Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleurtemparatuur monitor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kleurtemparatuur monitor

    Vandaag een Iiyama pro 450 opgehaald, tweedehandsje maar een heel fijn ding. Nu kan ik de kleurtemparatuur in stellen, 9300k 6500k en 5000k + user. Wat is nu eigenlijk de beste instelling voor fotowerk vraag ik me af? 9300k vind ik erg koel en 6500k war te rood eigenlijk.

    Ook bemerk ik dat 1280x960 beter oogt dan 1280x1024
    Groeten,
    Ronald
    http://fotografie.jouwweb.nl/

  • #2
    Hoi mat,

    aha dezelfde als ik heb, ik heb 9300K ingesteld, maar daarna is er een profiel aan toegevoegd.

    1280x960 is de 4:3 verhouding wat idd gelijk een fotoverhouding is.

    Vroeger had ik de mijne op 1280x1024 staan maar dan kloppen de verhoudingen niet, dit kun je natuurlijk
    met de breedte en hoogte instellingen van je monitor oplossen, maar dan krijg je van die banden langs je window.
    Dus bv je desktop niet beeldvullend.

    Nu op 1600x1200 ingesteld, perfectement

    mvg,
    Z900
    Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

    Comment


    • #3
      Ik laat het idd maar op 9300 denk ik, went wel. Perfect scherm he! 19 inch is ook weer niet té groot maar 1600x1200 Ga zo is proberen

      O ja, ik laat hem maar op srgb staan, zie je wat anderen ook zien zo'n beetje.

      Originally posted by Z900
      Hoi mat,

      aha dezelfde als ik heb, ik heb 9300K ingesteld, maar daarna is er een profiel aan toegevoegd.

      1280x960 is de 4:3 verhouding wat idd gelijk een fotoverhouding is.

      Vroeger had ik de mijne op 1280x1024 staan maar dan kloppen de verhoudingen niet, dit kun je natuurlijk
      met de breedte en hoogte instellingen van je monitor oplossen, maar dan krijg je van die banden langs je window.
      Dus bv je desktop niet beeldvullend.

      Nu op 1600x1200 ingesteld, perfectement

      mvg,
      Groeten,
      Ronald
      http://fotografie.jouwweb.nl/

      Comment


      • #4
        Originally posted by Z900
        Hoi mat,

        aha dezelfde als ik heb, ik heb 9300K ingesteld, maar daarna is er een profiel aan toegevoegd.

        1280x960 is de 4:3 verhouding wat idd gelijk een fotoverhouding is.

        Vroeger had ik de mijne op 1280x1024 staan maar dan kloppen de verhoudingen niet, dit kun je natuurlijk
        met de breedte en hoogte instellingen van je monitor oplossen, maar dan krijg je van die banden langs je window.
        Dus bv je desktop niet beeldvullend.

        Nu op 1600x1200 ingesteld, perfectement

        mvg,
        A propos Z900, ben al een paar dagen aan het experimenteren met een nieuw scherm, weliswaar een TFT 17", maar ik heb hier toch ook een beetje moeite met de verhoudingen. 1280x1024 is 5:4 verhouding en dat klopt dan weer niet met 4/3 van de fotoverhouding. Op 1280x960 trekt dit op deze TFT nl. op niets. Ook hier zou je moeten naar 1600x1200 gaan, maar ja dit is wel aan de dure kant en alleen maar vanaf de 19" te vinden. Van TFT gesproken en om hoge kosten te vermijden, dan misschien wel best bij een 15" blijven zeker.

        Pol.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #5
          Hallo Pol, zelfs 19" TFT's zie je niet veel die 1600x1200 aan kunnen, dit zal vermoedelijk met de kosten (vraag) te maken hebben.
          1.5x het aantal pixels nodig dan op 1280x1024. Dat zal produktiematig een hoge uitval geven. Vandaar hoge kosten.

          mvg,

          Z900
          Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

          Comment


          • #6
            Ik dacht dat de Iiyama AU4831D 19" er zo een was (1600:1200). Zou hem kunnen kopen aan 1080 €.Heb hem wel niet zien draaien.

            Groetjes,

            Pol.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #7
              Inderdaad Z900 zoals ik dacht hier is hij te zien de 19" Iiyama : http://www.iiyama.nl/
              Natuurlijk met maar een contrastverhouding van 300:1 en een reactietijd van 30 ms. Maar ik ben geen spelletjes man, dus van minder belang, wel de contrastverhouding dus.

              Pol.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #8
                Originally posted by maturin
                Vandaag een Iiyama pro 450 opgehaald, tweedehandsje maar een heel fijn ding. Nu kan ik de kleurtemparatuur in stellen, 9300k 6500k en 5000k + user. Wat is nu eigenlijk de beste instelling voor fotowerk vraag ik me af? 9300k vind ik erg koel en 6500k war te rood eigenlijk.

                Ook bemerk ik dat 1280x960 beter oogt dan 1280x1024
                Join the club maturin. Ik ben nog steeds heel tevreden over mijn pro 450. Een paar jaar geleden was dit het topmodel van Iiyama, volgens de importeur. De monitor heeft een hele goede afscherming en is dan ook loodzwaar. Zo'n 6/8 kg meer in vergelijking met andere 19 inch schermen. Daarbij ziet de monitor er, behalve het truttige lettertype voor de modelaanduiding, mooi uit. Ik houd niet van die halfronde modellen.
                Ik werk altijd in de 1280x960 resolutie. Bij deze resolutie zijn de verhoudingen het meest normaal. 1600x1200 vind ik te klein en te priegelig.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by j@n
                  1600x1200 vind ik te klein en te priegelig.
                  klein manneke dat je der bent , wel een 15mm hé

                  mvg,
                  Z900
                  Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

                  Comment


                  • #10
                    Hier staat een Iiyama pro514 (22") op mijn bureauke. Daar kan je de kleurtemperatuur aanpassen tot 10000K.

                    Maar als je kiest voor de sRGB kleurinstelling, wordt deze automatisch op 6500K gezet. Dat zal dan wel de norm zijn voor sRGB zeker.
                    Hombre

                    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Pol Callens
                      Inderdaad Z900 zoals ik dacht hier is hij te zien de 19" Iiyama : http://www.iiyama.nl/
                      Natuurlijk met maar een contrastverhouding van 300:1 en een reactietijd van 30 ms. Maar ik ben geen spelletjes man, dus van minder belang, wel de contrastverhouding dus.

                      Pol.
                      Pol, het valt me op dat ze geen dotpitch vermelden bij Iiyama. Das toch ook van belang, zeker als je vrij dicht op het
                      scherm zit. En tja, 30ms tr/tf is niet echt dat je zegt wauw, maar in praktijk...wie weet.

                      mvg,
                      Z900
                      Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Hombre
                        Maar als je kiest voor de sRGB kleurinstelling, wordt deze automatisch op 6500K gezet. Dat zal dan wel de norm zijn voor sRGB zeker.
                        Dat zou idd kunnen kloppen Hombre, meen zoiets gelezen te hebben in een topic vcan Phille.
                        Maar ja, indien je "calibreert" op 9300K.....who cares.

                        mvg,
                        Z900
                        Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

                        Comment


                        • #13
                          Fijne monitor hoor, ik kan alleen de refresh niet hoger dan 85hz instellen... U of Z. enig idee? Driver is geinstalleerd. Video kaart kan meer produceren, gforcefx5200.

                          Waar ik ook wel benieuwd naar ben is wat het verschil is met een schaduwmasker monitor.

                          Originally posted by j@n
                          Originally posted by maturin
                          Vandaag een Iiyama pro 450 opgehaald, tweedehandsje maar een heel fijn ding. Nu kan ik de kleurtemparatuur in stellen, 9300k 6500k en 5000k + user. Wat is nu eigenlijk de beste instelling voor fotowerk vraag ik me af? 9300k vind ik erg koel en 6500k war te rood eigenlijk.

                          Ook bemerk ik dat 1280x960 beter oogt dan 1280x1024
                          Join the club maturin. Ik ben nog steeds heel tevreden over mijn pro 450. Een paar jaar geleden was dit het topmodel van Iiyama, volgens de importeur. De monitor heeft een hele goede afscherming en is dan ook loodzwaar. Zo'n 6/8 kg meer in vergelijking met andere 19 inch schermen. Daarbij ziet de monitor er, behalve het truttige lettertype voor de modelaanduiding, mooi uit. Ik houd niet van die halfronde modellen.
                          Ik werk altijd in de 1280x960 resolutie. Bij deze resolutie zijn de verhoudingen het meest normaal. 1600x1200 vind ik te klein en te priegelig.
                          Groeten,
                          Ronald
                          http://fotografie.jouwweb.nl/

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by maturin
                            Fijne monitor hoor, ik kan alleen de refresh niet hoger dan 85hz instellen... U of Z. enig idee? Driver is geinstalleerd. Video kaart kan meer produceren, gforcefx5200.
                            Met beide (monitor en videokaart) dien je rekening mee te houden voor wat betreft de max. refresh bij gekozen resolutie (zie specs);

                            de nieuwste Detonator drivers al gedownload van nvidia.com?

                            Kom monenteel ook niet hoger als 72Hz (1600x1200), is wel 85Hz geweest...weer eens wat te klaren.....

                            mvg,
                            Z900
                            Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

                            Comment


                            • #15
                              Waar ik ook wel benieuwd naar ben is wat het verschil is met een schaduwmasker monitor
                              Er zijn twee verschillende soorten beeldbuizen die elk hun voor- en nadelen kennen.
                              Het belangrijkste verschil in beeldbuis is het gebruikte masker om de elektronenstraal te verfijnen. De eerste soort beeldbuis is Shadow Mask. Dit masker is niets anders een metalen plaat waar ronde gaatjes inzitten waar lichtbundels doorheen komen.

                              Voordelen:
                              • Prijs
                              • Geen horizontale dempingsdraden
                              • Kleine dot pitch  

                              Nadelen:
                              • Niet zo’n brightness in vergelijking met Aperture grill
                               
                              Aperture Grill
                              De tweede soort beeldbuis heeft meerdere namen, afhankelijk per fabrikant. We doelen daarmee op de beeldbuis Aperture Grill die ook wel Diamandtron of Trinitron wordt genoemd. De naam Diamandtron komt van fabrikant Nec-Mitsubishi en de naam Trinitron van Sony.

                              Bij de aperture grill bestaat het masker uit verticale metalen draden. Door deze draden vallen de lichtbundels. Het moge duidelijk zijn de brightness bij deze beeldbuis veel hoger kan liggen omdat er meer licht doorgelaten wordt. 

                              Als de monitor een beetje aangestoten wordt gaan de verticaal gespannen draden trillen, met als gevolg dat het hele beeld gaat trillen. Om dit te voorkomen heeft men ervoor gekozen om twee kunststof draden verticaal te spannen. De trillingen worden hiervoor vrijwel geheel verholpen, maar bij een goede stoot tegen de monitor zie je het beeld nog steeds trillen. Nadeel van de horizontaal gespannen draden is dat ze zichtbaar zijn bij een zeer lichte achtergrond. 

                              Voordelen:
                              • Hogere brightness

                              Nadelen:
                              • Hogere prijs
                              • Horizontale dempingsdraden kunnen irritant zijn

                              Comment

                              Working...
                              X