Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opzetten lensdopje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Opzetten lensdopje

    Hey juppekes

    Ik heb hier eens een raar vraagje

    Sinds kort heb ik een spiegelreflex met enkele EF-S lensjes.

    Nu heb ik al een paar keer opgelet dat ik tijdens het opzetten van de lensdopjes het zoomgedeelte induw, zelfs soms ook het focusgedeelte

    Kan dit schade geven aan de lens of niet

    Komen jullie dit ook tegen of draaien jullie eerst alles in vooraleer het dopje er op te zetten.

    Alvast bedankt
    Bootjes

  • #2
    Re: Opzetten lensdopje

    Dat kan normaal gezien geen schade geven.
    Die onderdelen zijn ontworpen om te kunnen bewegen.

    Comment


    • #3
      Re: Opzetten lensdopje

      Hey juppekes

      Oorspronkelijk geplaatst door Flandrien Bekijk bericht
      Dat kan normaal gezien geen schade geven.
      Die onderdelen zijn ontworpen om te kunnen bewegen.
      Normaal is dit een moterke die die delen doet schuiven

      Maar nu duw ik eigenlijk tegen dat moterke of tegen dat mechanisme, dus omgekeerde werking
      Bootjes

      Comment


      • #4
        Re: Opzetten lensdopje

        De zoom verschuiven kan geen kwaad, de focus weet ik niet zeker.
        about.me/stijnv

        Comment


        • #5
          Re: Opzetten lensdopje

          Als je AF aanstaat duw je eigenlijk op je motor waardoor deze schade kan ondervinden. om MF zetten kan ook of je hand voor ( niet op) de lens houden en een keer zoomen totdat je lens op z'n korst is. Ik zou toch ook altijd terug uitzoomen want je lens zal anders veel makkelijker uit zichzelf beginnen uitschuiven na een tijdje.

          Comment


          • #6
            Re: Opzetten lensdopje

            Oorspronkelijk geplaatst door eagle1 Bekijk bericht
            Als je AF aanstaat duw je eigenlijk op je motor waardoor deze schade kan ondervinden. om MF zetten kan ook of je hand voor ( niet op) de lens houden en een keer zoomen totdat je lens op z'n korst is. Ik zou toch ook altijd terug uitzoomen want je lens zal anders veel makkelijker uit zichzelf beginnen uitschuiven na een tijdje.
            Als het een lens met USM scherpstelling betreft, zal de "motor" er imho geen schade van ondervinden. USM heeft geen tandwielen of overbrengingen.


            Willy
            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • #7
              Re: Opzetten lensdopje

              Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
              Hey juppekes



              Normaal is dit een moterke die die delen doet schuiven

              Maar nu duw ik eigenlijk tegen dat moterke of tegen dat mechanisme, dus omgekeerde werking
              Waarom duw jij daar zo sterk op?
              Druk de knopkes in plaats het deksel gewoon op de lens, tes ol.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Opzetten lensdopje

                Hey juppekes

                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                Waarom duw jij daar zo sterk op?
                Druk de knopkes in plaats het deksel gewoon op de lens, tes ol.
                Dat doe ik ook hoor, maar het is allemaal nog nieuw voor mij

                Dus ik moet nog een beetje wennen aan mijn brute kracht
                Bootjes

                Comment


                • #9
                  Re: Opzetten lensdopje

                  Oorspronkelijk geplaatst door eagle1 Bekijk bericht
                  Als je AF aanstaat duw je eigenlijk op je motor waardoor deze schade kan ondervinden. om MF zetten kan ook of je hand voor ( niet op) de lens houden en een keer zoomen totdat je lens op z'n korst is. Ik zou toch ook altijd terug uitzoomen want je lens zal anders veel makkelijker uit zichzelf beginnen uitschuiven na een tijdje.
                  En wat doet die schakelaar AF/MF op een lens denk je? Gewoon een elektronisch contactje openen of sluiten.
                  Als uw toestel uitgeschakeld is dan heeft de stand van die schakelaar geen invloed op het al dan niet met de hand toeschuiven van de lens.
                  De stand van de schakelaar heeft enkel een groot belang bij ingeschakeld toestel waar een lens op staat dat geen fulltime manual focus heeft.
                  En zoals Hombre al aanhaalde met USM ...

                  Hoe zo'n schakelaartje er binnenin uitziet kan je hier zien : http://www.ejarm.com/photo/ef5018iidis/

                  Wat als je een toestel hebt waar de AF/MF schakelaar op de body staat? Dat gaat echt niets mechanisch aan uw lens veranderen hoor.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Opzetten lensdopje

                    Hey juppekes

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    En wat doet die schakelaar AF/MF op een lens denk je? Gewoon een elektronisch contactje openen of sluiten.
                    Als uw toestel uitgeschakeld is dan heeft de stand van die schakelaar geen invloed op het al dan niet met de hand toeschuiven van de lens.
                    De stand van de schakelaar heeft enkel een groot belang bij ingeschakeld toestel waar een lens op staat dat geen fulltime manual focus heeft.
                    En zoals Hombre al aanhaalde met USM ...

                    Hoe zo'n schakelaartje er binnenin uitziet kan je hier zien : http://www.ejarm.com/photo/ef5018iidis/

                    Wat als je een toestel hebt waar de AF/MF schakelaar op de body staat? Dat gaat echt niets mechanisch aan uw lens veranderen hoor.
                    Ik denk dat het meer doet dan een schakelaartje openen of sluiten.

                    Want wanneer je de schakelaar switch van AF naar MF voel je wel dat er een kleinere weerstand zit op de scherpstelring wanneer je die dan verdraaid.
                    Bootjes

                    Comment


                    • #11
                      Re: Opzetten lensdopje

                      Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                      Ik denk dat het meer doet dan een schakelaartje openen of sluiten.

                      Want wanneer je de schakelaar switch van AF naar MF voel je wel dat er een kleinere weerstand zit op de scherpstelring wanneer je die dan verdraaid.
                      Je moet dat testen als je toestel uit is zodat de motor zeker zonder spanning staat.
                      Er zijn bepaalde merken/types lenzen die geen schakelaar hebben en dat de schakelaar enkel op het toestel (body) staat.

                      Als ik dat hier test met mijn 24-105 L IS of 70-200 L IS dan is daar geen voelbaar verschil in weerstand. Misschien heb ik een speciale reeks hé.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Opzetten lensdopje

                        Hey juppekes


                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Je moet dat testen als je toestel uit is zodat de motor zeker zonder spanning staat.
                        Er zijn bepaalde merken/types lenzen die geen schakelaar hebben en dat de schakelaar enkel op het toestel (body) staat.

                        Als ik dat hier test met mijn 24-105 L IS of 70-200 L IS dan is daar geen voelbaar verschil in weerstand. Misschien heb ik een speciale reeks hé.
                        Ik heb hem hier net nog eens in mijn handen genomen (die lens he ) zonder hem op de body te plaatsen.

                        En er is duidelijk een verschil in weerstand bij het switchen tussen AF en MF
                        Bootjes

                        Comment


                        • #13
                          Re: Opzetten lensdopje

                          Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                          Ik heb hem hier net nog eens in mijn handen genomen (die lens he ) zonder hem op de body te plaatsen.

                          En er is duidelijk een verschil in weerstand bij het switchen tussen AF en MF
                          Over welke lens gaat het juist? Met de 70-200 kan ik er natuurlijk niet veel op duwen ... wel aan de ringen draaien.
                          Maar met een andere Canon of Sigma lens voel ik geen merkbaar verschil ... ofwel werken die kenzen zo soepel ofwel heb ik weinig gevoel in mijn vingers, dat kan ook natuurlijk.

                          Enfin om het kort te maken, ik duw ook wel eens op mijn lens bij het plaatsen van de lensdop en na jaren zie ik daar nog geen nadeel van.
                          Last edited by VerSeg; 11 september 2009, 08:10.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Opzetten lensdopje

                            Hey juppekes

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Over welke lens gaat het juist? Met de 70-200 kan ik er natuurlijk niet veel op duwen ... wel aan de ringen draaien.
                            Maar met een andere Canon of Sigma lens voel ik geen merkbaar verschil ... ofwel werken die kenzen zo soepel ofwel heb ik weinig gevoel in mijn vingers, dat kan ook natuurlijk.

                            Enfin om het kort te maken, ik duw ook wel eens op mijn lens bij het plaatsen van de lensdop en na jaren zie ik daar nog geen nadeel van.
                            Het is de Canon EF-S 55/250mm IS
                            Bootjes

                            Comment


                            • #15
                              Re: Opzetten lensdopje

                              Ik heb het hier nog eens zitten testen met verschillende lenzen ... niks verschil zit er op als die schakelaar op AF of MF staat met toestel uit (of lens van toestel).
                              Volgens de info dat ik kan vinden zie ik altijd maar gewoon een schakelaartje (electronisch contact) dat niet op het mechanisch gedeelte een invloed heeft.
                              De ene lens is nu wel de andere niet maar toch.

                              Hier zie je het nog eens van de EF-S 18-55 (idem als EF-S 55-250) : http://a.img-dpreview.com/news/0708/...fs1855-cut.jpg
                              Last edited by VerSeg; 12 september 2009, 23:32.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X