Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

witte achtergrond word licht roze ..waarom ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • witte achtergrond word licht roze ..waarom ?

    Ik heb onlangs voor de eerste keer eens foto's genomen van een model die voor een witte doek stond te poseren. Ik heb de instelling "speedlight" als witbalans genomen (flitslicht) aangezien ik met één studioflitslamp werkte en toch is mijn doek lichtroze van kleur en niet wit.

    Enig idee hoe dit komt ...en hoe ik dit kan vermijden ?

    Het is niet veel moeite om al het wit met magic wand te selecteren en nadien met kleurbalans een correcte kleur te geven maar om dit bij elke foto elke keer te moeten doen ...hmmm liever dadelijk goed dan bij 't nemen van de foto.

    groeten

  • #2
    dat komt vermoedelijk niet door je witbalans hoor; maar door het feit dat je je licht niet correct hebt gemeten, of doordat je je flitsers niet goed hebt ingesteld na je lichtmeting....

    In principe kan je zelfs van iedere achtergrond wit maken door hem over te belichten ! Maar dan nog moet je je model correct uitmeten en niet te dicht bij de achtergrond plaatsen, of je zit met "verbrande" delen op je foto (vooral thv het kapsel)....

    meten, meten en nog eens meten !

    ik hoop dat je niet hoger dan 1/125-ste trekt, want anders zou het daar ook aan kunnen liggen vanwege de synchronisatietijd...

    Stef

    Comment


    • #3
      Ik denk dat ik goed gemeten had, op lichtmeter stond F8, en heb dit ook zo ingesteld op camera, wel heb ik nadien links een "sunfire" reflectie gezet (combinatie zilver en goud)

      dus dat is het probleem niet denk ik ....maar euhm ik had een niet volledig verduisterbare ruimte en om geen daglicht in mijn foto's te hebben had ik inderdaad wel een sluitertijd 1:500 ste genomen om zo zonder de flitsers een volledige zwarte foto te hebben (en dus geen omgevingslicht te hebben dat mijn licht-opstelling zou beinvloeden)

      volgende vraag dan, is een 1/500ste dan te snel om ...tja waarom eigenlijk ?

      Originally posted by Stef
      dat komt vermoedelijk niet door je witbalans hoor; maar door het feit dat je je licht niet correct hebt gemeten, of doordat je je flitsers niet goed hebt ingesteld na je lichtmeting....

      In principe kan je zelfs van iedere achtergrond wit maken door hem over te belichten ! Maar dan nog moet je je model correct uitmeten en niet te dicht bij de achtergrond plaatsen, of je zit met "verbrande" delen op je foto (vooral thv het kapsel)....

      meten, meten en nog eens meten !

      ik hoop dat je niet hoger dan 1/125-ste trekt, want anders zou het daar ook aan kunnen liggen vanwege de synchronisatietijd...

      Stef

      Comment


      • #4
        Normaal is de max synchronisatietijd 125ste, t'is te zeggen bij een DSLR is dit toch meestal zo.
        Om het probleem met de roze achtergrond op te lossen in de toekomst zou ik en Custom Whitebalance nemen.Natuurlijk kan het zijn dat dit mede komt door het feit dat je slechts met één lamp werkt en niet noodzakelijk de witte achtergrond kunt uitlichten, omdat logisch gezien je die ene lamp gebruikt voor je model te belichten.Fotografeer een wit karton dat je laat vasthouden door het model en bepaal aan de hand van deze foto je witbalans.

        De schijn wordt ook héél dikwijls veroorzaakt door de omgeving bijvoorbeeld een behang dat aanwezig is of gordijnen, kijk eens rond in je werkomgeving wat de oorzaak zou kunnen zijn.
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          waarom is dat dan te snel :

          vanwege de flitssynchronisatietijd....de volgorde gebeurt als volgt : je duwt op de ontspanknop, er wordt scherpgesteld, je sluiter gaat open, je flits gaat af, je sluiter gaat weer dicht.....

          je camera kan alles synchroniseren tot maximaal 1/125ste seconde...wat jij dus voor hebt gehad is dat je flitser pas is afgegaan nadat je sluiter al weer toe was, of gedeeltelijk al toe was...

          je hebt dat alleen bij externe flitsers hee....met je ingebouwde flits zou alles normaal moeten werken...

          capich?
          btw : als je eerst licht meet, en nadien een reflectiescherm bijplaatst....waarom meet je dan eigelijk nog je licht?? Je moet echt je volledige opstelling uitmeten wil je goeie resultaten behalen..
          Stef

          Comment


          • #6
            "waarom meet je dan nadien nog licht"

            omdat ik me eigenlijk wou baseren op 't licht dat haar rechterkant van haar gezicht belichte en nadien door 't scherm de schaduwkant iets minder hard te maken... ik weet 't ...'t is niet echt "katholiek" wat ik aan 't doen ben.

            Ah, oké, in 't vervolg zet ik op 1/125ste want 1/60 ste vind ik te traag om spontane foto's te hebben als iemand plots begint te schaterlachen en ik wil dat scherp op foto hebben.

            Ik gebruikte één lamp ...omdat de andere lamp in mijn bezit ik na amper 3 keer te gebruiken er al nu 3 weken op zit te wachten omdat ze in reparatie is :-(

            De achtergrond (die normaal niet door de doek zou mogen komen is een gele muur ...dus niet echt roos ;-)

            Ik denk inderdaad dat 't beste is dat ik in 't vervolg gewoon op 1/125ste de foto's neem, witbalans custom en eerst deze uitmeet op de witte doek....en dat ik de volledige setup eerst zet en dan pas licht begin te meten ;-)

            Comment


            • #7
              da's inderdaad niet echt katholiek....

              je moet je hele opstelling plaatsen en dan pas licht uitmeten...statieven verplaatsen, reflectiescherm verdraaien, model verplaatsen, flitsers bijregelen, enz...enz...

              als je op haar neus nu bijvoorbeeld F8 meet, rechteroog f5.6 en linkeroog F11,en je zorgt er tevens voor dat je achtergrond twee stops meer belicht wordt dus op f16; dan je camera instelt op F8 : dan krijg je een mooie gradatie in het gelaat én je achtergrond zal wit zien !

              Studiofotografie is een werkwoord !

              Stef

              Comment


              • #8
                Originally posted by Stef
                da's inderdaad niet echt katholiek....

                je moet je hele opstelling plaatsen en dan pas licht uitmeten...statieven verplaatsen, reflectiescherm verdraaien, model verplaatsen, flitsers bijregelen, enz...enz...

                als je op haar neus nu bijvoorbeeld F8 meet, rechteroog f5.6 en linkeroog F11,en je zorgt er tevens voor dat je achtergrond twee stops meer belicht wordt dus op f16; dan je camera instelt op F8 : dan krijg je een mooie gradatie in het gelaat én je achtergrond zal wit zien !

                Studiofotografie is een werkwoord !

                Stef
                met wat meet je 't licht ?

                Comment


                • #9
                  Originally posted by w00ha
                  Originally posted by Stef
                  da's inderdaad niet echt katholiek....

                  je moet je hele opstelling plaatsen en dan pas licht uitmeten...statieven verplaatsen, reflectiescherm verdraaien, model verplaatsen, flitsers bijregelen, enz...enz...

                  als je op haar neus nu bijvoorbeeld F8 meet, rechteroog f5.6 en linkeroog F11,en je zorgt er tevens voor dat je achtergrond twee stops meer belicht wordt dus op f16; dan je camera instelt op F8 : dan krijg je een mooie gradatie in het gelaat én je achtergrond zal wit zien !

                  Studiofotografie is een werkwoord !

                  Stef
                  met wat meet je 't licht ?
                  met een licht/flitsmeter (kan zowel flitslicht als omgevingslicht meten....zoals hier afgebeeld : http://www.minoltaeurope.com/pe/photometer/photometer.html

                  je plaatst de sensor op de plaats waar je het licht wil meten en maakt een aantal proefflitsen...vooraf stel je op je meter de sluitertijd en de iso-waarde in en of je met de kabel zal flitsen of infraroodgestuurd....

                  navenand die instellingen én de flits zal de meter jou aangeven op hoeveel je je diafragma moet instellen om op de gemeten plaats een correcte belichting te bekomen....en dan moet je dus zodanig je opstelling ensceneren om tot de values te komen die jij wil...

                  je moet dus heel het model, achtergrond, accessoires en de gansen hutsekluts uitmeten om te bekomen wat je wil...

                  Stef

                  Comment


                  • #10
                    Ik hoop dat ik spoedig mijn andere flitslamp terug heb want zo kan ik niet doen wat ik wil (namelijk de achtergrond inderdaad met 2 stops meer belichten dan het gezicht)

                    Dank je voor de uitleg ... vraagjes zijn beantwoord denk ik ...of neen toch niet wie is benjamin ?

                    Comment


                    • #11
                      [
                      Dank je voor de uitleg ... vraagjes zijn beantwoord denk ik ...of neen toch niet wie is benjamin ?
                      graag gedaan

                      Benjamin is een model waarmee ik samenwerkte...hier is de link :
                      http://users.skynet.be/stef-vds/benjamin.htm

                      vergis je niet : zowel de binnen- als buitenopnames werden uitgemeten, en ook buiten heb ik een reflectiescherm gebruikt !

                      Er zijn nog een tiental andere modellen op m'n website te bewonderen !
                      Stef

                      Comment


                      • #12
                        i]Originally posted by Stef[/I]
                        [/quote]

                        met een licht/flitsmeter (kan zowel flitslicht als omgevingslicht meten....zoals hier afgebeeld : http://www.minoltaeurope.com/pe/photometer/photometer.html

                        je plaatst de sensor op de plaats waar je het licht wil meten en maakt een aantal proefflitsen...vooraf stel je op je meter de sluitertijd en de iso-waarde in en of je met de kabel zal flitsen of infraroodgestuurd....

                        navenand die instellingen én de flits zal de meter jou aangeven op hoeveel je je diafragma moet instellen om op de gemeten plaats een correcte belichting te bekomen....en dan moet je dus zodanig je opstelling ensceneren om tot de values te komen die jij wil...

                        je moet dus heel het model, achtergrond, accessoires en de gansen hutsekluts uitmeten om te bekomen wat je wil...

                        Stef
                        [/quote]

                        de procedure ken ik wel , maar de lichtmeters moeten nogal geavanceerd geworden zijn dat je op ~ 10cm, 2stops verschil hebt....

                        Comment


                        • #13
                          knappe foto's !
                          deze soort foto's zou ik graag goed leren maken
                          http://users.skynet.be/stef-vds/images/nude1.jpeg
                          maar voorlopig kom ik maar niet tot zo'n resultaten

                          er zaten elke leuke leuke tussen de "fun in the sun" alhoewel als ik een puntje van kritiek daar mag geven ...volgens mij iets te veel de DOF proberen te wijzigen via photoshop bij enkele foto's ..maar wel grappige foto's erbij

                          ps, één van je modellen, is dat de vriendin van triker ?

                          Originally posted by Stef
                          [
                          Dank je voor de uitleg ... vraagjes zijn beantwoord denk ik ...of neen toch niet wie is benjamin ?
                          graag gedaan

                          Benjamin is een model waarmee ik samenwerkte...hier is de link :
                          http://users.skynet.be/stef-vds/benjamin.htm

                          vergis je niet : zowel de binnen- als buitenopnames werden uitgemeten, en ook buiten heb ik een reflectiescherm gebruikt !

                          Er zijn nog een tiental andere modellen op m'n website te bewonderen !
                          Stef

                          Comment


                          • #14

                            de procedure ken ik wel , maar de lichtmeters moeten nogal geavanceerd geworden zijn dat je op ~ 10cm, 2stops verschil hebt....
                            als je je flitser loodrecht op je model zet heb je gelijk ja, maar als je je flitser pakweg op 35 graden zet en de andere kant uitlicht dmv een reflectiescherm, kan je zelfs véél meer dan 2 stops verschil creeren !

                            kijk naar de volgende schematische voorstelling :


                            het rode licht symboliseert de achtergrondverlichting...twee schermen (zwarte) werden geplaatst om reflecties naar het model toe tegen te gaan.

                            het gele licht symboliseert de hoofdbelichting naar het model toe.

                            zonder reflectiescherm zou slechts één kant van het gezicht belicht zijn, en met twee flitsers krijg je een platte belichting, zonder diepte.

                            dmv het reflectiescherm weerkaats je hoofdlicht naar de andere kant van je model toe...licht beweegt zich immers rechtlijnig, en niet achter de neus dus ! moest je zonder reflectiescherm aan de linkerkant van de neus gaan meten ga je daar niks meten...rechts bijvoorbeeld f 11...en dit op ne cm of twee verschil !

                            en neem nu gerust van mij aan dat de plaatsvan je reflectiescherm van erg groot belang is ! een stapje achteruit kan al een stop verschil betekenen !

                            Op de modellendag zal ik dit haarfijn uitleggen !

                            Stef

                            Comment


                            • #15

                              ps, één van je modellen, is dat de vriendin van triker ?
                              het is in ieder geval een kennis/collega van Triker, maar ik dacht dat Flee z'n vriendin is....

                              Stef

                              Comment

                              Working...
                              X