Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Brandweer, demo blussen frietketel.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Brandweer, demo blussen frietketel.

    Zondag 20 september ben ik naar de opendeur van de Rijkevorselse brandweer geweest,
    en daar heb ik de demonstratie gevolgd over het blussen van een brandende frietketel.


    Eerst wordt de olie opgewarmd tot er zelfontbranding optreedt.




    Controleren of de olie al heet genoeg is, verse olie heeft een zelfontbrandingstemperatuur van zo'n 280°C,
    gebruikte frituurolie kan zelfs op 230°C al spontaan beginnen te branden.
    Hier is de temperatuur nog iets te laag.




    Een brandende frietketel blussen, dat gaat het best met een blusdeken of een vochtige dweil.
    Hier zie je hoe je zo'n deken moet vasthouden om te voorkomen dat je je vingers verbrandt tijdens het blussen.




    Hier zie je hoe je die brandende ketel het best benadert, het blusdeken hou je omhoog, dan bescherm je je gezicht.
    Vooralleer je dit doet, schakel je de stroomtoevoer (of gas) naar de frietketel uit.
    (Het is dus heel handig dat de zekeringen in de zekeringkast juist gemerkt zijn...)




    Dan leg je het blusdeken rustig over de brandende frietketel, je schuift het er niet overheen,
    want dan is de kans groot dat je de boel omver gooit.




    En dan is het vuur gedoofd.
    Als je een vochtige dweil of handdoek hebt gebruikt, dan zal je er nadien best nog een paar vochtige handdoeken bij opleggen, want zodra het vocht verdampt is kunnen de gassen weer vanzelf ontbranden. Je mag de dweil of handdoek ook blijven bevochtigen met een plantenspuit of iets dergelijks tot de olie voldoende is afgekoeld.



    Zet die hete frietketel niet zelf buiten, laat dat maar over aan de brandweer.
    Die kan dan ook nog controleren of er nergens secundaire brandhaarden ontstaan zijn, bijvoorbeeld in de dampkap of het afvoerkanaal.
    Het is dus wel best dat de brandweer ter plaatse komt, als je alleen thuis bent, dan zal je die achteraf moeten verwittigen.
    Als er nog iemand anders aanwezig is, dan kan die de brandweer al bellen terwijl je zelf probeert om het vuur te doven op de juiste manier.
    Daarmee voorkom je dat het hele huis afbrandt terwijl de brandweer onderweg is...


    Wat je zeker NOOIT mag doen, is water in de brandende olie gieten.
    Hier zie je wat er dan gebeurt, ik heb deze foto's tegen de hoogst mogelijke snelheid gemaakt met de 1D MKIII (10fps), tussen de eerste en de laatste zit ongeveer één seconde.
    Hier werd ongeveer 1/4 liter water in de olie gegoten, het geeft wel erg spectaculaire foto's, maar ik zou dit niet graag van dichtbij meemaken in mijn keuken.









    Toevallig mocht ik vorige vrijdag via het werk ook nog een cursus "omgaan met kleine blusmiddelen" volgen, en daar mochten we een iets groter brandje blussen met een blusdeken. Met een deken van 200cm x 120cm mochten we een bak van 90x90cm blussen, dat is net iets groter dan een gewone frietketel, en dat ging ook zonder problemen.
    Daarna mochten we nog een groter brandje blussen met een CO2 brandblusser, maar ik had toen geen fototoestel bij, dat kan ik hier dus niet laten zien...

    Last edited by Black B@ndit; 28 september 2009, 18:45.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

  • #2
    Re: Brandweer, demo blussen frietketel.

    Knappe en voor velen een nuttige reportage, Bart
    mvg,
    Ludo V.

    Comment


    • #3
      Re: Brandweer, demo blussen frietketel.

      Bravo.
      Dit is fotoverhaal met een lesje voor iedereen. Niet enkel hoe om te gaan met een brandende frituurketel maar vooral hoe om te gaan met een fototoestel in omstandigheden die spontaan moeten vastgelegd worden en geen studio- en andere faciliteiten bieden.
      Hier herkent men de ware fotograaf en niet de studiomaniak met een zee van tijd en mogelijkheden.

      Henri
      lidnummer: BD0435BE

      Comment


      • #4
        Re: Brandweer, demo blussen frietketel.

        Hiervoor is fotografie perfect : uitleg + beelden ; méér moet dat soms niet zijn hoor...

        Goed werk !

        Comment


        • #5
          Re: Brandweer, demo blussen frietketel.

          mooi mooi, het verschil tussen juist en fout is mooi aangetoond.

          prachtig reeksje
          nikon stuff

          Comment


          • #6
            Re: Brandweer, demo blussen frietketel.

            Toffe reportage

            Groeten

            Joeri
            Mvg Joeri, Sony RX100M7, Ricoh GR3 en GR3X, Fujifilm X100VI, DJI Pocket3, Dji Mini 4 Pro, Dji Air3, Insta360 X3 & One RS 1'Inch 360, Ricoh Theta Z1 & X, 360° & HDR fan
            www.project2fotografie.be eigenaar van www.de360factory.be Make RAW No WAR

            Comment


            • #7
              Re: Brandweer, demo blussen frietketel.

              nice nice ... en let erop dat die vochtige dweil geen natte dweil is want dan heb je dezelfde problemen ...

              Comment


              • #8
                Re: Brandweer, demo blussen frietketel.

                Ik zou het niet beter uit kunnen leggen

                Super gedaan !!!

                gr. J@siu !!!
                >>> mijn "kritiek" is altijd mijn eerlijke "mening" en nooit mijn "commentaar" <<<

                Comment


                • #9
                  Re: Brandweer, demo blussen frietketel.

                  leerzaam geheel.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Brandweer, demo blussen frietketel.

                    Black B@ndit, mooie weergave van het geheel
                    Doet me denken aan de cursus die ik zo ook kreeg ten tijde...
                    Hebben ze je ook een demo getoont wat er gebeurt als ze er voor de 'tweede' keer 1/4 liter water in gieten?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Brandweer, demo blussen frietketel.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Blue Point Bekijk bericht
                      Hebben ze je ook een demo getoont wat er gebeurt als ze er voor de 'tweede' keer 1/4 liter water in gieten?
                      Zelfs bij de vierde keer kwam er nog een enorme steekvlam uit de frietketel.
                      Zolang de olie heet genoeg is, zal je dat effect krijgen omdat het water op heel korte tijd wordt omgezet in stoom. Het water zakt eerst naar beneden in de hete olie, en wordt daar ogenblikkelijk omgezet in stoom omdat de temperatuur daar veel hoger is dan 100°C.
                      Die stoom (1 liter water wordt ongeveer 1700 liter stoom) duwt de hete olie omhoog, en daardoor krijg je die grote vuurbal.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Brandweer, demo blussen frietketel.

                        knap verhaal
                        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                        IMac/IPad/Mac Air 
                        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                        Comment


                        • #13
                          Re: Brandweer, demo blussen frietketel.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Zelfs bij de vierde keer kwam er nog een enorme steekvlam uit de frietketel.
                          Zolang de olie heet genoeg is, zal je dat effect krijgen omdat het water op heel korte tijd wordt omgezet in stoom. Het water zakt eerst naar beneden in de hete olie, en wordt daar ogenblikkelijk omgezet in stoom omdat de temperatuur daar veel hoger is dan 100°C.
                          Die stoom (1 liter water wordt ongeveer 1700 liter stoom) duwt de hete olie omhoog, en daardoor krijg je die grote vuurbal.
                          bij de tweede keer dat men er water aan toevoegt wordt het een explosie.
                          Maw krijg je niet zo'n enorme steekvlam maar een letterlijke vuurspuwende vuurbol.
                          Maar niet alleen een vuurbol, het brandende vet vliegt dan letterlijk in het rond.

                          Heb zelf proeven moeten doen in verband met het halen van een brevet en dat was ergens bij de brandweer in brussel (hun trainingcrentrum). Doe dat maar eens in een gesloten hangar met een frietketel.... ik kan het me nog levendig inbeelden hoe de hitte van de eerste steekvlam mijn rug (jawel: rug) het gevoel gaf of die in de fik stond.
                          De vlammenzee zag je zo omhoog vliegen, de zoldering volgende om dan zo naar beneden te komen en de grond te raken...

                          Van de tweede maal ben ik echt verschoten... zo'n effect had ik echt niet verwacht, zeker niet dat je eerst een vuurbol krijgt en dan nog eens met het rondvliegend brandend vet...(sindsdien heb ik dus de frietketel verbannen naar neverland)

                          Ander onderdeel van de oefening was een gebouw ( in de hangar ) gaan blussen... dit zonder zuurstofflessen (brandweer was wel mee mocht het fout lopen) en moet zeggen, eenmaal de brand geblust... stonk ik 4 uren later nog gelijk ne gerookte paling

                          Comment


                          • #14
                            Re: Brandweer, demo blussen frietketel.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Blue Point Bekijk bericht
                            bij de tweede keer dat men er water aan toevoegt wordt het een explosie.
                            Maw krijg je niet zo'n enorme steekvlam maar een letterlijke vuurspuwende vuurbol.
                            Maar niet alleen een vuurbol, het brandende vet vliegt dan letterlijk in het rond.

                            Heb zelf proeven moeten doen in verband met het halen van een brevet en dat was ergens bij de brandweer in brussel (hun trainingcrentrum). Doe dat maar eens in een gesloten hangar met een frietketel.... ik kan het me nog levendig inbeelden hoe de hitte van de eerste steekvlam mijn rug (jawel: rug) het gevoel gaf of die in de fik stond.
                            De vlammenzee zag je zo omhoog vliegen, de zoldering volgende om dan zo naar beneden te komen en de grond te raken...

                            Van de tweede maal ben ik echt verschoten... zo'n effect had ik echt niet verwacht, zeker niet dat je eerst een vuurbol krijgt en dan nog eens met het rondvliegend brandend vet...(sindsdien heb ik dus de frietketel verbannen naar neverland)

                            Ander onderdeel van de oefening was een gebouw ( in de hangar ) gaan blussen... dit zonder zuurstofflessen (brandweer was wel mee mocht het fout lopen) en moet zeggen, eenmaal de brand geblust... stonk ik 4 uren later nog gelijk ne gerookte paling
                            Ik heb van elke keer een reeks foto's gemaakt aan 10 foto's per seconde.
                            Tussen de vier verschillende series zit er wel wat verschil, maar het is lang niet zo groot als wat jij beschrijft.

                            Alle toeschouwers stonden op een veilige afstand (ik ook), maar toch voelde je elke keer de hitte (en ik had dan nog een dikke camera voor mijn gezicht).
                            Dit zou ik zeker niet in een gesloten ruimte willen meemaken, maar voorlopig doe ik mijn frietketel nog niet weg...

                            Mijn frietketel heeft wel een extra beveiligingsthermostaat, maar dat wil daarom nog niet zeggen dat die ook niet kan falen als de gewone thermostaat defect raakt...
                            Ik zet de frietketel nooit aan na een nachtje stappen, het is dan dat je het grootste risico loopt om die te "vergeten".
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Brandweer, demo blussen frietketel.

                              tschijnt dat, als je genoeg water ineens toevoegd, je dat probleem niet krijgt. Alleen zou dat dan zijn dat je de ketel in zee kiepert of iets
                              en met een brandende ketel gaan rondlopen lijkt mee ook niet je dat

                              mooi reeks
                              mooi verhaal
                              leerzaam verhaal
                              hoe meer f**k hoe meer vreugd

                              **=ol

                              Comment

                              Working...
                              X