Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleur 'direct' correct krijgen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kleur 'direct' correct krijgen

    Een stom vraagje denk ik, maar ik vind precies geen antwoord.

    Hoe krijg je kleuren eigenlijk 'direct' perfect zoals je ze eigenlijk ook ziet?
    Voor een lesopdracht rond kleur, merk ik dat het quasi onmogelijk is om de perfecte kleur direct uit de camera te krijgen. Ik werk in RAW en kan dus met nabewerking en schuiven met de schuivertjes/witbalans de kleur verkrijgen zoals ik die eigenlijk zag, maar recht uit het toestel lukt niet, welke witbalans presets ik ook instel.
    In principe zou er niet te veel nabewerking mogen zijn, vandaar dus mijn vraag.

    Ik heb een NIKON D50, geen mogelijkheid om een specifieke waarde voor witbalans in te geven.

    Is er een mogelijkheid?
    Of om het echt correct te doen, is grijskaart en nabewerking de enige oplossing?
    Al doende leert men...

    Flickr

  • #2
    Re: Kleur 'direct' correct krijgen

    Inderdaad een grijskaart om je witbalans juist te krijgen ...

    Maar het blijft moeilijk!

    Heb je een gekalibreerd systeem (scherm)?
    www.fotofolio.be

    Comment


    • #3
      Re: Kleur 'direct' correct krijgen

      Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
      Inderdaad een grijskaart om je witbalans juist te krijgen ...
      Maar het blijft moeilijk!
      Heb je een gekalibreerd systeem (scherm)?
      Bedankt, dus zonder grijskaart is het feitelijk niet te doen?
      Gekalibreerd scherm, daar zeg je zoiets. Ik vermoed van niet neen Ben al eens gaan googlen daarop, maar kon niks vinden dat dergelijke calibratie for free deed.

      Oh ja, nog even een opmerking. Met grijskaart zit je dan toch nog steeds met het aspect dat je in nabewerking de witbalans moet corrigeren op basis van de foto met grijskaart, toch?
      Al doende leert men...

      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Kleur 'direct' correct krijgen

        Witbalans kan je in Lightroom opmeten op de grijskaart en die K waarde dan gebruiken voor alle foto's met dezelfde setting/belichting.

        Scherm kalibratie moet je hardwarematig doen met behulp van een toestel, op dit forum kan je daar veel tips rond vinden.
        www.fotofolio.be

        Comment


        • #5
          Re: Kleur 'direct' correct krijgen

          Een grijskaart geeft geen "juiste" kleuren, maar "neutrale" kleuren.

          Comment


          • #6
            Re: Kleur 'direct' correct krijgen

            Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
            Witbalans kan je in Lightroom opmeten op de grijskaart en die K waarde dan gebruiken voor alle foto's met dezelfde setting/belichting.
            Op voorwaarde dat je een toestel hebt met die optie dus.. Nikon D50 naar mijn weten niet

            @Festinalente: kun je me even uitleggen wat het verschil is tussen 'neutrale' en 'juiste' kleuren. Ik begrijp de werking van een grijskaart wel, maar zie niet goed wat je bedoelt met de 2 termen.
            Al doende leert men...

            Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Kleur 'direct' correct krijgen

              Een grijskaart zal ervoor zorgen dat je "neutrale" kleuren hebt zoals hierboven vermeld, juiste kleuren bekomen is vreselijk moeilijk.

              Ik heb altijd een staal mee die ik in "normlicht" naast mijn scherm leg, maar dat is ver gezocht.

              Ik zou beginnen met een kalibratie van je beeldscherm ...
              www.fotofolio.be

              Comment


              • #8
                Re: Kleur 'direct' correct krijgen

                Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                Op voorwaarde dat je een toestel hebt met die optie dus.. Nikon D50 naar mijn weten niet
                D50 in RAW ...

                Die .nef files kan je perfect met lightroom aanpassen naar de gewenste K (kelvin) waarde.
                www.fotofolio.be

                Comment


                • #9
                  Re: Kleur 'direct' correct krijgen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                  D50 in RAW ...

                  Die .nef files kan je perfect met lightroom aanpassen naar de gewenste K (kelvin) waarde.
                  Tuurlijk, I know, zo doe ik het nu. Maar... voor de lesopdracht zou er eigenlijk quasi niet bewerkt mogen worden. Feitelijk wordt 'verwacht' dat je nog in jpeg schiet... Vandaar dus mijn vraag.
                  Degenen die al in RAW werkten, mochten het blijven doen en lichte bewerkingen gingen toegelaten worden. Ik zal dus zowiezo aan de schuivertje schuiven dus. Maar ik vroeg me toch af of het mogelijk is ZONDER enige nabewerking.

                  Bedakt voor jullie input. Ik ben dus niet veel wijzer geworden , behalve dan de voor mij nieuwe term "normlicht"
                  Al doende leert men...

                  Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kleur 'direct' correct krijgen

                    Leuk dat ze verwachten dat je enkel JPEG schiet ... en dat je niet mag "bewerken".

                    Best eens vertellen aan de lesgever dat een jpeg uit de camera een in-camera bewerkte raw file is

                    Dus louter technisch bekeken kan je die opdracht niet vervullen

                    Misschien kan je met die uitleg wat extra punten scoren
                    www.fotofolio.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kleur 'direct' correct krijgen

                      Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                      Een grijskaart geeft geen "juiste" kleuren, maar "neutrale" kleuren.
                      Misschien bedoel je "de kleuren zoals ze gezien werden"? .. anders wil ik wel graag een goede uitleg lezen

                      Voor TS
                      zoals in een andere draad over WB .. de auto-witbalans doet, in vrijwel de meeste gevallen, een betere job dan je ooit kan vermoeden

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kleur 'direct' correct krijgen

                        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        zoals in een andere draad over WB .. de auto-witbalans doet, in vrijwel de meeste gevallen, een betere job dan je ooit kan vermoeden
                        Mja, deze keer slaat meneer auto-witbalans dan wel de bal helemaaaaaaal mis
                        Al doende leert men...

                        Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kleur 'direct' correct krijgen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                          Mja, deze keer slaat meneer auto-witbalans dan wel de bal helemaaaaaaal mis
                          Mooie gratuite dooddoener maar leg misschien beter uit waarom ik de bal mis sla, dan leren we misschien met z'n allen iets bij .. nietszeggende one-liners neerpennen kan per slot van rekening iedereen, zelfs zonder opleiding

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kleur 'direct' correct krijgen

                            custom white balance bij de opname. Fluitje van een cent.

                            G
                            fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                            Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kleur 'direct' correct krijgen

                              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                              Mooie gratuite dooddoener maar leg misschien beter uit waarom ik de bal mis sla, dan leren we misschien met z'n allen iets bij .. nietszeggende one-liners neerpennen kan per slot van rekening iedereen, zelfs zonder opleiding
                              Niemand heeft gezegd dat U de bal mis slaat, maar bon...


                              Het beste wat je kan doen is kijken welk type licht het is en op basis daarvan een van de WB presets op de camera kiezen.
                              Of een kleurtemperatuurmeter vinden en de K waarde manueel instellen. Maar dat is niet altijd even eenvoudig.
                              mijn website

                              Comment

                              Working...
                              X