Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaring groepsfoto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ervaring groepsfoto's

    Hallo,

    ik werd gevraagd om te een groepsfoto te maken van de plaatselijke wielerclub van ons dorp, omdat de fotograaf die dat normaal doet heeft afgebeld.
    Eigenlijk heb ik nog nooit zoiets gedaan, en ik wil het dan ook goed doen.
    Het is een groep van rond de 40 personen en de foto zal plaatsvinden in openlucht.
    Ik beschik over een Canon 450d, een EF-S 18-55mm f3.5-5.6, EF 75-300mm f4-5.6 USM, EF 50mm f1.4 USM.

    Zijn er belangrijke dingen die ik moet weten?

  • #2
    Re: Ervaring groepsfoto's

    Kader je foto ruim genoeg, waarmee ik wil zeggen, zorg dat iedereen duidelijk binnen het kader zit. Opstelling is belangrijk in die zin, dat je probeert om op een zo beperkt mogelijk ruimte, zoveel mogelijk mensen te krijgen. Kijk de opstelling ook na, voor je de foto gaat maken, of iedereen wel zichtbaar is, en stuur bij indien nodig.
    Geef aan wanneer je de foto gaat maken.
    Neem ietwat afstand, ik opteer voor ongeveer 28 à 35 mm om zo'n foto te maken, om groothoekvervorming toch ietwat te voorkomen.
    Kijk je foto even na, op het scherm, nadat je hem genomen hebt en voor de groep ontbindt, en zeg tevoren dat je er enkele gaat maken, wat je ook moet doen. Bij 40 mensen zijn er altijd die hun ogen dicht houden en als je enkele foto's maakt, kan je nadien de beste eruit kiezen.
    Gebruik een diafragma dat klein genoeg is, F8 à F11 (tevens de scherpste zone van je kitlens), maar let op je sluitertijd die op 35 mm zo'n 1/60ste moet zijn (pas desgevallend de ISO's aan). Stel scherp op de tweede rij, of gebruik meerdere scherpstelpunten.
    Inflitsen (geen rode-oogjes stand gebruiken, gewoon op 1ste gordijn) kan geen kwaad, zeker niet als het zonnetje schijnt, maar hou er dan rekening mee dat je sluitertijd niet boven de 1/200ste mag zitten met de interne flash.

    Succes.

    Comment

    Working...
    X