Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scannen in dpi of pixels

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scannen in dpi of pixels

    dag menschen

    kan iemand mij eens haarfijn uitleggen hoe de omrekeningen van pixels naar dpi gebeuren.Ik wil bvb. een foto afdrukken van 20x30 met
    300 dpi , welke scan moet ik maken om dat te kunnen doen.
    Geldt dit dan zowel voor flatbed- als negatief/diascanners
    graag voorbeelden aub

    toerist
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

  • #2
    ?????
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

    Comment


    • #3
      wat?
      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
      George Orwell

      Comment


      • #4
        dpi is een eenheid voor resolutie: dots per inch ofwel punten per 2,54 cm. 300 dpi wilt dus zeggen dat je het beeld scant (of afdrukt) aan 300 punten elke 2,54 cm.

        Een afbeelding van 20x30 cm aan 300 dpi komt dus overeen met afmetingen van 2362 x 3543 punten (ruim 8,4 miljoen punten).

        Hopelijk kom je hieruit

        Comment


        • #5
          kvdam

          maw. wanneer ik een foto wil afprinten met 200dpi ( ongeveer 3,8 mp)
          zit ik aan hetgeen een gemiddelde digitale camera trekt.
          Met welke resolutie moet ik dan het beste inscannen?

          toerist
          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
          George Orwell

          Comment


          • #6
            Over het scannen bestaan verschillende meningen, Ik werk steeds op de maximum resolutie van de scanner (4000 dpi) en op 100% van het negatiefformaat. Het beeld dat ik dan in phototoshop krijg is mijn basis om verder te werken. Ik breng het beeld op formaat maar laat de dpi vrij meelopen dat wil zeggen resample uitvinken in PS. Dit geeft me meer dan voldoende dpi om tot A3 plus boven de 300 dpi uit te komen.Als je enkele malen dit vergelijkt zal je zien dat het aantal dpi gewoon scheelt volgens je output formaat en zolang je daar boven de 240 dpi blijft op formaat is dit prima voor printen op een inktjet. Heb je om een of andere reden dan toch een juiste output op formaat nodig en exact op 300 dpi dan kan die steeds gemaakt worden uit je basisdocument. Indat geval vink je de resample aan en PS zal het beeld terugsamenstellen op formaat en met het juiste aantal dpi door U gewenst. Ligt het aantal dpi hoger dan je normaal zou krijgen dat gebeurt er interpolatie en worden er beeldpunten bijgevoegd wat een beetje aan kwaliteit doet verliezen. Ligt het aantal dpi echter hoger dan het gewenste dan maakt PS ook weer een nieuw beeld aan en worden er pixels samengevoegd wat geen kwaliteitsverlies geeft.

            Dit is een manier van werken waarschijnlijk kan je evengoed je formaat gaan bepalen bij het scannen maar zuiver theoretisch leek mij deze werkwijze de beste, omdat je dan het maximum in je beeld stop dat je scanner kan geven.

            De verhouding van dpi tenopzichte van het formaat is gelijk voor ieder scan zowel van vlakbed als van negatief.Ik hoop U een beetje inzicht gegeven te hebben in mijn werkwijze, als je meer gerichte vragen hebt zal ik daar met genoegen op antwoorden.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              digipics357,

              hoe sla je de gescande foto/dia op? in jpg , tiff of bmp
              enfin, wat is het beste?

              toerist
              """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
              George Orwell

              Comment


              • #8
                Originally posted by toerist
                digipics357,

                hoe sla je de gescande foto/dia op? in jpg , tiff of bmp
                enfin, wat is het beste?

                toerist
                Als basis gebruik ik een opslag in tiff, de verdere versies mogen in JPEG.
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #9
                  ik heb 4 jaar in een drukkerij als scanner operator gewerkd op een high end trommelscanner, het klopt wat Digipics357 zegt enkel wil ik er wel aan toevoegen dat het ook belangrijk is om zoveel mogelijk op het juiste formaat te scannen vergroten en verkleinen veranderen de kwaliteit van het beeld. Photoshop moet een keuze maken ofwel maakt hij pixels bij of hij moet er laten vallen. Basis was, werk steeds op het ware formaat aan een resolutie van 300 dpi (dit haf de ontwerper nog een kleine speling) eindresolutie op belichter is min. 220 dpi). Beelden worden altijd in tif opgeslagen, jpeg heeft steeds een compressie die zichtbaar is bij vergroting. Doe eens een kleine test open een kopie van een jpeg beeld (scherp met veel detail)gewoon hersaven met qualiteit op 6 (medium High) sluiten en weer openen na 6x bekijk het verschil met het origineel.
                  http://home.tiscali.be/lucclottemans

                  Comment


                  • #10
                    hallo
                    wij waren toch altijd bezig over dpi en pixels hé,
                    dat dat hetzelfde is , wat blijkt; dat volgens een artikel
                    dat ik heb gelezen meestal dpi en ppi dooreen wordt gehaald.
                    ppi (pixels per inch) wordt bv in photoshop gebruikt en dpi
                    wordt vooral bij het printen gebruikt.
                    Ik geef hier een aantal citaten uit dat artikel ( uit een fotoclub
                    blad)

                    - dpi is het aantal dots dat een printer kan afdrukken.
                    -zelfs bij het lezen van zogenaamde "vakliteratuur" wordt ppi en dpi nog vaak door elkaar gehaald.- fotoprinters die miniscule inktdruppels op papier spuiten ( inktdruppels of tonerdruppels naargelang de printer een inktjet- of een laserprinter is)deze druppels zijn dan de zogenaamde dots, de huidige generatie fotoprinters geven 4800 à 5760 dpi horizontaal.

                    Dus in feite bedoeld men hier dat men beter over ppi spreekt in alle gevallen uitgez. het printen.
                    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                    George Orwell

                    Comment

                    Working...
                    X