Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DOF (scherptediepte)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DOF (scherptediepte)

    Is het mogelijk om met een compact camera scherptediepte in een foto te krijgen? zo ja, hoe kan ik dit dan toepassen of wat moet ik daarvoor kunnen instellen/aanpassen?

  • #2
    Re: DOF (scherptediepte)

    Oorspronkelijk geplaatst door carlo.vantuyckom Bekijk bericht
    Is het mogelijk om met een compact camera scherptediepte in een foto te krijgen? zo ja, hoe kan ik dit dan toepassen of wat moet ik daarvoor kunnen instellen/aanpassen?
    Een eigenschap van compactcamera's is dat ze veel scherptediepte hebben. Ze hebben namelijk een kleinere sensor.
    Wil je de scherptediepte beperken, dan kan dat enigszins met een compactcamera. Van de vier dingen die scherptediepte mee bepalen, met name, brandpuntsafstand, diafragma, afstand tot het onderwerp en de grootte van de sensor, kan je er twee beïnvloeden, met name de brandpuntsafstand en de afstand tot je onderwerp.
    Dus... hoe kleiner de afstand tot je onderwerp en hoe groter de brandpuntsafstand (hoe meer je inzoomt), hoe kleiner ook de scherptediepte gaat worden. Het is niet hetzelfde als bij een spiegelreflex, maar in beperkte mate is het mogelijk.

    Voorbeeld zoëven gemaakt met de Olympus Mju 790 (digipass die op de uitprint van de SD Brussel Hogerop ligt) :



    Mvg

    Chris
    Last edited by FestinaLente; 2 oktober 2009, 14:54.

    Comment


    • #3
      Re: DOF (scherptediepte)

      OK, je hebt me overtuigd. Nu hoe heb je je camera hiervoor ingesteld? Als ik dit probeer met mijn pentax optio S5i (5mPix, 3* optisch) lukt me het niet om zo'n foto's te maken. Of ligt het aan m'n toestel?

      alvast bedankt

      Comment


      • #4
        Re: DOF (scherptediepte)

        Oorspronkelijk geplaatst door carlo.vantuyckom Bekijk bericht
        OK, je hebt me overtuigd. Nu hoe heb je je camera hiervoor ingesteld? Als ik dit probeer met mijn pentax optio S5i (5mPix, 3* optisch) lukt me het niet om zo'n foto's te maken. Of ligt het aan m'n toestel?

        alvast bedankt
        P-stand, maximum ingezoomd, macro (omdat hij anders zo dichtbij niet scherpsteld), en verder niets dat invloed heeft op de scherptediepte.

        Mvg

        Chris

        Comment


        • #5
          Re: DOF (scherptediepte)

          heb het net even getest en het is me gelukt. hartelijk bedankt. weeral iets bijgeleerd zie.

          Het is met andere woorden niet mogelijk om met een compactcamera dit scherptediepte effect toe te passen op portretten van personen of dingen (ik bedoel dus het soort effect dat je de persoon of het onderwerp scherp in beeld neemt en de achtergrond onscherp?
          Groeten
          Last edited by carlo.vantuyckom; 2 oktober 2009, 15:20.

          Comment


          • #6
            Re: DOF (scherptediepte)

            Oorspronkelijk geplaatst door carlo.vantuyckom Bekijk bericht
            heb het net even getest en het is me gelukt. hartelijk bedankt. weeral iets bijgeleerd zie.

            Het is met andere woorden niet mogelijk om met een compactcamera dit scherptediepte effect toe te passen op portretten van personen of dingen (ik bedoel dus het soort effect dat je de persoon of het onderwerp scherp in beeld neemt en de achtergrond onscherp?
            Groeten
            Bij een portret, als de achtergrond ver genoeg verwijderd is, zou 't nog min of meer kunnen lukken, maar maximum inzoomen en zo dicht mogelijk erbij. Bij mensen ten voeten uit, wordt het zo goed als onmogelijk. Maar... er is nog altijd photoshop en blurren...

            Mvg

            Chris

            Comment


            • #7
              Re: DOF (scherptediepte)

              de voorkeuze nachtfotografie nemen
              (geen grap, bij de voorkeuze nachtfotografie gaat een compactje automatisch het grootst mogelijk diafragma instellen )
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

              Comment


              • #8
                Re: DOF (scherptediepte)

                Bedankt voor alle tips.
                Als ik het goed begrijp heb je als je dit wil gebruiken bij portret foto's een spiegelreflex nodig. Of zou je dit ook kunnen met bijv. een grote zoom camera bijv. panasonic lumix met 18x optische zoom (dmc fz 28 of fz 38)

                Comment


                • #9
                  Re: DOF (scherptediepte)

                  Oorspronkelijk geplaatst door carlo.vantuyckom Bekijk bericht
                  Bedankt voor alle tips.
                  Als ik het goed begrijp heb je als je dit wil gebruiken bij portret foto's een spiegelreflex nodig. Of zou je dit ook kunnen met bijv. een grote zoom camera bijv. panasonic lumix met 18x optische zoom (dmc fz 28 of fz 38)
                  Kijk eens even hier waar ondermeer zunoel een heel interessante uitleg geeft.
                  Mvg,David
                  [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

                  Comment


                  • #10
                    Re: DOF (scherptediepte)

                    Oorspronkelijk geplaatst door carlo.vantuyckom Bekijk bericht
                    Bedankt voor alle tips.
                    Als ik het goed begrijp heb je als je dit wil gebruiken bij portret foto's een spiegelreflex nodig. Of zou je dit ook kunnen met bijv. een grote zoom camera bijv. panasonic lumix met 18x optische zoom (dmc fz 28 of fz 38)
                    Ik heb er ooit ook gemaakt, met beperkte DOF, met mijn Panasonic FZ30, de voorloper van de Panasonic FZ18, maar het is dus niet hetzelfde als met een spiegelreflex. Ook weer een kwestie van "sensor". De FZ30 heeft immers een Leica lens met diafragma f2,8 op 35mm tot f3,7 op 420mm, wat dus een grote diafragmawaarde betekent. Desondanks haalt hij toch niet de beperkte DOF van een spiegelreflex met f2,8 of f3,5 lens.
                    (Voorbeelden FZ30)

                    Mvg

                    Chris
                    Last edited by FestinaLente; 2 oktober 2009, 19:40. Reden: Link met voorbeelden bijgevoegd

                    Comment

                    Working...
                    X