Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schilderijen fotograferen.... hoe ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Schilderijen fotograferen.... hoe ?

    Kijk, vraagt m'n ma nu niet om haar schilderijen te fotograferen zeker ? Ze is schilderes en wil dus graag wel eens uitpakken met haar werken en wanneer er doeken verkocht worden, dan heeft ze daar graag een beetje documentatie van.

    "Geen probleem" zeg ik als rechtgeaard fotofreak, "dat lossen we wel in 1,2,3 op" . Maar zo simpel is dat dus niet. Die artiesten zijn nogal kieskeurig als het op zuiverheid van kleuren aankomt... OK, voor een stuk op te lossen met calibratie van dit en dat en uiteraard altijd op de correcte witbalans letten. Zover ben ik mee.

    Maar erger nog... de belichting ! Heb ik nou een uitgebreide studiobelichting nodig om een doek treffelijk te fotograferen, of kan het ook met iets minder ? Ik heb al eens met flits geprobeerd (+ diffuser) maar dat was een afgang. Die doeken zijn soms gevernist en dan weerkaatst al dat licht... enfin een absolute hel !

    Kortom... zijn er low tech, low cost manieren om dit soort werk aan te pakken of begin ik er gewoon beter niet aan... ?
    Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

  • #2
    Ha peterke, er zijn verschillende low-cost methoden hoor. Je zult echter even moeten proberen wat in jouw geval het beste werkt.

    Zoals je hebt gemerkt is een groot probleem (naast de juiste calibratie) het feit dat een direct belichting vernis (of metalen delen etc) laat blinken. Daarom kun je beter een indirecte belichting toepassen. Soms is het al voldoende om enkele halogeenlampen naar het plafond te richten boven de schilderijen. Mogelijk is de sluitertijd niet echt superkort ivm hoeveelheid licht, maar hoeft met werken op statief geen probleem te zijn.

    Een tweede mogelijkheid is om de schilderijen buiten te fotograferen. Indien er dan nog teveel direct licht is, dan een wit laken boven de schilderijen spannen.

    Ik denk dat je met een van deze twee methoden al een heel eind in de richting kunt komen. Je kunt hele stellages bouwen met doeken voor diffuse belichting en donkere schermen (voor absorptie), maar ik zou het eerst eens op deze eenvoudiger manieren proberen. Denk er ook aan je witbalans indien mogelijk te meten...

    Comment


    • #3
      Erik,

      Dit ga ik dus zeker eens proberen... Tentje bouwen met licht wit doek (ik vind ergens nog wel een stukje mousselinestof of zo en een stel tentstokken), wachten op voldoende buitenlicht (zal me wel moeten haasten, want de herfst komt eraan) en dan met een kleurenkaart eerst calibreren, zodat ik achteraf alles netjes kan afregelen in de PC. Statief en er dan tegenaan gaan. Een beetje werk, maar ik kan me voorstellen dat dit zal werken.

      Zodra ik resultaten heb, zal ik ze zeker eens posten... Voor de afdrukken misschien eens langsgaan naar een printshop of zo waar ik de printoperator iets kan "sturen"...(enfin, in de mate dat dit mogelijk is)

      Dank je voor deze tips. M'n ma zal heel blij zijn als het allemaal werkt zoals ik het me voorstel. (alweer "goeie punten" dus )
      Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

      Comment


      • #4
        Hallo peterke,

        Heb een 3/4 jaar geleden +/- 60 schilderijen gefotografeerd met de E-10 icm de Metz 54MZ-3 indirect via wit plafond ( op 2-2.5 meter afstand).
        Behoorlijke resultaten, alhoewel ik met de kunstenares nadien nog de nodige correcties heb aan gebracht (o.a. witbalans en kleuren). Ze was tevreden (en hopelijk nu nog )

        mvg,
        Z900
        Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

        Comment


        • #5
          Ha peterke,

          De herfst is ook goed he, met grijze wolken heb je al diffuus licht, dan hoef je geen laken meer te spannen. Dwz: misschien voor de regen dan he, want dat schijnt ook niet altijd goed te zijn voor schilderijen

          Maar ik had nog een methode genoemd (en daarbij hoef je misschien de schilderijen niet eens van de plaats te halen), dus probeer eerst eens indirect belichten via plafond. Ik zie net hierboven dat Z900 daarmee ook resultaat heeft gehaald.

          En, zoals Z900 al aanhaalt, je kunt altijd achteraf samen met je moeder de kleuren op de pc bijwerken. Bedenk overigens daarbij dat wanneer dat puur afdrukken (of digitale bestanden) voor haarzelf betreft, de kleurstelling gemakkelijker zal zijn dan wanneer zij ze op internet wil plaatsen. Ik heb wel eens digitale foto's 'op kleur gezet' volgens de wensen van de maker (op mijn gecalibreerde monitor), maar dat bleek een teleurstelling toen hij ze op de pc van zijn buurman bekeek... Maw: Calibreren voor iedere internetter: forget it... Maar zelfs afdrukken zien er anders uit in de tuin in de zon, of onder een tl-buis, of onder een geel peertje van 25 Watt etc... en dat geldt ook voor de schilderijen. Dus wees realistisch in je pogingen om de kleuren 'goed' te krijgen...

          Succes

          Comment


          • #6
            Dat bouncen met de flash ligt iets moeilijker in die oude hoeve die m'n ma nu bewoont (geen echt witte plafonds, veel balken enz...). En het lijkt me ook gewoon leuk om buiten eens aan de slag te gaan. Ben niet zo'n adept van flash-fotografie ook al omdat ik er bitter weinig ervaring mee heb. En onbekend maakt ook onbemind zeker ?

            Wat die kleur betreft, m'n ma weet heel goed dat het internet niet de beste "showroom" is maar tegelijk is ze wel heel kieskeurig op de prints. Ik denk dat het natuurlijk licht (buiten) nog het beste zal geven want ze staat erop om altijd bij natuurlijk licht te werken (meestal buiten); ik heb ze toch nog nooit bij kunstlicht zien schilderen.

            Kan zo'n kleurcalibratiekaart (Gretag dinges..) nuttig zijn wanneer ik dan met de digitale bestanden naar de printshop trek?
            Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

            Comment


            • #7
              Peterke,
              Niet makkelijk.
              Ik zou zeker met een grijskaart een custom WB instelling maken indien je toestel dat toelaat.
              Tevens de grijskaart een keer mee in beeld nemen om nadien te verifieren en zonodig nog bij te stellen.
              Als je met flitslicht moet werken en je kan niet bouncen kan je ook eens proberen om van opzij te flitsen indien je flits dat toelaat. Wel van voldoende ver zodat je belichting egaal genoeg is. Indien je op een reflectiescherm kan flitsen ga je natuurlijk zachter licht krijgen wat veel beter is.
              m.v.g.
              Jos
              http://www.jos-echelpoels.smugmug.com

              Comment


              • #8
                Dank je, Igoforit...

                Dus, als ik het goed begrepen heb, is zo'n Gretag-kaart niet echt nodig... Alleen een goede calibratie op basis van een grijskaart.

                Ik heb al eens gekeken naar reflectieschermen en de prijs schijnt nogal mee te vallen. Ik heb nog wat oude muziekstaanders op zolder staan en met een beetje tape en zo zou ik die kunnen monteren. Heb ook wat zitten knutselen met witte stof en tentstokken en dat komt ook stilaan in orde...

                ahem, dus toch stilletjesaan een studio-opstelling he... Weze het dat deze gebruik zal maken van de zon als voornaamste lichtbron. Flitser + reflectiescherm(en) kan dan gebruikt worden om schaduwen weg te werken etc... Nu nog wat naslagwerken over belichting zoeken en we kunnen eraan beginnen...


                Enfin, gasten, ontzettend bedankt om hierin mee te willen denken. Ik denk dat ik de komende weken nog ontzettend veel lol ga beleven. Tenminste als het een beetje goed weer wil blijven.
                Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

                Comment


                • #9
                  Wie weet heb je aan dit linkje nog iets.

                  Suc6

                  http://www.webphotoschool.com/newschool/freelessons/Artwork_wall/index.html]

                  Groeten
                  Leo

                  Comment

                  Working...
                  X