat een beetje minder dus ook. In jouw geval zou ik de breedte van 1600 pixels behouden en gewoon een stuk van de breedte afsnijden (bv. met JpegCrop) tot je 1600 x 2/3 = 1066 pixels overhoudt (van de oorspronkelijke 1200). De resolutie van jouw foto wordt dus 1600p/15cm = 106,667p/cm = 270,93 p/inch. Dat is ruimschoots voldoende. Wil je niet lager gaan dan 200ppi, dan mag je voor 15x10cm (= 5,906x3,937 inch) geen kleinere crop uit het origineel halen dan (5,9 x 200 =) 1180 x 780 (= 3,9 x 200) pixels. Ik heb zelfs een sterk vermoeden dat het fotoformaat eerder 6x4 inch bedraagt - dus geen kleinere crop dan 1200x800 pixels maken (of je zou daarna moeten resamplen naar bv. 1500x1000 pixels (= 250 ppi).
    Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

    Comment


    • #3
      Ik heb een beetje de indruk dat je het verschil tussen pixels en dpi niet echt door hebt.
      Ik ga trachten door een bondige uitleg dit te verduidelijken.
      Pixels zijn echt, die heb je bij de opname: aantal X aantal de verhouding tussen die twee aantallen maakt de beeldverhouding uit 4/3 of 2/3 bij de opname zijn het aantal pixels verbonden met de camera en zijn instellingen.

      De grootte van een beeld is afhankelijk van het aantal dpi, wat logisch is, als je bekijkt dat je een vast aantal pixels hebt en die mag verdelen in een aantal per duim. Indien je geen beeldpunten toevoegd door interpolatie zal het formaat van je beeld kleiner worden naarmate de dpi stijgt.

      Bekijk dus de verhouding die gevraagdt wordt door het labo die is normaal 2/3 maar sommige nemen ook 4/3 aan. Wat maakt je camera bij opname, zie daar is eerst naar, veel consumer toestellen zitten op 4/3 de DSLR's zitten allemaal op 2/3 omdat ze vertrekken van een kleinbeeld verhouding 24x36 mm wat dus 2/3 is. Je mag minder doorsturen dan de maximale verhouding. Heb je bij opname meer pixels dan kan je zonder de verhouding te wijzigen een nieuw beeld maken in PS met het gewenst aantal dpi of het gewenste aantal pixels.


      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        probeer het eens eenvoudig, in fotoshop uw voorkeurinstellingen bij eenheden en linealen instellen op mm
        dan uw foto croppen met het croptool ingesteld op 100 x 150 mm en 300 dpi, dan met de croptool diagonaal over uw foto slepen en ergens ALTIJD een maximum beeld te nemen ( ofwel de hoogte ofwel de breedte), dit zal bij 10x15 wel goed uitkomen en u een pixelwaarde opleveren van 1770 x 1180.
        met uw camera is het niet aan te raden om kleine stukjes uit uw beeld te selecteren, dan zou je pixels te kort komen.

        Comment


        • #5
          Hoi allen,
          blijkbaar zoals reeds aangehaald ben ik toch niet zo zeker meer van het gegeven pixels / Dpi / Lpi enz wat de resolutie aangaat.
          ergens is het simpel maar toch ook verwarrend waardoor ik op bepaalde punten verkeerd zit, ik heb jullie antwoorden uitgeprint zodat ik ze rustig kan doornemen, in alle geval bedankt voor de reacties.

          Originally posted by eminence
          probeer het eens eenvoudig, in fotoshop uw voorkeurinstellingen bij eenheden en linealen instellen op mm
          dan uw foto croppen met het croptool ingesteld op 100 x 150 mm en 300 dpi......... knip
          Ik heb jouw werkwijze eens opgevolgd, en dat werkt, echter je moet goed opletten dat je niet buiten het beeld "cropt" want dan heb je meer dan je beeld en dat was ook niet de bedoeling, in alle geval het werkt. Ik vind het alleen een heel langdurig iets en ben er bijna zeker van dat het met een andere tool veel simpeler zou moeten kunnen, ik heb een programma dat ik gebruik om af te printen en die laat je gewoon een kader zien waar je zelf de foto kan in verschuiven zoals je het zelf wil. Een soort van "crop-tool" maar dan wel met 1 vaste verhouding (in dit geval 150 mm de breedte)het is een vrij simpel programma, en ik dacht dat er ook zo een mogelijkheid zou zitten in fotoshop, enfin we zoeken in dat opzicht wel verder.
          En zoals hierboven reeds aangehaald, zal ik met pixels enz. wel dikwijls ergens verkeerd zitten, in alle geval weet ik nu al wel wat meer.

          Tist.

          Comment

          Working...
          X