Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje

    Ik ben Linda en nieuw op dit forum.

    Ik heb sinds enkele weken een nieuwe camera, een Canon 450d met standaard lens. Ik heb hem aangeschaft om landschapsfoto's en foto's van mijn hond te maken. Vooral voor actiefoto's.

    Maar mijn actiefoto mislukken allemaal. Ik zet mijn toestel dan op de TV stand, en hoe ik de instellingen ook instel, de foto's worden helemaal zwart. Je kan nauwelijks zien wat erop staat. Alleen als ik de ISO op z'n hoogst zet lijkt het er een beetje op, maar dan lijkt het nog of de foto's in het donker of in het begin van de avond genomen zijn, terwijl ik ze maak overdag als de zon schijnt.

    Wat doe ik fout? Ik snap er niks van. Ik heb al wel op internet gezocht maar kan het niet vinden.
    Waarschijnlijk zullen de instellingen wel niet goed staan, maar ik weet niet wat ik verkeerd doe.
    Heeft er iemand tips?

    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Vraagje

    Geeft de camera geen waarschuwing dat de foto's onderbelicht zullen zijn?
    Actiefoto's vereisen korte sluitertijden, en als je geen lichtsterke lens hebt zal je dan vrij hoog in de ISO-waarden moeten gaan om een goede belichting te verkrijgen.
    Als je een voorbeeld post met de EXIF gegegevens kunnen we je zeker op weg helpen .
    about.me/stijnv

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje

      Beste Linda,

      Welkom op dit forum.

      Nu heb je hem op sluiter-prioriteit staan. Dan zouden we ook wel moeten weten welke sluitertijd je instelt, wat je ISO is en welk diafragma de camera aangeeft, anders hebben we er maar het raden naar.

      Verder zou ik voor wat betreft de ISO, niet veel hoger gaan dan 400 of maximaal 800, omwille van ruis-vorming.
      Mvg,David
      [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje

        Hierbij mijn foto's


        ISO 200 of 400
        Diafragma 5,6
        Sluitertijd 1/1250
        Al servo


        ISO 800
        Diafragma 5,6
        Sluitertijd 200 met flits
        Al servo

        Ik heb de standaard lens EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 IS

        Als jullie tips hebben, heel graag.

        Groeten Linda

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje

          Oorspronkelijk geplaatst door Linda de jong Bekijk bericht

          ISO 200 of 400
          Diafragma 5,6
          Sluitertijd 1/1250
          Al servo
          Uit de foto zelf haal ik:
          ISO 400
          1/2000
          f/5.6

          1/2000 is een enorm korte sluitertijd, waardoor er erg weinig ligt binnenkomt. Ik vind het dan ook vreemd dat de camera niet een hogere ISO-waarde kiest (diafragma staat al volledig open als ik het goed heb)? Of heb je een maximumgrens voor de ISO-waarde ingesteld? In ieder geval, sluitertijden van 1/500 zijn volgens mij meer dan snel genoeg.
          about.me/stijnv

          Comment


          • #6
            Re: Vraagje

            Ik denk dat de sluitertijd van 1/2000 meer dan voldoende reden is voor een dergelijk resultaat.

            Zoals Stijn zegt, met 1/500 kom je al een heel eind hoor.
            Mvg,David
            [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

            Comment


            • #7
              Re: Vraagje

              Je moet ook zien dat "het streepje in het midden komt". 't is niet genoeg van je sluitersnelheid (TV) zomaar ergens op in te stellen en dat de camera dan maar te kiezen heeft (de lens moet het aankunnen en het licht moet aanwezig zijn). Er is ook nog ergens een lichtje dat knippert om je te vertellen dat "gans 't spelleken niet goed komt" zodat jij dan slim genoeg moet zijn om je sluitersnelheid (TV) te verlagen of dito te verhogen.

              (her)lees de handleiding nog eens en je zal al veel verder komen.

              grts
              perman
              perman
              canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

              Comment


              • #8
                Re: Vraagje

                Oorspronkelijk geplaatst door Photoclix Bekijk bericht
                Ik denk dat de sluitertijd van 1/2000 meer dan voldoende reden is voor een dergelijk resultaat.

                Zoals Stijn zegt, met 1/500 kom je al een heel eind hoor.
                ik denk dat zelfs 250 nog te doen is, of anders gewoon op Av zetten, f5.6 ofzo, zeker nu het licht minder en minder begint te worden.
                hoe meer f**k hoe meer vreugd

                **=ol

                Comment


                • #9
                  Re: Vraagje

                  ja maar zelfs op 1/2000 ste wordt een foto in daglicht getrokken toch niet zo zwart he.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraagje

                    Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
                    Uit de foto zelf haal ik:
                    ISO 400
                    1/2000
                    f/5.6
                    Uit de foto haal ik ook dat je dan nog eens een stop onderbelicht ...
                    Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
                    flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraagje

                      Wat ook kan helpen, is niet maximaal inzoomen. Je lens is op zijn maximale zoomstand lang niet zo lichtsterk. In de exif zie ik dat je de foto's op 55 mm nam. Probeer eens wat dichter te komen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraagje

                        Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                        ja maar zelfs op 1/2000 ste wordt een foto in daglicht getrokken toch niet zo zwart he.
                        Met f/5.6 op ISO 400... echt wel!
                        Niet in de volle zon, maar op een grijze dag, of in de schaduw zeker wel.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraagje

                          Als je een cursus of tutorial van fotografie leest en eens uitpluist wat Tv en Av mode precies doen, wat exposure compensation is en wat de invloed is van iso, sluitertijd en diafragma,etc.... dan zal je zelf wel achterhalen wat je fout doet en zo leer je toch heel wat bij.

                          Comment

                          Working...
                          X