Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

e-zines en amateurs

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • e-zines en amateurs

    Is het normaal dat "magazines" uw foto's vragen als ge nog maar 2 maanden een fotoapparaat in in uw handen hebt gehad? Ik krijg op flickr regelmatig vragen van zogezegde magazines of ze een foto mogen gebruiken. Ik ben totaal niet vertrouwd met het fotowereldje en als ze dat zo één keer eens vragen is dat wel goe voor uw ego maar nu begin ik me toch zorgen te maken vermits er daar geen vergoedingen aan te pas komen en sommige zelfs een heel overeenkomst laten goedkeuren.

    Ondertussen heb ik de eerste publicatie van zo'n magazine al eens gezien en dat viel mij al direct tegen. Ik was akkoord gegaan met die publicatie omdat het puur webbased was, je kon dus doorklikken naar de flickrpagina van de fotograaf dus dat leek me interessant. Ondertussen is het magazine veranderd in een PDF uitgave zonder links en het ergste van al de kwaliteit van de foto die is afgedrukt is ronduit slecht. (ja ik heb ondertussen ook al streken gekregen ) Maar ik begin me nu af te vragen of ik dat allemaal serieus moet gaan pakken en me echt moet bezighouden met die magazines want dat ze een foto afdrukken is wel fijn maar dan moet ook wel deftig gebeuren. Maar daarnaast heb ik dan weer zoiets van dat die oplage toch nooit hoog genoeg kan zijn om daar zelfs moeite in te steken.

    Iemand ervaring met zulke e-zines.

  • #2
    Re: e-zines en amateurs

    Ik publiceer al een heel tijdje zelf een e-Zine waar ook gratis hardcopies van gemaakt worden voor vrienden en mensen die af en toe een foto aanleveren.
    Heel het magazine wordt op digitale drukpersen afgedrukt, 100 gr coated papier en een 250gr cover met UV coating die oversized gedrukt wordt en dan in perfect bind gelijmd en op maat gesneden, dat geeft tenminste een goede indruk. Full color 300dpi CMYK drukwerk in kleine oplage

    Als je mijn pdf download zit die vol met interactie, links en dergelijke, dus het is zeker mogelijk, elke foto die niet van mij is zal een vermelding met naam en indien voorhanden een link naar de site van de fotograaf hebben, dat is niet meer dan elementaire beleefdheid vind ik. Ik zet af en toe een advertentie van een event, en als je daar op klikt kom je gewoon op de site van het event terecht, alles opgemaakt in InDesign dus echt moeilijk kan je het niet noemen vind ik.

    Het probleem is dat tegenwoordig iedereen een e-Zine, een blog of een site uit de grond probeert te stampen omdat ze denken er iets mee te verdienen ... NOT

    Het is gewoon bergen werk, iedereen klaagt als je een dag te laat online gaat en achteraf hoor je er nooit meer iets van, mijn e-Zine wordt heel veel van de site geplukt (toch voor zo'n niche magazine) dus ik klaag niet, maar het blijft een hobby (die uit de hand gelopen is), dus betalen voor een foto, no way, je krijgt een hardcopy gratis (kost redelijk wat geld om zo'n boekjes te drukken en dan nog buiten Europa te versturen trouwens) en dat is het.

    Je moet die 'low' quality e-Zines waar jij van spreekt maar eens in het oog houden, ofwel herpakken ze zich binnen de paar uitgaves, ofwel verdwijnen ze op het kerkhof van het internet, net zoals duizenden sites per dag tegenwoordig. Een site of een e-Zine succesvol maken kost veel tijd en nog meer moeite, onderschat het zeker niet.

    Je vind dat de e-Zines waar je foto in komt niet genoeg oplage heeft, over welke getallen spreek je dan , tienduizend, honderdduizend downloads ? Hoeveel mensen zien je foto op Flickr ? Zijn er dat meer dan zou ik eens serieus gaan nadenken over een eigen site waar je je werk op een professionele manier kan tentoon stellen ... dan trek je de meer serieuse e-Zines aan ... ik heb zo goed als niets op Flickr staan, als je de kleine lettertjes leest geef je Flickr het recht om jouw foto's voor commerciele doeleinden te gebruiken zonder enige vorm van vergoeding

    Let wel dat je pas van een redelijke succesvolle privé site kan spreken als je minstens 100 bezoekers per dag hebt (geen page views hé, unieke bezoekers ... dit zijn bezoekers die slechts één keer op 24u langskomen, ongeacht hoeveel pagina's ze bekijken tijdens hun bezoek, veel tellers geven je hits, dus elke keer als iemand een pagina op je site bekijkt is dit een hit, dat is geen bezoeker hé)
    Zodra je 5000 (yep, vijfduizend) unieke bezoekers per dag hebt zul je wel gekontakteerd worden door de serieuze uitgeverijen en agentschappen, maak je geen zorgen (kan er van meespreken gelukkig )

    Mark
    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

    Comment

    Working...
    X