Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

niet-techische fotografie boeken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • niet-techische fotografie boeken

    Ik ben sterk aan het twijfelen om een opleiding fotografie te volgen in een academie (avondonderwijs, waarschijnlijk in Tielt). Ik heb me tot nu vooral gefocust op het technische aspect van fotografie (en heb dat zeker nog niet helemaal onder de knie), maar ik heb nu eigenlijk meer interesse in de niet-technische kant: geschiedenis van de fotografie, linken met fotografie en schilderkunst of andere kunstvormen, de psychologie achter fotografie, ...

    Ik vermoed dat dit dingen zijn die aan bod komen in een opleiding in de academie, maar ik wil er mij toch een beetje op voorbereiden.

    Ik heb al eens in de Fnac gaan zoeken naar een goed boek, maar kon niet onmiddellijk iets vinden waarvan ik dacht dat het zeker goed was.

    Kan iedereen mij eens vertellen wat zijn favoriet niet-technisch fotografie boek is en uitleggen en eventueel kort uitleggen waarom?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: niet-techische fotografie boeken

    Lijkt me interessant om te volgen, maar heb jammer genoeg zelf geen suggesties.
    about.me/stijnv

    Comment


    • #3
      Re: niet-techische fotografie boeken

      Hmmm mij dunkt dat uw interesses weinig van doen hebben met "fotografie" an sich maar eerder met geschiedenis, esthetica en psychologie zonder meer, waarin "fotografie" maar een "zijspoor" vertegenwoordigt
      JMHO

      Comment


      • #4
        Re: niet-techische fotografie boeken

        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        Hmmm mij dunkt dat uw interesses weinig van doen hebben met "fotografie" an sich maar eerder met geschiedenis, esthetica en psychologie zonder meer, waarin "fotografie" maar een "zijspoor" vertegenwoordigt
        JMHO
        Ik begrijp je denkwijze, maar toch heeft mijn interesse wel degelijk met fotografie an sich te maken. Ik zie het eerder als het waarom van de fotografie en niet als het hoe of wat...

        Gezien ik een wetenschappelijke geest heb, ben ik ervan overtuigd dat je iets veel beter kan snappen als je ook weet waarom een foto op de ene manier mooier is dan op de andere manier. Ik wil dus bijv. niet alleen weten dat een foto er goed uit ziet wanneer je de regel van drie in acht neemt, maar ook waarom je die regel 'moet' volgen en van waar die regel historisch gegroeid is.

        Misschien zie ik het allemaal te ingewikkeld en moet ik maar gewoon wat plaatjes gaan trekken

        Comment


        • #5
          Re: niet-techische fotografie boeken

          Een fotografie bijbel:
          Susan's Sontag "over fotografie"

          Boek ▪ Paperback ▪ Susan Sontag ▪ ISBN-13: 9789023425229 ▪ Bezige Bij, De ▪ 2008


          En anders eens de boeken van Johan De Vos en Johan M Swinnen !

          Comment


          • #6
            Re: niet-techische fotografie boeken

            "Lichtsporen", auteur, L'Ortye, R.

            ""Dit boek is een kunstbeschouwend werk voor de audio-visuele disciplines. De audio-visuele kunsten worden beschouwd als een geïntegreerd onderdeel van de kunstgeschiedenis en daarom worden de wetmatigheden die gelden voor de klassieke beeldende kunst toegepast op de audio-visuele kunsten.
            In het eerste deel komt de geschiedenis van fotografie en film aan bod. Bij de chronologische behandeling worden representatieve beelden besproken. Het tweede deel geeft een overzicht van de fotografische disciplines van de meest objectief registrerende tot de meest poëtische, namelijk documentaire, toegepaste en autonome fotografie. Aan de hand van de contrasttheorie wordt in het derde deel de jonge fotografiegeschiedenis gepresenteerd als een opeenvolging van stromingen en tegenstromingen. Het vierde deel biedt een analyse van de beeldvorm in beeldelementen, een kunstbeschouwing met de nadruk op het behandelde beeldaspect en foto (filmstill) analyses. De verschillende aspecten van het (audio-visuele) kunstwerk als vorm, inhoud, context en functie komen in dit boek aan de orde.
            Dit boek, uniek voor het Nederlandse taalgebied, werd fraai geïllustreerd en geheel in kleur gedrukt. Speciaal voor gebruik binnen onderwijssituaties wordt een aanvullend werkboek ontwikkeld""

            Sterk aanbevolen !
            "It is the photographer, not the camera, that is the instrument.".... Eve Arnolds

            Comment


            • #7
              Re: niet-techische fotografie boeken

              Oorspronkelijk geplaatst door Weirtie Bekijk bericht
              Ik ben sterk aan het twijfelen om een opleiding fotografie te volgen in een academie (avondonderwijs, waarschijnlijk in Tielt). Ik heb me tot nu vooral gefocust op het technische aspect van fotografie (en heb dat zeker nog niet helemaal onder de knie), maar ik heb nu eigenlijk meer interesse in de niet-technische kant: geschiedenis van de fotografie, linken met fotografie en schilderkunst of andere kunstvormen, de psychologie achter fotografie, ...

              Ik vermoed dat dit dingen zijn die aan bod komen in een opleiding in de academie, maar ik wil er mij toch een beetje op voorbereiden.

              Alvast bedankt!
              Ik heb nu 2 jaar fotografie achter de rug in DKO en om eerlijk te zijn: voorlopig nog niet veel van de geschiedenis gezien (wel geleerd hoe analoog te ontwikkelen ed). Als ik het goed heb in een van de hogere jaren wel fotogeschiedenis, maar ik denk niet echt in de zin die jij bedoelt. Om dingen als het waarom van de 'regels' te begrijpen is psychologie inderdaad een voor mij logischere zoekpiste. Een standaard mooie foto voldoet overigens meestal aan dezelfde regels als een standaard mooi schilderij (dus als ze allebei volgens de regeltjes gemaakt zijn qua verhoudingen, compositie,...)
              hoe meer f**k hoe meer vreugd

              **=ol

              Comment


              • #8
                Re: niet-techische fotografie boeken

                Ik lees momenteel

                How to read a photograph van Ian Jeffrey:

                Click to read more about How to Read a Photograph: Lessons from Master Photographers by Ian Jeffrey. LibraryThing is a cataloging and social networking site for booklovers

                -m-
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                Comment


                • #9
                  Re: niet-techische fotografie boeken

                  Hierbij een link naar een prima boek:


                  Een gratis E-book kan je hier bekomen:
                  This website is for sale! fotografiegeschiedenis.nl is your first and best source for all of the information you’re looking for. From general topics to more of what you would expect to find here, fotografiegeschiedenis.nl has it all. We hope you find what you are searching for!


                  Henri
                  Last edited by kodachrome; 7 september 2009, 23:28.
                  lidnummer: BD0435BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: niet-techische fotografie boeken

                    Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                    Ik lees momenteel

                    How to read a photograph van Ian Jeffrey:

                    Click to read more about How to Read a Photograph: Lessons from Master Photographers by Ian Jeffrey. LibraryThing is a cataloging and social networking site for booklovers

                    -m-
                    Als ik jouw laatste commentaren op dit forum lees, moet dat een érg somber boek zijn.
                    Vriendelijke groet,

                    Jos

                    Comment


                    • #11
                      Re: niet-techische fotografie boeken

                      Bedankt voor de tips!
                      Vooral het boek van Susan Sontag en lichtsporen spreken me enorm aan!
                      Ik ga maar eens wat boeken bestellen!

                      Mochten er nog mensen goeie boeken weten, laat het gerust nog weten!

                      Comment


                      • #12
                        Re: niet-techische fotografie boeken

                        Stieglitz on Photography is leuk om te lezen. In dit boek zijn artikelen van Stieglitz verzameld. Ik heb het laatst bij de Slegte gekocht, ik weet niet of het elders goed te verkrijgen is.
                        Koop daarbij Stieglitz' Camera Work, the complete photographs (Taschen uitgave, bevat niet alleen foto's van Stieglitz) en je hebt een leuk overzicht van een deel uit de geschiedenis van de fotografie (hoe er gedacht werd over fotografie + beeld)

                        Comment


                        • #13
                          Re: niet-techische fotografie boeken

                          Als je het nog kan vinden: JOHAN. M. SWINNEN. De Paradox van de fotografie. Een kritische geschiedenis., 408 p., s.l., 1992.

                          Comment

                          Working...
                          X