Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

reiniging sensor...brrrrr

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • reiniging sensor...brrrrr

    voor de eerste maal m'n sensor gereingd omdat mijn fotoboer er niet zelf wilde aan beginnen ( doet het voor zichzelf maar niet op een ander z'n toestel..... )...
    Is dat frustrerend zeg , had zo'n kit sensor kit cleaner van Green Clean gekocht , eerst met de stofzuiger en dan dat nat swabborsteltje met direct erna dat droog..
    Heb waarschijnlijk zo'n 20X de procedure herhaald tot alles praktisch weg was , twee setjes borsteltjes..; telkenmale controle met foto erna...
    Heb een drietal hardnekkige zwarte plekjes in mijn zoeker maar niet meer op foto...
    begrijp nu wel een beetje zijn reaktie...is geen werkje dat in 10 minuutjes gedaan is.
    Hopelijk ben ik er vanaf voor een tijdje...
    Nikon D70 en D300 + Nikon-Tamron-Tokina tussen 11-400 mm.

  • #2
    Re: reiniging sensor...brrrrr

    vlekken in zoeker en vlekken op foto hebben niets met elkaar te maken als ik je gerust mag stellen.
    Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

    Comment


    • #3
      Re: reiniging sensor...brrrrr

      Ik moet zeggen dat ik zelf teruggekomen ben van die swabs en eclipse vloeistof.
      Was daar grote voorstander van, tot ik op een dag toevallig een sensorloupe mocht gebruiken.
      Dat neemt alle illusies van "mijn sensor is schoon" volledig weg.
      Eclipse 1 of 2 laat vlekken na.

      Zoek nu een professionele dienst die sensor-loupe proof is?

      Paul.
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • #4
        Re: reiniging sensor...brrrrr

        Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
        Ik moet zeggen dat ik zelf teruggekomen ben van die swabs en eclipse vloeistof.
        Was daar grote voorstander van, tot ik op een dag toevallig een sensorloupe mocht gebruiken.
        Dat neemt alle illusies van "mijn sensor is schoon" volledig weg.
        Eclipse 1 of 2 laat vlekken na.

        Zoek nu een professionele dienst die sensor-loupe proof is?

        Paul.
        beste Paul,

        bij Green Clean zat er ook een loupe die je op een pet ( jawel ) kan bevestigen , ik heb echter een loupe met hoofdband liggen die 4X vergroot en had een LED-leeslamp op de camera gericht , je ziet toch echter pas het resultaat van je pogingen eens je een foto genomen hebt...
        probleem is dat fotowinkels niet happig zijn dit te doen en als je aan de kust woont zoals ik waar moet je dan lopen...brengen en terughalen ?
        Nikon D70 en D300 + Nikon-Tamron-Tokina tussen 11-400 mm.

        Comment


        • #5
          Re: reiniging sensor...brrrrr

          Oorspronkelijk geplaatst door mandello Bekijk bericht
          probleem is dat fotowinkels niet happig zijn dit te doen en als je aan de kust woont zoals ik waar moet je dan lopen...brengen en terughalen ?
          Je kan je fototoestel brengen bij Verfaillie Bauwens (waar ik werk). Ik kom ook dagelijks van de kust, zo'n afstand kan het niet zijn.
          Ik doe de reiniging terwijl je wacht (duurt ongeveer 1/2 uur met testfoto's voor en na).
          Wel eerst telefonisch afspraak maken want ik ben er niet altijd (zonder afspraak wordt het toestel gewoon ingeschreven en in volgorde behandeld).
          Marc Doigny | Portretfotografie

          Comment


          • #6
            Re: reiniging sensor...brrrrr

            Vanmiddag nog de sensor van mijn vrouw haar 350D gereinigd. Omdat zij hoofdzakelijk met macro's bezig is en vaak vrij kleine diafragma's gebruikt, vonden we onlangs toch enkele vlekken op de foto's. Uitblazen met een peertje hielp niet echt, dus maar weer eens mijn opstelling gemaakt: een bureaulamp met loupe. Daarachter de 350D klaargezet, eenmaal behandeld met de Artic Butterfly (antistatisch): testfoto's geschoten (f16-f22 tegen blauwe lucht) gaven toch nog een paar minuscule vlekjes. Tweede maal behandeld met Artic Butterfly en nu was er "geen vuiltje aan de lucht".

            Vraag me wel af of ik mijn nieuwere 50D, nog onder garantie, zelf zou reinigen, omdat ik me herinner dat ik de allereerste keer dat ik de 350D met de Artic Butterfly behandelde, erin geslaagd was de sensor vuiler (lees: vettiger) achter te laten dan tevoren.
            Toen moest ik er wel mee terug naar de lokale fotoboer, die dan een "natte reiniging" uitvoerde, voor €15,-
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: reiniging sensor...brrrrr

              Oorspronkelijk geplaatst door mdoigny Bekijk bericht
              Je kan je fototoestel brengen bij Verfaillie Bauwens (waar ik werk). Ik kom ook dagelijks van de kust, zo'n afstand kan het niet zijn.
              Ik doe de reiniging terwijl je wacht (duurt ongeveer 1/2 uur met testfoto's voor en na).
              Wel eerst telefonisch afspraak maken want ik ben er niet altijd (zonder afspraak wordt het toestel gewoon ingeschreven en in volgorde behandeld).
              beste Marc,

              zie p.m. ,

              bedankt.
              Nikon D70 en D300 + Nikon-Tamron-Tokina tussen 11-400 mm.

              Comment


              • #8
                Re: reiniging sensor...brrrrr

                Die loupe had ik niet nodig om stof te detecteren, dat zie je met een testfoto op f22 ook. Maar die vloeistoffen laten een residu achter dat niet meteen op de foto te zien is, maar wel als een soort vlekkerige waas op de sensor. En zo een sensorloupe met ledjes toont alles ! Nightmare!

                (Enja, ik heb de site van eclipse gelezen mbt. of je nu E of E2 moet gebruiken, en ja ik heb de juiste swabs)

                mvg,
                Paul.
                DPaul - A.FIAP
                D810, nikkors and other stuff

                Comment

                Working...
                X