Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Productfotogragie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Productfotogragie

    Hallo beste forumleden,

    Ongetwijfeld zijn er hier mensen die over jarenlange ervaring beschikken inzake productfotografie.

    Ik ben op zoek naar iemand die geïnteresseerd is om een packshot te maken van sjaals bestemd voor een website.

    Graag zie ik een antwoord van jullie tegemoet met prijsopgave.

    Alvast bedankt voor jullie reactie.

    Met vriendelijke groeten.

    Martine2

  • #2
    Re: Productfotogragie

    Hello,

    geen enkel probleem, kijk hier maar even : product fotografie en de gallery

    Ik werk niet per product, maar gewoon per uur, eens de belichting opgesteld staat (wat ik al honderden keren gedaan heb, en dus maar enkele minuten duurt) kan ik verschillende hoeken van hetzelfde product uitvoeren, of verschillende producten met dezelfde look.

    Ik gebruik twee licht tenten, een grote en een kleine, (80x80x80 en 40x40x40cm) is dit nog niet groot genoeg dan gaan we de studio in met een seamless achtergrond van 4m breed in wit of zwart, ik kan zonder problemen product shoots van een motor maken indien nodig.

    En alles voor 30 Euro/uur inclusief nabewerking en faktuur voor je boekhouding

    Johan
    Disegno-S
    Specialized in Automotive photography ...

    Comment


    • #3
      Re: Productfotogragie

      Oorspronkelijk geplaatst door Disegno-S Bekijk bericht

      En alles voor 30 Euro/uur inclusief nabewerking en faktuur voor je boekhouding


      Dat is een "batje", amaai als jij een opdracht binnenhaalt van 150 producten en daar shoot je bv. 3uur aan ... dat is €90,00 btw in dan?

      Ook al heb je bv. nog eens extra 3 uur nabewerking?

      €90 / 6uur = €15,00 (incl) per uur of €12,30 netto per uur met inbegrip van de high res. beelden?


      Ik werk per uur aan een vast tarief voor de opnames, na de selectie reken ik een vast bedrag per beeld aan.
      Last edited by Fotofolio; 14 september 2009, 00:18.
      www.fotofolio.be

      Comment


      • #4
        Re: Productfotogragie

        Ik wil zeker niemand veroordelen, dus begrijp dit niet verkeerd. Maar ik moet toegeven dat ik ook niet begrijp hoe je met een uurloon van 30€ nog maar uit de kosten geraakt? Afschrijvingen, verzekeringen, BTW, sociale bijdragen,... Nogmaals: ik stel hier gewoon een vraag en veroordeel niks, maar: hoe doe je dat?

        Ik werk ook op basis van uurloon, hoewel ik daar van terug wil komen omdat ik het vaak niet correct vind maar dat is een andere discussie. Ik durf wel mijn uurloon niet meer vermelden als ik dit lees...
        www.135mm.be
        @135mm_leuven
        info@135mm.be

        Comment


        • #5
          Re: Productfotogragie

          Oorspronkelijk geplaatst door Roeland Bekijk bericht
          Ik durf wel mijn uurloon niet meer vermelden als ik dit lees...
          Dat hoef je ook niet te doen, ik ben ervan overtuigd dat een uurloon van €30,00 met inbegrip van nabewerking & aflevering bestanden totaal niet realistisch is in de sector.

          Daarom dat ik even snel de berekening maakte, maar het is natuurlijk nog altijd Disegno-S die zijn eigen rekening moet maken. Ik kan het alvast niet voor die prijs, voor het dubbel ook niet.

          Het is wel een duidelijk signaal naar de TS dat dit een niet te missen kans is!
          www.fotofolio.be

          Comment


          • #6
            Re: Productfotogragie

            Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
            Het is wel een duidelijk signaal naar de TS dat dit een niet te missen kans is!
            absoluut .. maar ik hoop dat al mijn klanten niet meelezen

            Comment


            • #7
              Re: Productfotogragie

              Oorspronkelijk geplaatst door Roeland Bekijk bericht
              Nogmaals: ik stel hier gewoon een vraag en veroordeel niks, maar: hoe doe je dat?
              Heel simpel hoor, zolang ik mijn materiaal betaald krijg ben ik al lang tevreden, ik heb de berekeningen ook uitgevoerd, en mijn boekhouder ook, ik kan perfect met 25 Euro/uur (ex btw) al mijn onkosten betalen. Ik moet natuurlijk geen studio of winkel huren, ik werk van thuis uit en heb alles bij de hand (studio van 4m op 12m, is eigenlijk net te smal, maar voldoet momenteel prima, waarschijnlijk komt er volgend jaar een nieuwe studio van 10m op 10m zodat ik wagens binnen kan rijden voor een studio shoot), heb van mijn hobby mijn beroep kunnen maken, wat wil je nog meer ?

              Ik maak foto's voor mijn plezier, en de bewerkingen op de computer zijn gewoon part of the job, dus waarom daar veel geld voor vragen, trouwens de uurtjes lopen gewoon door tijdens de bewerkingen, dus als de klant met OOC beelden gelukkig is heeft hij voor een mooie prijs een shoot (je staat soms verbaasd hoe snel sommige klanten tevreden zijn ...), wil hij (of zij) extreme bewerkingen dan wordt dat gewoon aangerekend, vind ik persoonlijk een heel eerlijke manier van werken en perfect transparant voor de klant.

              Alhoewel, als ik de reacties hier lees moet ik dringend mijn prijzen eens verhogen

              Johan
              Last edited by Disegno-S; 14 september 2009, 09:52.
              Disegno-S
              Specialized in Automotive photography ...

              Comment


              • #8
                Re: Productfotogragie

                Je rekent dus ook 30€ per uur voor je nabewerking. Dat was (voor mij) uit je eerste reply niet duidelijk. Dat je "al lang tevreden bent" als je onkosten al terugbetaald worden, verklaart natuurlijk ook veel...
                www.135mm.be
                @135mm_leuven
                info@135mm.be

                Comment


                • #9
                  Re: Productfotogragie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Roeland Bekijk bericht
                  Je rekent dus ook 30€ per uur voor je nabewerking. Dat was (voor mij) uit je eerste reply niet duidelijk. Dat je "al lang tevreden bent" als je onkosten al terugbetaald worden, verklaart natuurlijk ook veel...
                  Ik moet niet leven van mijn fotografie, dat voordeel heb ik, alles wordt gewoon rechtstreeks terug in de zaak geïnvesteerd ... ik denk dat dit een gigantisch voordeel is tegenover iemand die echt alles moet betaald krijgen.

                  Ik heb mij gewoon voorgenomen om alles aan te rekenen, ook de bewerking. Zoals ik al aangaf, tegenwoordig zijn heel veel klanten (zelfs grote namen) tevreden met een shot zoals ie uit de camera komt, zeker bij product fotografie, dus ben ik van principe dat de klant betaald voor wat hij wil ... wilt hij speciale effecten en verschillende belichtingen bij elkaar op layers en dergelijke, geen enkel probleem, ik werk al met PhotoShop sinds versie 6 (verdomme ik wordt oud ) maar daar moet hij dan ook voor betalen.

                  Heb ik een shoot die maar een uurtje duurt, maar de klant wilt zware bewerkingen die 4 uur duren, dan betaald hij 5 uur, zo simpel is het, ik leg dat ook perfect op voorhand uit, wil je iets speciaal dan is het ook iets duurder, ben je tevreden met mijn standaard bewerkingen (die in verschillende actions staan) dan ben je goedkoop gesteld, klant tevreden en ik tevreden

                  Johan
                  Disegno-S
                  Specialized in Automotive photography ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Productfotogragie

                    Oorspronkelijk geplaatst door Disegno-S Bekijk bericht
                    Alhoewel, als ik de reacties hier lees moet ik dringend mijn prijzen eens verhogen
                    nee, nee, die prijzen zijn heel goed als je in onderaanneming voor mij werkt
                    waar is uwe studio eigenlijk gelegen?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Productfotogragie

                      Je moet je prijzen niet aanpassen omdat die een stuk lager liggen dan het gemiddelde, een prijs bepalen is puur persoonlijk.

                      Als jij met die €30,00/u je kosten kan dekken en een 0/0 operatie kan draaien ... waarom niet.

                      De reden waarom ik reageerde op je prijs leg ik even snel uit:

                      Toen ik begon in bijberoep had ik het erg moeilijk om een prijs op mijn werk te plakken, gewoonweg omdat ik nog onvoldoende ervaring had met de bijkomende kosten. In die tijd kon je bij mij terecht voor een reportage van +/- 3uur op lokatie + 20 hoge res. bestanden (incl: afwerking, cd-rom & verzending) voor €65,00 (btw.in).

                      Ik was erg tevreden omdat ik na 2 jaar gratis fotograferen met het schouderklopje als bedankje eindelijk een factuur kon opmaken voor mijn geïnvesteerde tijd. Met de "opbrengst" kon ik nieuw materiaal aankopen, wat voor iedere fotograaf ontzettend leuk is.

                      Via een bevriend fotograaf sloot ik me aan bij de vereniging van beroepsfotografen, tijdens de evenementen georganiseerd door de vereniging bleek al snel dat ik "onder de prijs" werkte. Vele gevestigde beroepsfotografen konden niet geloven dat ik mijn diensten aan die prijs kon en wou aanbieden, pure "broodroof" volgens enkelen - met wat discussies tot gevolg.

                      Ik bleef bij mijn prijs, die €65,00 vond ik een eerlijk bedrag voor mijn gespendeerde tijd, het was tenslotte een verlengstuk van mijn hobby en ik werd er nog eens voor betaald.
                      Week na week kreeg ik nieuwe klanten, mijn agenda stond op een bepaald moment zo vol dat ik genoodzaakt was om tijdens mijn verlof 6 op 7 te gaan fotograferen. Mijn "zaakje" draaide op volle toeren, en de klanten bleven zich aanmelden. Op een bepaald moment vernam ik van een klant dat er tijdens model-castings zelfs reclame gemaakt werd voor mij als "een goedkope maar wel goede fotograaf".

                      Bevriend fotograaf, Bert Stephani, met wie ik geregeld wat business-talk doe verwittigde me dat ik met mijn prijs 24/24 kon blijven werken. Klanten kozen me niet voor mijn stijl & werkwijze maar omwille van de prijs. Hij stelde me voor mijn prijs te verdubbelen, "ook al heb je dan de helft minder klanten ... op het einde van de maand blijft je omzet hetzelfde".

                      En gelijk had ie ... met die uitzondering dat ik niet de helft minder klanten had maar een lichte stijging, mijn type klanten wijzigde wel ... ik kreeg steeds meer klanten die mij kozen voor mijn stijl en die het bedrag van €130,00 een faire prijs vonden voor "het product en de ervaring" die ik hun aanbood.

                      Na een maand of 6 aan dat tarief te werken besloot ik een nieuwe prijsstijging door te voeren, mijn agenda was op dat moment al 3 maand verder gevuld en door die prijsstijging hoopte ik iets minder boekingen vast te leggen (klinkt raar maar ik wou iets meer vrije tijd, 38u werken + bijberoep fotografie = elk weekend 2 dagen fotograferen).

                      De nieuwe prijs was €179,00 voor het pakket met 15 high res. beelden op cd-rom (excl. reisvergoeding). Mijn aantal boekingen daalde, zelfs tot een niveau dat ik er even aan dacht om de ouder (lagere) prijs terug te hanteren. Op dat moment kreeg ik steeds meer offerte aanvragen voor kindermode fabrikanten wat extra werk betekende aan een hogere prijs dan de reportages voor families.

                      Het moeilijkste aan deze commerciële offertes was een correcte prijs bepalen, ik heb mijn "stoute" schoenen aangetrokken en een 10-tal commercieel fotografen opgebeld om hun raad te vragen. De helft wou me niet helpen omdat ze mij als "concullega" zagen, de andere 5 hebben me hun ervaring, hun tips en prijs gedeeld zodat ik met een gerust hart mijn prijs kon bepalen. Tot op heden (nu al bijna 1,5jaar) bestaat mijn werk uit 75% commercieel werk (magazines, catalogussen) en de overige 25% is reportages & portfolio's. Mijn prijs voor commercieel werk is een stuk hoger dan wat ik aanreken voor een reportage of portfolio, omdat de reproductie rechten inbegrepen zijn. Een commerciële opdracht vergt ook een pak meer voorbereiding (lokatie, contracten, verzekeringen, modellen inboeken, post-processing voor drukwerk ...). Er komt dus heel wat meer bij kijken dan fotograferen en afleveren en net daarom is die prijs een stuk hoger.

                      Voor wat mijn reportage & portfolio prijs betreft, door de hoeveelheid commerciële opdrachten kan ik nu minder particuliere boekingen aan. Mijn huidige prijs hiervoor is €199,00 voor een pakket met 10 beelden in high res. De boekingen komen nog steeds binnen maar ik moet eerlijk toegeven (logisch) dat van de 10 aanvragen die ik per maand krijg er uiteindelijk maar 4 klanten een sessie boeken. Ik ben erg tevreden dat ik minder particuliere boekingen heb want nu is een particuliere reportage terug plezant. Het "bandwerk" gevoel is verdwenen en ik kan terug creatief aan de slag, wat met commerciële opdrachten niet altijd mogelijk is.

                      Voila, dat is mijn verhaal rond het bepalen van mijn prijzen - open en bloot ... ik hoop dat sommigen hier er iets aan zullen hebben

                      Ik wil hier geen discussie starten over of ik nu "duur" of "normaal" reken, iedereen moet voor zichzelf gaan bepalen wat hij/zij van onkosten heeft en welk bedrag deze dekt. Ik kan enkel bevestigen dat mijn prijs voor mijn klanten geen drempel is, ze weten wat ze mogen verwachten van een reportage of shooting en dat mijn aflevering steeds op een correcte manier verloopt.
                      www.fotofolio.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Productfotogragie

                        Disegno-S
                        Een hele duidelijke website met prijzen

                        Comment


                        • #13
                          Re: Productfotogragie

                          Yep! Hier heb ik erg veel aan!
                          Gezien mijn nieuwe situatie: vroeger journalist die bij de dossiers beelden moest leveren, ben ik nu één van de huisfotografen van het hondenmagazine geworden...

                          Ik ga dus ook met meerdere prijssettings werken:
                          - Prive shoots
                          - WOEF shoots (prijs is opgelegd door Famedito)
                          - Commerciële shoots voor producenten / Recl bureaus.
                          I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Productfotogragie

                            @fotofolio bedankt dat je dit wou delen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Productfotogragie

                              ik wil toch ook even reagern op de prijzen. Ik ben maar een amateur en heb nog nooit een foto verkocht maar ik heb toch enkele bemerkingen. Zelf ben ik zelfstandige dus ik bekijk dit misschien van een ander standpunt.

                              Zondag hebben wij een verlovingsshoot laten maken door Jan Cornelis. Nu was de prijs 175 eurokes. Blijkbaar is dit de gangbare prijs maar,

                              Hij is dus thuis om 2 uur vertrokken thuis, dan van Ternat naar Antwerpen gereden, 2 uur shoot, een halfuurtje een kopje koffie , dan terug naar Ternat en om 18h30 terug thuis. En dan thuis nog een paar uur postprocessing, foto's op cd, + dvd met slideshow.

                              Is dit dan niet veel te weinig?

                              als er bij ons een koeltechnieker langskomt kost ons dat 65 euro per uur ?

                              Comment

                              Working...
                              X