Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sterven ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sterven ?

    Velen hier op BD weten dat ik ben geen taalkundige ben, wat niet betekend dat een taal me niet kan boeien. Daarom onderstaande vraag uit nieuwsgierigheid en interesse.

    Wat is de betekenis van “sterven” ? Is dit een plaatselijke of streek gebonden uitdrukking ?

    In heel wat commentaren op Challenge inzendingen merk ik plots het woord “sterven” op. Voor mij een woord welke ik in de context van de commentaren waar dit woord in terug te vinden is niet goed kan plaatsen. Enkele voorbeelden waar het woord “sterven” werd gebruikt.

    Lilybie gaf als commentaar bij de foto Ronde Dingen ...” volgend commentaar :
    deed mij eerst aan een oud broodbakoven denken maar ik vermoed DAT DAT het niet is en dan sterven Brik maak me ook al niet veel wijzer .... rondingen zijn er als je maar een beetje hoger was gaan staan stonden ze er beter op

    Lilybie gaf als commentaar bij de foto Sparkling afrondingen.” volgend commentaar :
    rondingen juist alom sterven een vreemde eend in de bijt, DAT hoekige kraaltje had je er beter tussen uit genomen voor de rest een prima foto van het thema deze maand

    Erven gaf als commentaar bij de foto “En toen was er licht” volgend commentaar :
    Was een idee ook sterven in mijn hoofd gespeeld heeft. Enig minpuntje vind ik de reflecties in het glas.

    Anoniem reactie van de maker geeft als tegencommentaar aan zijn foto Ammoniet fossiel: Behoort tot de oudste rondingen op aarde, ongeveer 160-180 miljoen jaar oud.” Volgend commentaar:
    Dank je. Moet je weten: in eerste instantie had ik het hele fossiel gepost, tegen een witte achtergrond rondom, maar kreeg dan sterven Laattijdige inspiratie om die spiraal meer te benadrukken. Versie twee viel hier blijkbaar beter in de smaak bij degenen die het origineel gezien hadden. d commentaar

    Dimiella gaf als commentaar bij de foto Schommelstoel : Naar een ontwerp van Michael Thonet uit 1860. Modelnr: 25” volgend commentaar:
    Sombere ouderwetse foto sterven kan mij alvast bekoren. Simpel.

    Lucky342 gaf als commentaar bij de foto zonder titel volgend commentaar
    Ook hier een sterke medespeler. Knap gezien met mooie zachte kleuren. Iets minder centraal gezet zou sterven nog sterker uitgekomen zijn maar evenzeer een sterke kandidaat.


    Ik heb het woord sterven opgezocht in het woordenboek en kreeg voor sterven volgende verklaring doodgaan

    Als synoniemen voor sterven vond ik het volgende :
    Doodgaan, heengaan, inslapen, overlijden, vergaan, barsten, slikken en verdwijnen

    Laat eens weten hoe ik in de commentaren sterven mag plaatsen ?
    Spookys Fotoweb
    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

  • #2
    Re: Sterven ?

    Beste Spooky,

    Ik weet niet hoe je aan het woord "sterven" komt. Ik heb de commentaren ook eens overlopen. Volgens mij scheelt er iets aan je tekstweergave. Wat en hoe het komt weet ik niet. Niemand heeft het woord "sterven" gebruikt. Voorbeeld van mijn eigen commentaar bi j de schommelstoel: "sombere ouderwetse foto die mij alvast kan bekoren, simpel". Ik hoop dat je het bij jou opgelost krijgt. Vind het vreemd.
    Nikon D750 + Nikon D800 + handgrip (2 batterijen), SB900, Lens Nikkor 14 - 24 2.8, Lens nikkor 24-70 2.8, nikkor 70-200 2.8, 50 mm 1.8 Nikon, Macro 60 mm, Jinbei flitset 500 w, Studio. Manfrottostatief.

    Comment


    • #3
      Re: Sterven ?

      Bedankt Dimiella voor de informatie.

      Ik zit hier inderdaad met een radsel welke ik niet kan verklaren bij de aangehaald en geciteerde commentaren komt telkens het woord "sterven" voor, wat ik niet kan verklaren en waardoor de commentaren uiteraard een beetje onbegrijpelijk worden.

      Voor alle duidelijkheid heb ik even gedeeltelijk Capture gemaakt van het commentaar gegeven door Dimiella waar duidelijk zoals men kan zien het woord "sterven" in voorkomt. (zie afbeelding hieronder.

      Zoals reeds aangehaald komt dit woord "sterven" ook nog voor bij andere commentaren van andere deelnemers. Die ik dan volgens de uitleg van Dimiella door deze deelnemers ook wel niet zal zijn geplaatst.



      Is er iemand die kan verklaren hoe ik alleen dit vervelend woord sterven wel op mijn scherm krijg in sommige commentaren.

      In ieder geval bedankt Dimiella.

      Zal straks eens mijn PC volledig uitzetten en dan terug opstarten. Ben benieuwd of dit fenomeen zich dan nog zal voordoen.
      Spookys Fotoweb
      BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

      Comment


      • #4
        Re: Sterven ?

        Ik heb mijn PC volledig uitgezet en terug opgestart.

        Het resultaat blijft hetzelfde. Het vervelede woordje is terug aanwezig in de commentaren.
        Spookys Fotoweb
        BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

        Comment


        • #5
          Re: Sterven ?

          Spooky, wat een ongelooflijk verhaal. In het Engels spreekt men van "a ghost in the machine". Het spookt bij jou (maar da's niet verwonderlijk met je nickname ). Eventjes de zin van je screenshot opgezocht, en zo klinkt-ie bij mij:



          Ik werk wel met Mac, dus de layout zou lichtjes kunnen verschillen. Maar bij mij geen spoor van "sterven", ook niet bij de andere commentaren.
          Ik weet dat PCs en Windows geplaagd worden door allerhande virussen, maar een virus die "sterven" willekeurig tussen de teksten zet, daar heb ik nog nooit van gehoord?

          Ik neem aan dat je Internet Explorer gebruikt? Heb je nog een andere browsers, bijvoorbeeld FireFox, en krijg je daarmee hetzelfde resultaat?
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Sterven ?

            Hallo LesC,

            Ben blij dat ook jij even reageer. Want wetende dat jij wel taalkundige bent en voor het voorkomende woord "sterven" geen taalkundige uitleg weet, kan ik alleen maar besluiten dat er hier is mis gaat op mijn PC..

            Ja ik heb Firefox en als ik de commentaren met firefox bekijk dan heb ik de commentaren zoals ze oorspronkelijk werden geplaatst. Dus zonder het woord "sterven".

            Dus moet ik het blijkbaar gaan zoeken bij mijn internet Explorer-browser.

            Ook mijn vrouw die op krijgt de vermelding "sterven" in de Challenge commentaren als zij in de Challenge inlogd met internt Explorer Browser.

            Zal voor alle veiligheid eens een volledig scan uitvoeren met mijn antivirus scanner.

            Laat wel nog iets horen na de scan.
            Last edited by spooky; 26 september 2009, 13:53.
            Spookys Fotoweb
            BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

            Comment


            • #7
              Re: Sterven ?

              Oorspronkelijk geplaatst door spooky Bekijk bericht
              Hallo LesC,

              Ben blij dat ook jij even reageer. Want toen ik op Uw eigen commentaar ook dat vervelend woordje "sterven" opmerkte wilde ik gezien jij wel taalkundige bent uiteraard de betekenis weten van het voorkomende woord "sterven".

              Ja ik heb Firefox en als ik de commentaren met firefox bekijk dan heb ik de commentaren zoals ze oorspronkelijk werden geplaatst. Dus zonder het woord "sterven".

              Dus moet ik het blijkbaar gaan zoeken bij mijn internet Explorer-browser.

              Ook mijn vrouw die op krijgt de vermelding "sterven" in de Challenge commentaren als zij in de Challenge inlogd met internt Explorer Browser.

              Zal voor alle veiligheid eens een volledig scan uitvoeren met mijn antivirus scanner.

              Laat wel nog iets horen na de scan.
              Ik gebruik ook internet Explorer-browser en krijg de commentaren normaal. Dus 9/10 kans dat het een virus is. SMS 4040 want daar heb ik nog niet van gehoord of doe mee aan het zesde zintuig want jij ziet dingen die er niet zijn.
              Hopenlijk krijg je het opgelost want anders dien je je computer te begraven.
              Nikon D750 + Nikon D800 + handgrip (2 batterijen), SB900, Lens Nikkor 14 - 24 2.8, Lens nikkor 24-70 2.8, nikkor 70-200 2.8, 50 mm 1.8 Nikon, Macro 60 mm, Jinbei flitset 500 w, Studio. Manfrottostatief.

              Comment


              • #8
                Re: Sterven ?

                Spooky,

                Heb jij een autotranslator op de achtergrond lopen of dergelijke? Of staan je taalinstellingen ergens een beetje vreemd?

                Wat er gebeurt is intussen duidelijk (dankzij mijn bij de pinken zijnde vriendin!), maar het waarom kan ik nog niet duiden.

                Om de één of andere reden ziet jouw PC (of althans je browser) "DIE" (als in DIE persoon DIE de rode jas draagt) als een Engelstalig woord (to DIE = sterven, doodgaan) en voelt hij zich genoodzaakt dit automatisch om te zetten naar een Nederlandstalige vertaling, namelijk "STERVEN".

                Ik zou echter begot niet weten welk vinkje daar verantwoordelijk voor kan zijn.

                Greetz, Trypho
                Everything in the world slowly fades with time. It is very difficult to remain still, and keep things exactly as they are in just one particular moment.

                Comment


                • #9
                  Re: Sterven ?

                  Geniale vriendin, heb je, Trypho. Nu maar op zoek naar die vertaal plugin van IE.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sterven ?

                    Ja de uitleg van Trypho klopt. Ik heb inderdaad een vertaalprogramma in de achtergrond lopen.

                    Bedankt de oorzaak is dus gevonden.

                    Men is nooit te oud om te leren. Ik sta versteld welke geniale mensen hier op BD aanwezig zijn.

                    Een pluimpje voor je vriendin Trypho.

                    Het is een vertaal programma van Google welke ik onlangs (hoogstens een week) heb geinstaleerd.
                    Last edited by spooky; 26 september 2009, 15:06.
                    Spookys Fotoweb
                    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sterven ?

                      Oh ik wist direct waarover het ging maar wilde je morgen pas de oplossing geven . Nee hoor, grapje. Ben blij dat het opgelost is. Ferme vriendin. Waarschijnlijk niet blond.
                      Toch maar eventje testen: die, die, die, die, die, die, die. Enne,... spooky hoe zie je die..
                      Nikon D750 + Nikon D800 + handgrip (2 batterijen), SB900, Lens Nikkor 14 - 24 2.8, Lens nikkor 24-70 2.8, nikkor 70-200 2.8, 50 mm 1.8 Nikon, Macro 60 mm, Jinbei flitset 500 w, Studio. Manfrottostatief.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sterven ?

                        Ik zag door al die die's me bijna sterven !
                        Spookys Fotoweb
                        BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sterven ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door spooky Bekijk bericht
                          Het is een vertaal programma van Google welke ik onlangs (hoogstens een week) heb geinstaleerd.
                          Dat vertaalprogramma van google was hier ook op mijn PC terechtgekomen zelfs zonder dat ik het bewust geinstaleerd heb, en ik moet zeggen dat het me erg op de zenuwen gewerkt heeft. Heb het nu toch kunnen uitschakelen. Kl***te programma.
                          Waarom moeten ze het altijd moeilijk maken als het gemakkelijk kan.
                          Blij dat het proobleem voor jou nu opgelost is spooky en vooral dat het geen virus was. Zie je het al gebeuren: Spooky een tijd zonder PC.... dus geen uitslag deze maand en geen foto's volgende maand omdat hij ze niet kan goedkeuren

                          sssst...erven
                          Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sterven ?

                            Moeten we jou voortaan "ie" noemen?
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sterven ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door spooky Bekijk bericht
                              Ik sta versteld welke geniale mensen hier op BD aanwezig zijn.
                              Hahah, zonder afbreuk te willen doen aan Trypho's vriendin, maar een genie had je hier toch niet voor nodig?
                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Moeten we jou voortaan "ie" noemen?
                              Was me ook opgevallen Soms zijn toevalligheden vele malen grappiger dan bedoelde humor...
                              Niet geschoten is altijd mis!

                              Comment

                              Working...
                              X