Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BOEK: Dieren van Afrika (9 pics!)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • BOEK: Dieren van Afrika (9 pics!)

    Allee hop! Het laatste boek in dit "Afrika" drieluik. Het heeft wel een héél passende titel :

    Dieren van Afrika



    Zoals je al op de cover kon lezen is het voorwoord geschreven door Jane Goodall. Als je meer info wenst over haar, zie dan het boek van eergisteren (waar je ook de link naar haar website vindt).

    Dit boek is opgedeeld in een aantal (gezien het onderwerp tamelijk logische) hoofstukken. Elk van deze hoofdstukken is voorzien van de nodige uitleg. Je hebt dus niet enkel kijkplezier, maar ook heel wat leeswerk. De teksten zijn niet zomaar "vulling", dus sla ze aub. niet over. Ze staan bol van interessante weetjes, en zijn enorm verrijkend. Een overzicht:

    1. De Jagers

    (over leeuwen, jachtluipaarden, hyena's, ...)



    2. De Grazers

    (over giraffen, antilopen, zebra's...)



    3. De Reuzen

    (over olifanten, neushoorns, buffels, ...)



    4. De Vogels

    (over struisvogels, pelikanen, flamingo's, ...)



    5. De Waterbewoners

    (over nijlpaarden, krokodillen, zeehonden, ...)


    (enige overeenkomst tussen bovenstaande foto en je baas is puur toeval. Sorry, kan die flauwe grappen niet laten. Vergeef het me, ik ben al een beetje in vakantiestemming )

    6. De Primaten

    (over bavianen, Gorilla's, Chimpansees, ...)



    7. Madagaskar, een paradijs in verval

    Dit is speciaal hoofstuk over het grote Afrikaanse eiland, dat natuurlijk speciaal is omwille van zijn zeer unieke en ook fragiele fauna & flora.


    (hap! mjam mjam! Hoe lang zou de fotograaf moeten wachten hebben op deze shot? Hij had in ieder geval geen last van shutter lag! )

    Wat me onmiddelijk opviel aan dit boek was de top-notch kwaliteit van de foto's. Stuk voor stuk zijn ze verbluffend en waarschijnlijk uniek. Wat maakt deze foto's speciaal? Ik kan het niet beschrijven. Soms zijn het de spetterende kleuren, soms de compositie, soms de eenvoud, enz... Maar één ding staat vast; hier is duidelijk gekozen voor een selectie foto's die best te omschrijven valt als "the best of".

    Een-en-ander wordt duidelijk als je leest dat de foto's komen van de meest gerenomeerde natuurfotografen: Frans Lanting, Michael "Nick" Nichols, Mitsuaki Iwago en Jim Brandenburg! De grote kanonnen! (pun intended, ...al schieten ze niet allemaal met Canon )

    Over Frans Lanting hadden we het al in het vorige boek. (in die vorige bespreking vind je ook de link naar zijn webstek). Laten we het even hebben over de andere fotografen...

    -Mitsuaki Iwago heeft geen persoonlijke webstek denk ik (ik vond hem toch niet...), maar ik vond wel deze link naar de Oly E-1 launch site. Wat blijkt? Iwago is een van de fotografen die mocht schieten met de E-1. Hmmmm... als zo'n fotograaf zich achter de E-1 schaart... ik zou dat nieuwe beestje van Oly toch nog niet "afschrijven".

    -Jim Brandenburg's (prachtige!) website: http://www.jimbrandenburg.com/home.html. Hij is - net zoals Lanting - één van de grote National Geographic fotografen.

    -Michael "Nick" Nichols (last but not least). Als er één fotograaf de God is van de natuurfotografie, dan is HIJ het wel (althans voor mij). Zijn "leven & werk" is behoorlijk indrukwekkend! Bezoek zeker eens zijn website, want die is méér dan de moeite waard. Tip: lees zeker en vast de pagina over "Indiana Jones"; hoe hij bijna dood was aan Malaria, en met voetwormen zat en zo. Sappig verhaal!

    By the way; dit boek begint met een aantal full-page shots (kwestie van je in de stemming te brengen zeker? ) en ik heb hieruit nog één plaatje gekozen:



    Prachtig hee? Als ik nog maar één (EEN!) plaatje als dit kan schieten is mijn reis al geslaagd...

    Oh ja: nog effe vermelden; dit is weeral een klipper met 250 pagina's fotoplezier. Of beter: kijk- én leesplezier. Het wordt eentonig, maar: ook dit boek is een must-read.

    Ciao,

    J.

    ----------------------------------------------------------------------

    Vorige besprekingen

    De Grote trek der vogels
    De aarde vanuit de hemel
    Apen, een hommage
    Jungles
    http://www.theafricabug.com

  • #2
    STOP daarmee Jochen !!!!
    Of ik stap sebiet op mijne velo die ik niet heb en vertrek richting Afrika Kweet alleen nog niet of dat ik hier beneden naar links of recht moet rijden

    Nee joh, ga vooral door
    Geweldig hoor!
    Ik wil me niet moeien maar kunnen die besprekingen geen vast plaatsje ergens krijgen zodat je die makkelijk nog eens kan raadplegen?
    "Alive and Kicking"

    http://www.pbase.com/tinnew

    Comment


    • #3
      Originally posted by Tinne
      Ik wil me niet moeien maar kunnen die besprekingen geen vast plaatsje ergens krijgen zodat je die makkelijk nog eens kan raadplegen?
      Daar zijn plannen voor, maar dt hangt van BD af... Wat ik voorlopig doe: in elke bespreking zet ik onderaan ook minks naar de vorige besprekingen.

      http://www.theafricabug.com

      Comment

      Working...
      X