Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's op optredens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto's op optredens

    hey allemaal,

    ik ben nog maar net bezig en heb jullie hulp nodig.

    enkele van mijn kenissen zijn muzikanten. Sinds ik mijn fototoestel heb vragen ze me steeds om foto's te nemen van hun optredens.

    Wanneer dit buiten en overdag is, is er geen enkel probleem.

    Maar ik wordt echt slechtgezind van mijn foto's in donkere zalen en cafés.
    Ligt wellicht voor een groot stuk aan mijn materiaal, ( en duidelijk ook aan mijn gebrek aan ervaring), daarom zou ik jullie willen vragen met welk materiaal jullie foto's zouden nemen in een donker café met alleen wat spots als licht.

    ik heb een pentax k-m met 18-55 lens en een 50-200 lens.

    Ik heb nog wel wat budget voor 2009, dus graag wat feedback

    alvast bedankt,

    Senne

  • #2
    Re: foto's op optredens

    Die 18-55 en 55-200 zijn niet erg lichtsterk (lens met groot diafragma).
    Dus als je nog budget hebt zou ik eventueel een lichtsterke lens kopen.
    Als je vaak ver van de muzikanten staat is een tele misschien handiger (70-200 f/2,8) maar meteen ook prijziger.

    Comment


    • #3
      Re: foto's op optredens

      In een donker café met enkel wat flauwe lelijke spotjes zou ik me vooral afvragen of het de moeite en 'de eer' wel waard is. Zelfs met een goeie lichtsterke prime is het vaak huilen met de pet op. Opdrachten waar ik slecht gezind van wordt (of het nu voor vrienden is of niet) wimpel ik meestal af, tenzij ik er iets anders aan over kan houden dan enkel een handvol slechte foto's.

      Het grootste verschil tussen een prime en jouw lenzen gaat zijn dat je met die lichtsterke prime gaat kunnen scherpstellen en afdrukken op momenten dat je dat nu niet lukt. De kans op goede beelden zal vergroten, maar 't is niet zo dat je ineens zoveel mooier gelukte foto's gaat kunnen maken.

      Comment


      • #4
        Re: foto's op optredens

        Koop een lichtsterke prime (50mm 1.8 of zo, een 85mm als je het budget hebt) en een fatsoenlijke externe flits.

        En zoek eens hier op het forum, er is al heel wat geschreven over foto's maken bij optredens/fuiven.

        Comment


        • #5
          Re: foto's op optredens

          bedankt allemaal voor de nuttige tips.

          Het zal inderdaad afwegen worden om ze af te wimpelen, of er geld in te stoppen...

          het was nu niet een lelijk donker café, gewoon een donker :-)

          Comment


          • #6
            Re: foto's op optredens

            Ik weet niet hoe het zit met de ruis bij je pentax k-m, maar ik zou je sowieso aanraden om ook een hogere iso waarde te gebruiken (400 of zelfs 800 in bepaalde gevallen). Samen met een 50mm 1.8 geeft dat vaak al behoorlijk goede resultaten en hoef je niet de sfeer weg te flitsen. In kleine zaaltjes en café's heb je meestal voldoende ruimte om dichter bij of verder af te gaan staan van je onderwerp en volstaat een 50mm zeker. Zo ben je voor relatief weinig geld toch al een stap vooruit.
            www.koenjacobs.com
            www.flickr.com/photos/jacobskoen

            Comment


            • #7
              Re: foto's op optredens

              Ik heb gisteren nog twee optredens in een donker jeugdhuis gefotografeerd. Met mijn 50mm f/1.7 had ik zelfs bij ISO 3200 maar nipte sluitertijden. De andere aanwezige fotografen hadden een Nikon D3 en Canon 5DII met lichtsterke lenzen, en aangezien zij zelfs zaten te flitsen denk ik dat een flits de goedkoopste oplossing is.
              about.me/stijnv

              Comment


              • #8
                Re: foto's op optredens

                Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
                Ik heb gisteren nog twee optredens in een donker jeugdhuis gefotografeerd. Met mijn 50mm f/1.7 had ik zelfs bij ISO 3200 maar nipte sluitertijden. De andere aanwezige fotografen hadden een Nikon D3 en Canon 5DII met lichtsterke lenzen, en aangezien zij zelfs zaten te flitsen denk ik dat een flits de goedkoopste oplossing is.
                idd,
                ik ga dikwijls in een lokaal caféétje gaan shooten,
                onlangs Team William gaan shooten ,
                zie:


                alle registers opentrekken;
                met mijn D700 & op lenzen vol open op 2,8 & ISO 5000 was geen luxe, was nipt, maar kon er al iets uithalen..

                als je inflitst heb je idd technisch dé beste foto's, maar de sfeer haal je er volledig uit + de meeste artiesten kunnen dit niet appreciëren, nu als je dit tot het minimum houdt is dat op zo'n moment nog te doen,
                ik heb vb de laatste 2/3 minuten wat "flits-foto's" genomen

                het is en blijft een uitdaging, concertfotografie, but I like it !
                Photography helps people to see
                -Berenice Abbott-
                BD1050BE

                Comment


                • #9
                  Re: foto's op optredens

                  Je moet geen schrik hebben. Als het donker is dan is dat te zien aan de foto's. Ik gebruik bijna nooit een flits in dergelijke situaties. Omdat de flits de sfeer wegflitst en het stoort de muzikanten. Als zij net in jouw richting kijken dan zijn ze misschien een tijdje verblind.

                  Dus trek de ISO op tot een niveau waar de ruis nog aanvaardbaar is. Jouw Pentax is helaas niet het sterkste opdat gebied, maar van Camera merk veranderen kost nog meer geld hé. Daarboven zijn de camera's die mooie foto's op ISO6400 maken uiteraard ook duur. Ik vermoed dat voor jouw cam dit ongeveer op ISO800 zal liggen. Maar experimenteer ook eens met ISO1600.

                  Dan afvragen op welke afstand je vaak zal zitten van die mannen. En dan een prime zoeken. Er zijn meestal wel primes met een aanvaardbare prijs die redelijk lichtsterk zijn.

                  Zet dan de ISO op de hogere stand. Zet de opening op de maximale stand. En hou dan uw sluiter in het oog. Als die onder de 1/50s zakt, dan kan je toch nog beter de sluiter vast zetten en de foto's dan alsnog onderbelichten. Dat is nadelig voor de ruis, maar geen foto is altijd slechter hé.

                  Druk niet willekeurig af, maar blijf de mannen volgen door uw zoeker. Op een bepaald moment zit er wel eentje net onder de spot. Of druk af op een moment van rust. Dus als een van die mannen in de lucht springt dan is dat net op het hoogste punt. Daar blijft hij een fractie van een seconde hangen voordat hij weer naar beneden valt. Die momenten moet je leren te knippen. Een goed muzikant zal ook af en toe eens poseren naar het publiek toe. Dat hoeft geen modeshow te zijn, maar af en toe eens 2/3 seconden het publiek in de ogen kijken, dat zijn jouw momenten.
                  Tot sluitertijd, Dirk

                  Comment


                  • #10
                    Re: foto's op optredens

                    Lichtgevoelige lenzen kopen, f2.8 of 1.8 of 1.4.
                    Zoomlenzen zijn daar algemeen zeer duur in, dus het loont zeker de moeite
                    om een versie eerder op te zoeken en aan te schaffen.

                    Dat is dan meestal tweedehands, maar vibratiereductie heeft bij lichtgevoelige lenzen
                    weinig meerwaarde. Al sta je zelf stil, hetgeen je fotografeert nog altijd niet.

                    Dat, en de iso opdrijven. Ik zit meestal rond de 1600 à 2000.
                    Deze nam ik afgelopen week tijdens het concert van Emiliana Torrini in de AB.



                    Nikon D90 + kitlens 18-105 mm f/3.5-5.6
                    70-300 mm f/4-5.6 + 50mm f/1.4D AF
                    35-70 mm f/2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: foto's op optredens

                      Oorspronkelijk geplaatst door nessler Bekijk bericht
                      Dat is dan meestal tweedehands, maar vibratiereductie heeft bij lichtgevoelige lenzen
                      weinig meerwaarde. Al sta je zelf stil, hetgeen je fotografeert nog altijd niet.
                      Ik vind dat het net wel zin heeft. Stel je neemt de foto op 200mm. En je trekt een optreden waar er te weinig licht is. Dan kan je via de stabilisatie in de lens alsnog een foto op 1/60s nemen. Het help inderdaad niet tegen de beweging van het onderwerp maar wel tegen jouw beweging.
                      Tot sluitertijd, Dirk

                      Comment


                      • #12
                        Re: foto's op optredens

                        Oorspronkelijk geplaatst door nessler Bekijk bericht
                        Deze nam ik afgelopen week tijdens het concert van Emiliana Torrini in de AB.
                        scherpte laat toch flink te wensen over, nick.
                        geen exifs in de foto, maar ik vermoed dat dit je AF is of een ondermaats presterende lens.
                        kun je materiaal en exifs eens doorgeven?

                        mm
                        ∏__|_ ∏__|_
                        "no rules, great shots"
                        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                        Comment

                        Working...
                        X