Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp bij lenskeuze voor huwelijksreportage

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp bij lenskeuze voor huwelijksreportage

    Hoi iedereen hier,

    Volgend jaar eind mei trouwt mijn neef en zij hebben mij gevraagd als fotograaf, toch heb ik in eerste instantie geweigerd, maar uiteindelijk ben ik toch gezwicht.
    Na het lezen van de vele topics die ik gevonden heb via de zoekfunctie heb ik wel enige tips gevonden maar nog niet wat ik zoek.

    Ik heb volgende lenzen in mijn bezet en vraag mij af welke ik het best kan gebruiken?
    Nikkor AF-S 70-200mm F 2.8 VR
    Nikkor AF-S 18-200mm F 3.5-5.6 G DX VR
    Nikkor AF-S 55-200mm F 4-5.6 G DX
    Nikkor AF-D 70-300MM F 4-5.6

    Enige tips / dingen waar ik zeker moet opletten zijn ook altijd welkom.
    Toch even zeggen dat de bruid geen traditionele witte jurk zal dragen maar vermoedelijk bordeaux.

    Nog even bemerken dat ik ondertussen (na het vele topic lezen) weet dat je het beter aan een prof. over laat dus over dat straatje zonder einde wil ik niet discussiëren

    Alvast bedankt voor het lezen en hopelijk kan er iemand helpen.

    Groetjes
    Lies
    Racing Pics
    Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

  • #2
    Re: Hulp bij lenskeuze voor huwelijksreportage

    ongetwijfeld die 70-200 2.8 maar je zou beter nog een lichtsterke standaardzoom (à la 17-55 2.8) erbij nemen voor de bredere shots...

    tip : ga op voorhand de locaties goed verkennen en nog liefst op dezelfde tijdstippen ongeveer als je daar met de trouwerij gaat passeren... kwestie van te weten waar het licht vandaan komt en zo...

    en nu je helm opzetten vooraleer ze beginnen te flamen van "niet doen" & blah blah blah
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: Hulp bij lenskeuze voor huwelijksreportage

      Wat mij betreft is de 70-200 ook de best bruikbare van de reeks. De anderen zijn niet lichtsterk genoeg voor kerk en gemeentehuis in de meeste gevallen. Tenzij je wil flitsen natuurlijk,...

      Voor wat algemene tips in verband met huwelijksreportage: artikeltje dat ik onlangs op mijn blog gezet heb

      Hopelijk heb je hier wat aan...

      Roeland
      www.135mm.be
      @135mm_leuven
      info@135mm.be

      Comment


      • #4
        Re: Hulp bij lenskeuze voor huwelijksreportage

        Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
        ongetwijfeld die 70-200 2.8 maar je zou beter nog een lichtsterke standaardzoom (à la 17-55 2.8) erbij nemen voor de bredere shots...
        inderdaad... die 70-200mm is leuk voor de candid shots tijdens de receptie, maar voor de rest heb je een 17-55mm nodig...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Hulp bij lenskeuze voor huwelijksreportage

          Sowieso je 70-200, maar nem ook je 18-200 mee voor als je meer breedhoek nodig hebt.

          Peter
          www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

          Comment


          • #6
            Re: Hulp bij lenskeuze voor huwelijksreportage

            Bedankt voor de reacties.
            Heb de link al ff doorgelezen en ga ik zeker wat aan hebben bedankt hoor!
            Deze winter bereid ik mijn collectie nog uit met een externe flitser (sb600 of 900) maar meende ergens gelezen te hebben dat je beter niet kan flitsen in gemeentehuis of kerk?
            Idd eigenlijk zou een 17-55 f2.8 nog er ideaal bij zijn maar beetje zot om voor deze éénmalige gelegenheid nog een niewe lens te kopen die ik (vermoedelijk) later niet meer zal gebruiken...
            Last edited by Lies MX; 22 september 2009, 18:49.
            Racing Pics
            Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

            Comment


            • #7
              Re: Hulp bij lenskeuze voor huwelijksreportage

              Oorspronkelijk geplaatst door Miss MX Bekijk bericht
              Bedankt voor de reacties.
              Heb de link al ff doorgelezen en ga ik zeker wat aan hebben bedankt hoor!
              Deze winter bereid ik mijn collectie nog uit met een externe flitser (sb600 of 900) maar meende ergens gelezen te hebben dat je beter niet kan flitsen in gemeentehuis of kerk?
              Idd eigenlijk zou een 17-55 f2.8 nog er ideaal bij zijn maar beetje zot om voor deze éénmalige gelegenheid nog een niewe lens te kopen die ik (vermoedelijk) later niet meer zal gebruiken...

              vermoedelijk later niet meer gebruiken? ik herinner me, dat toen ik paar jaar terug een 17-55mm gekocht had (tweedehands), m'n 18-200mm binnen de kortste keren te koop stond... 't is een zalige lens, voor alles! en samen met je 70-200mm... heb je dan een perfect duo...

              inderdaad, SB900 of tweedehandse SB800 is ook handig.
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: Hulp bij lenskeuze voor huwelijksreportage

                Als je wil flitsen in kerk of gemeentehuis, check je sowieso even of dat mag om te beginnen. Daarnaast is het volgens mijn bescheiden mening een persoonlijke keuze afhankelijk van je stijl... Ik weet dat er velen zweren bij "available light" foto's, maar ik zie ook dagelijks prachtige foto's waar wel geflitst werd. Persoonlijk flits ik (on-camera) als ik het nodig vind maar probeer het te vermijden. Dat het "beter is niet te flitsen" vind ik een veralgemening die ik niet zou durven maken. Ieder zijn stijl, ieder zijn manier van werken...
                www.135mm.be
                @135mm_leuven
                info@135mm.be

                Comment


                • #9
                  Re: Hulp bij lenskeuze voor huwelijksreportage

                  Oorspronkelijk geplaatst door Miss MX Bekijk bericht
                  maar meende ergens gelezen te hebben dat je beter niet kan flitsen in gemeentehuis
                  Dan hoop ik dat de trouw niet doorgaat in het Stadhuis van Hasselt.
                  Maarja, een trouw is geen optreden op een podium.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hulp bij lenskeuze voor huwelijksreportage

                    Vrees persoonlijk dat een groothoek ononbeerlijk is , zou eens polsen als er niemand je voor die ene dag je uit de nood kan helpen .
                    Wat me verder opvalt is dat je nogal wat overlappende lenzen hebt , vandaar zou ik durven stellen deze van de hand te doen en een lichtsterke groothoek aan te kopen .
                    Ps. indien je kan eens met een flits op een trouwkleed een foto te nemen , je zal zien dat in bepaalde omstandigheden deze er beter uitkomt , vergeet trouwens niet dat vroeger analoog wel wat meer van een flits moest gebruik worden .
                    Indien je een flits gebruikt , beperk je best het aantal in bv. het stadhuis ,want daar stoort deze het meest .

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hulp bij lenskeuze voor huwelijksreportage

                      Eind mei kan je al heel wat zonlicht hebben, als je dan de formele locatie shots buiten gaat doen zal je wel moeten inflitsen om de schaduw in het gezicht (oogkas bvb) een beetje op te lichten.

                      De truk met een flits is een foto te maken die perfect belicht is en waarvan je toch net niet ziet dat ze geflitst is ... wat natuurlijk heel moeilijk is.

                      Net zoals reeds verschillende keren aangegeven zal je volgens mij toch een 17-55 2.8 moeten toevoegen aan je set, zelfs een 50mm 1.8 is een goed idee, ik zou je zelfs aanraden om ergens een tweede camera proberen te lenen zodat je niet constant van lenzen moet wisselen ... elk tijdsverlies kan je net dat ene shot doen missen

                      Als je een beetje je flits techniek onder de knie hebt kan je zelfs met die 18-200 een mooi resultaat krijgen, ik heb een tijdje terug een receptie gefotografeerd met mijn 24-105 op f4.0 met een flits, sluitertijden van 1/25e werkten prima, beweging werd toch door de flits 'stil' gezet zonder dat alles platgeflitst werd ... het is een techniek die je moet aanleren, dan kan je zelfs met de standaard lenzen werken.

                      Een 17-55 2.8 of 70-200 2.8 zijn totaal geen garantie voor goede foto's he, hoe je omgaat met het materiaal dat je hebt is zeker zo belangrijk ... maar een externe flits is volgens mij heel belangrijk, wel altijd bouncen en eventueel zo'n Lightsphere bloempot gebruiken als je geen plafond hebt dat laag genoeg is.

                      Mark
                      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hulp bij lenskeuze voor huwelijksreportage

                        Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                        Net zoals reeds verschillende keren aangegeven zal je volgens mij toch een 17-55 2.8 moeten toevoegen aan je set, zelfs een 50mm 1.8 is een goed idee, ik zou je zelfs aanraden om ergens een tweede camera proberen te lenen zodat je niet constant van lenzen moet wisselen ... elk tijdsverlies kan je net dat ene shot doen missen

                        Als je een beetje je flits techniek onder de knie hebt kan je zelfs met die 18-200 een mooi resultaat krijgen, ik heb een tijdje terug een receptie gefotografeerd met mijn 24-105 op f4.0 met een flits, sluitertijden van 1/25e werkten prima, beweging werd toch door de flits 'stil' gezet zonder dat alles platgeflitst werd ... het is een techniek die je moet aanleren, dan kan je zelfs met de standaard lenzen werken.
                        En iets wat erg ik persoonlijk ook wel belangrijk vindt is het gebruik van kleurgels.
                        Als je met je gewone flits op een mooie avond gaat flitsen heb je een mooie warme achtergrond (als je je witbalans daarop afsteld) en heb je het koude (blauwe) licht van je flits op je voorgrond.
                        Als je een kleurgel voor je flitskop zet kan je het flitslicht kleuren zodat het ongeveer overeen komt met de kleur van het licht in de achtergrond.

                        Dat geeft echt een enorm verschil in je foto's.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hulp bij lenskeuze voor huwelijksreportage

                          Idd de beste optie is de 70-200 met dan nog een 17-55 f2.8
                          Nu de prijs van een nikkor 17-55 ligt vrij hoog vandaar dat ik eventueel dacht aan een Sigma 18-50 F2.8 of een Tamron 17-50 F2.8 (straks maar weer ff de zoekfunctie gebruiken) tenzij er iemand een Nikkor tweede hands weet voor een goede prijs?

                          Verder is het idd mss een optie om een tweede body bij te lenen (spjitig dat mijn colleage fotografen vooral werken met canon)

                          Over die flits wat jullie voor dit moment zeggen is voor mij nog allemaal ff chinees hoor. Ben nog volop aan het lezen over met een externe flits werken, maar heb dit nog niet in praktijk kunne proberen om dat ik deze nog niet heb aangekocht.
                          Gelukkig heb ik nog wat tijd om te oefenen

                          Groetjes
                          Racing Pics
                          Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hulp bij lenskeuze voor huwelijksreportage

                            Hier heb je wat leesvoer ;-)


                            Trouwens een erg interessante site, hoofdzakelijk bedoelt voor fotografen die de flits niet OP de camera maar langs de camera gebruiken maar die kennis komt ook van pas bij de gewone on-camera flitsfotografie.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hulp bij lenskeuze voor huwelijksreportage

                              Oorspronkelijk geplaatst door micka Bekijk bericht
                              Vrees persoonlijk dat een groothoek ononbeerlijk is , zou eens polsen als er niemand je voor die ene dag je uit de nood kan helpen .
                              Wat me verder opvalt is dat je nogal wat overlappende lenzen hebt , vandaar zou ik durven stellen deze van de hand te doen en een lichtsterke groothoek aan te kopen .
                              Ps. indien je kan eens met een flits op een trouwkleed een foto te nemen , je zal zien dat in bepaalde omstandigheden deze er beter uitkomt , vergeet trouwens niet dat vroeger analoog wel wat meer van een flits moest gebruik worden .
                              Indien je een flits gebruikt , beperk je best het aantal in bv. het stadhuis ,want daar stoort deze het meest .
                              FF een toelichting hier op. De 55-200 heb ik als eerste lens gekocht bij mijn body. Dan is later de keuze geweest om een 18-200 te nemen ipv 18-55 en 55-200. Dan voor grotere crossevenementen is 200 niet genoeg, vandaar de 70-300 en dan begin augustus (na veel wikken en wegen) heb ik de overstap genomen naar de 70-200. De enigste lens die ik zou kunnen missen is mijn 55-200 maar ja als je kijkt wat deze nieuw kost weet ik niet of het uberhaupt de moeite is om hem te koop aan te bieden.
                              Racing Pics
                              Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

                              Comment

                              Working...
                              X