Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Copyright schending op website

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Copyright schending op website

    Hallo,

    In een heel ver verleden heb ik voor een bestaande klant eens een kleine website gemaakt, daarbij nam ik ook digitale foto's van zijn zaak en bedrijfsvoertuigen voor gebruik op de website.
    Ik heb die website nooit gefactureerd, en ook de foto's niet, omdat ik toen pas zelfstandig was en het was een nog niet af.

    De klant nam een 3-tal jaar geleden, ergens anders zijn hosting en liet ook iemand anders zijn website ontwerpen. De verstandhouding tussen ons was ver zoek, ivm een onenigheid.

    Ik heb met die man nog een eitje te pellen zeggen we hier

    Nu merk ik, (3 jaar later) dat ze wel gebruik maken van 1 bewerkte foto die op 4 pagina's te vinden is, het gaat over een bewerkte afbeelding van een bedrijfswagen in de navigatiebalk van 150x80 pixel.

    Ik ben zinnes om een factuur te sturen, maar hoeveel mag ik aanrekenen en wat hoe omschrijf ik dit.

  • #2
    Re: Copyright schending op website

    Je hebt de foto's bij aflevering niet gefactureerd maar nu wil je 3 jaar na datum alsnog een factuur opsturen?

    Ik begrijp dat je misschien niet akkoord gaat met die publicatie maar ik vind niet echt professioneel om na een periode van 3 jaar een vergoeding te vragen. Ik zou het alvast zo niet aanpakken, publicatie op een website -72dpi - lage resolutie (daar ga je niet rijk van worden).

    Soms moet je al eens iets door de vingers zien, zeker bij dit geval ... ik kom dat ook tegen, in de KidsOnly (Feeling) van deze maand staan er ook 3 beelden van mij waar ik géén toestemming voor publicatie gegeven heb. Ik zou die ook kunnen factureren maar ik had er meer baat bij om hun een mailtje te zenden met de vraag of ze volgende keer me op de hoogte willen brengen, ze krijgen die beelden kosteloos en wie weet hangt er in de toekomst een extra samenwerking aan vast ...

    Er wordt hier al snel gegooid met termen zoals Sofam, schadevergoeding vragen, advocaat, ... maar uit ervaring weet ik dat water bij de wijn doen en een melding maken meestal een pak meer invloed heeft. Het is altijd mogelijk om het onderste uit een kruik te halen maar soms moet je eerst zelf wat geven om later veel meer terug te krijgen.
    www.fotofolio.be

    Comment


    • #3
      Re: Copyright schending op website

      Je kan het altijd eens proberen, maar ik vrees dat het een moeilijke zaak zal worden als er in het verleden geen copyright op je bewerkingen zijn gemaakt, of als je geen schriftelijke en ondertekende overeenkomsten hebt.

      Tegenwoordig worden veel websites overgegeven naar een andere beheerder, al dan niet met de nodige overeenkomsten.

      Comment


      • #4
        Re: Copyright schending op website

        Vrees dat je bot zal vangen ondanks copy . Vergeet ook niet dat je zelf niet geheel vrijuit gaat .

        Comment


        • #5
          Re: Copyright schending op website

          correcte houding van fotofolio.
          je hebt ook nog de foto's zelf afgeleverd en destijds afgezien van een vergoeding.

          mm
          ∏__|_ ∏__|_
          "no rules, great shots"
          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

          Comment


          • #6
            Re: Copyright schending op website

            Ik sluit me aan bij de reacties hierboven. Na 3 jaar moet je daar echt niet meer mee afkomen als je eerst afgesproken hebt er niets voor te vragen. En al helemaal niet voor een kleine afbeelding op een website.
            Jammer van dat eitje, maar dat zal nog even ongepeld blijven vrees ik

            Comment

            Working...
            X