Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vervaldatum filmrolletje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vervaldatum filmrolletje

    hallo,

    Ik had graag geweten waarom er een vervaldatum op een filmrolletje staat. Is er effect op de kwaliteit van de foto's wanneer je foto's trekt als de datum al verstreken is?

    groetjes , Johan.
    Nikon D80 Nikkor 18-135mm

  • #2
    Wat is een filmrolletje?

    Tja, als die datum meer dan één jaar overtijd is zou ik 't weggooien.
    Maar als het niet meer dan enkele maanden is, kan het zeker geen kwaad...
    Ik heb ooit een film eens meer dan twee jaar in een oud fototoestel laten zitten. Wel de meeste foto's waren nog best genietbaar na ontwikkeling.

    Maar als het om belangrijke foto's gaat zou ik toch niet op zo'n vervallen rolletje rekenen en zou ik de foto's dan zeker digitaal nemen.

    Comment


    • #3
      Juist 10 filmrolletjes gaan halen en daar staat helemaal geen vervaldatum op. Waarschijnlijk zal de houdbaarheid van deze film heel hoog zijn.

      Kan iemand me vertellen hoe ik die dingen in mijn G3 krijg

      Groetjes,
      Rudy
      Neem ook eens een kijkje op mijn WebSite : RudFoto

      Comment


      • #4
        In de deur van de koelkast kan je een filmrolletje heel lang bewaren.

        Miloke
        Pentax optio 430 RS
        Nikon D70
        BD0076BE
        Website: http://users.telenet.be/miloke/miloke/

        Comment


        • #5
          Filmrolletjes hebben normaal een vervaldatum. Na deze datum garanderen de fabrikanten de kwaliteit van de emulsie niet meer. Rolletjes die bestemd zijn voor huis tuin en keukengebruik hoeven niet in de koelkast bewaard. Doe je dat wel bllijven ze nog jaren na de vervaldatum goed. Deze voor de profs dienen wel in de koelkast bewaard omdat ze niet verder mogen narijpen en omdat voor deze groep de exacte kleurbalans belangrijk is, dwz dat de foto's of dia's geen kleurverschuivingen mogen vertonen ten opzichte van elkaar.
          Wat deed ik dus vroeger? Ik bewaarde altijd de rolletjes in de koelkast, had dus nooit problemen.
          Albums
          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

          Comment


          • #6
            Hoi!

            Filmrolletjes in de koelkast blijven nog lange tijd na vervaldatum goed. Ik heb er gehad die al een jaar "over tijd" waren en ik had nog steeds mooie foto's.

            Groetjes!

            Comment


            • #7
              Bedankt voor jullie antwoorden!

              ik heb ze vandaag opgetrokken in autoloos Brussel, hopelijk een paar fijne foto's tussen!

              groetjes Johan.
              Nikon D80 Nikkor 18-135mm

              Comment

              Working...
              X