PDA

Volledige versie bekijken : Aarrgh! De fora-namen veranderen!

Jochen
19 september 2003, 11:32
Bad trip! Bad trip! Snap out of it! :D

Of droom ik niet? Sven? Ben jij aan het werk?

Wim.Vanmaele
19 september 2003, 11:43
Jochen, dat dit ging gebeuren wisten velen al lang. Is hier enig spoor te merken van een kortetermijn geheugen :D. Ge ziet Bert dat ik daar niet aan gevoelig ben :).

Wim.Vanmaele
19 september 2003, 11:45
En ze verspringen nu nog heel de tijd van plaats ook. Zou dit een nieuwe benadering zijn ? Lijkt me wel wat .

sjim
19 september 2003, 11:46
Ola lola ! Dat ziet er hier efkens anders uit ! :)
Baja, we zullen het wel weer vlug gewoon zijn.
Persoonlijk vind ik het uitsplitsen van Fotoarchief en Demo's een heel goed idee.
Benieuwd naar de moderatoren ! Zullen ze streng en meedogenloos zijn ? ;)

Slow One
19 september 2003, 12:11
Heeft er iemand een landkaart? Ik ben mijnen weg kwijt. 't zal weer effe zoeken worden, maar eens we het gewoon zijn, zullen ze nog wel eens veranderen zeker? ;)

Als't beter wordt is't altijd goed.

Arne

Jochen
19 september 2003, 12:13
Ik wist dat het ging gebeuren, maar voor zo'n controlefreak als ik is dat toch altijd efkes schrikken... ;)

Hanske
19 september 2003, 12:27
Ziet er goed uit hoor ;) Alleen jammer ( wel begrijpelijk ! ) dat je voortaan maar 1 foto per dag mag tonen :eek:

Jochen
19 september 2003, 14:01
Originally posted by Hanske
Ziet er goed uit hoor ;) Alleen jammer ( wel begrijpelijk ! ) dat je voortaan maar 1 foto per dag mag tonen :eek:

:eek: Dat had ik niet verwacht! Ik vind dat NIET begrijpelijk en zelfs discriminerend. Ik vind dat de BD crew dit toch moet herzien hoor!

Een aantal opmerkingen die direct in me opkomen:
-Mensen die niet ten allen tijde op het net kunnen zien hun mogelijke participatie aanzienlijk slinken.
-Foto's staan niet op BD zelf, dus als iemand een post opvraagt thuis, dan komt de page en tekst van de BD server, maar de foto van de server waar het foto-album staat (bvb. InstantLogic). De reden tot het beperken van aantal pics is dus niet omwille van bandwidth & server-verkeer. En dan nog; BD heeft dit jaar al ineens 4000€ (160.000BF) ter beschikking. Dat zou ruim voldoende moeten zijn (als het vroeger kon, waarom dan nu niet meer, ondanks de extra middelen?)
-Is het misschien om de mensen met small bandwidth connecties te ontzien? Ook dan vind ik dit ongepast. Je kan deze users "sparen" door te vragen geen zware bestanden te linken (zoals men nu al doet met max 200Kb), en door hen te waarschuwen (bvb. aantal pics in de header vermelden). Deze "1 pic max" beperking is echter een discriminatie ten aanzien van de andere gebruikers (breedband). En laat ons niet vergeten dat deze groep zienderogen groeit; breedband kost nog 19,95€ in NL, het dubbele in BE.
-Wat gebeurt er als je twee of meerdere shots wil posten "ter vergelijking"? Ik denk hierbij niet noodzakelijk aan bewerkingen. Het kan ook om compositie gaan of zo.
Enz...

BD Crew? Mag ik vragen waarom deze regel is ingevoerd? Kan deze nieuwe regel toch nog eens onder de loep worden genomen?

Beetje misnoegd...

Wim.Vanmaele
19 september 2003, 14:08
Jochen,
Ik vermoed dat men een beetje het massaal posten van foto's van één bepaald persoon wil tegen gaan. Ik ben hiervoor wel te vinden.
Er zijn er die op één dag tijd tot 15 foto's in afzonderlijke postings gieten. Hierdoor is er een enorme aangroei van postings en wordt het moeilijk om na twee dagen, nog enige draad terug te vinden.
Ik vermoed dat ze eerder een posting van foto's bedoelen, dan de foto's zelf.
Je kan in één posting, meerdere foto's plakken. Dit vind ik wel beter. Het is een soort klein album dat wordt gelinkt.

Erik Mansvelders
19 september 2003, 14:38
Rustig Jochen, rustig ;) Misschien beter eerst even de stickyteksten lezen ipv te reageren op één opmerking hier in deze topic.

Je zult dan zien dat de beperking idd expliciet wordt gesteld voor bv het forum Showcase. En je zult dan ook zien dat bijvoorbeeld bij Tips & Trucs zelfs expliciet wordt gevraagd het aantal benodigde voorbeeldfoto's zoveel mogelijk te beperken.

Wat deze beperking trouwens met dicriminatie te maken heeft, mag je me eens uitleggen. Ik vind discriminatie op zijn minst een wat overdreven term in deze. En ook je optimisme over breedband deel ik niet. De kosten hoeven idd geen probleem te zijn, het ligt aan het aanbod, de verkrijgbaarheid ervan. Ik heb zelf niet zo heel lang ADSL en ik had dat graag al véél eerder gehad, zelfs voor een veelvoud van de door jou genoemde kosten.

Kortom: Voor de BD-crew wegen de voordelen van deze beperking ruimschoots op tegen de nadelen. En ik denk dan ook dat velen (en zelfs een grote meerderheid) zich toch best in deze regel kunnen vinden en dat toch niet direct onder de noemer discriminatie zullen scharen.

Nogmaals: Lees maar eens de stickies, dan zul je zien dat we echt wel hebben gedacht aan vergelijkingen etc...

Hanske
19 september 2003, 14:59
Originally posted by Hanske

Bedoelde met deze opmerking , dat ik kan begrijpen dat BD het aantal postings een beetje in de hand wil houden , zal niet liggen aan de capciteit , maar wel zoals Wimvan al opmerkte te voorkomen dat je straks door het aantal postings het bos niet meer ziet ;)
Ik zal me moeten gaan inhouden :p Aan de andere kant is het ook een uitdaging , zodat je eenmaal per dag echt je "beste" foto die je gemaakt heb kan tonen :D

Jochen
19 september 2003, 15:11
Hey Erik,

Maar ik BEN rustig! Het weekend staat voor de deur! :D :) (al mag ik het nog effe niet binnenlaten ;))

Discriminatie mag dan al een sterk woord zijn, ik vond er geen ander. :) Hoe noem je het anders als bepaalde categoriën van mensen worden benadeeld door de regels?

Ik heb de stickies gelezen. Er staat weldegelijk "één foto per dag", en niet "één post per dag". En dat vind ik zéér jammer. Met het laatste kan ik perfect leven, met het eerste niet.

maturin
19 september 2003, 15:47
Toch even een vraagje, mag je in SC bv wel twee fotos van 100kb in een post zetten? Of 20 van 10kb :D.

Jochen
19 september 2003, 15:50
Originally posted by maturin
Toch even een vraagje, mag je in SC bv wel twee fotos van 100kb in een post zetten? Of 20 van 10kb :D.

LOL, Ronald.

Je stelt de vraag al lachen, maar... eigenlijk heb je een goed punt.

Jo
19 september 2003, 17:01
Kortom: En ik denk dan ook dat velen (en zelfs een grote meerderheid) zich toch best in deze regel kunnen vinden

Ik ben zelf geen grote poster van foto's, en kom ruimschoots toe met 365 foto's per jaar :D ( wat niet hetzelfde is als 1 foto per dag )

Ik kan verkeerd zijn maar persoonlijk vind ik dat BD hier een grote fout maakt en veel mensen hun plezier gaat afpakken.

Laat mensen die iets willen posten om hun kunnen en /of gevoelens te tonen gewoon hun ding doen. De forumleden zullen persoonlijk wel uitmaken of die bepaalde foto een reply waard is.

Voor de BD-crew wegen de voordelen van deze beperking ruimschoots op tegen de nadelen

Wat zijn die voordelen dan wel??

groetjes

Jo(han)

fredericrom
19 september 2003, 17:38
ik kan me toch vinden in het slechts posten van 1 foto per dag, eerder meer in het posten van een post per dag.
Dit geld op vele forums, dit omdat als je een nieuw topic post dat dit binnen het uur niet opschuift naat de tweede pagina, want er zijn hier soms mensen (ik erger er mij altijd aan) die op een dag 3-4 topics posten met in elk topic dezelfde foto of 't scheelt niet veel.

dentomme
19 september 2003, 18:12
Originally posted by fredericrom
ik kan me toch vinden in het slechts posten van 1 foto per dag, eerder meer in het posten van een post per dag.
Dit geld op vele forums, dit omdat als je een nieuw topic post dat dit binnen het uur niet opschuift naat de tweede pagina, want er zijn hier soms mensen (ik erger er mij altijd aan) die op een dag 3-4 topics posten met in elk topic dezelfde foto of 't scheelt niet veel.

idd, 1 topic per dag dat een max aan kb mag bevatten lijkt mij ook beter hoewel dit technisch moeilijk haalbaar is (foto's worden elders gehost).

Tom

marjo
19 september 2003, 18:23
Ik stel voor eerst eens even af te wachten hoe alles na alle veranderingen gaat lopen! Er is over nagedacht en hard aan gewerkt en bevalt er iets minder of niet dan kan het toch altijd nog veranderd worden ;)

Hanske
19 september 2003, 18:34
Originally posted by marjo
Ik stel voor eerst eens even af te wachten hoe alles na alle veranderingen gaat lopen! Er is over nagedacht en hard aan gewerkt en bevalt er iets minder of niet dan kan het toch altijd nog veranderd worden ;)

Goed voorstel , ik stem voor :)

Jacki
19 september 2003, 21:10
Hoewel dat er misschien niet zo staat neem ik aan dat wordt bedoeld dat je in Showcase één POST per dag mag plaatsen.
Wat dus niet betekent dat je in die ENE post 20 foto's zet :eek:.
Desgewenst kun je daarnaast nog foto's kwijt in andere forums, maar die moeten dan wel aan bepaalde voorwaarden voldoen (bv. argumentatie in Beoordeel). Dat betekent natuurlijk niet dat je dan maar massaal in de andere forums moet gaan posten.

Het aantal posts in Archief & Demo's liep aardig uit de hand. Geen doen meer om alles bij te houden. Dus één post per dag lijkt me toch alleszins redelijk.

maturin
19 september 2003, 21:23
Hoewel dat er misschien niet zo staat neem ik aan dat wordt bedoeld dat je in Showcase één POST per dag mag plaatsen.
Wat dus niet betekent dat je in die ENE post 20 foto's zet .

Nee, 20 foto's lijkt me ook een pietsje overdreven, was een grapje. Maar twee of drie of vier? Voor meer fotos kan je natuurlijk een album maken. Ik vind 800x600 prima maar 600x800 wordt weer erg scrollen trouwens, dan moet 800x800 ook kunnen zie ;). Nou ja, we zien wel hoe het loopt :)

Jacki
19 september 2003, 23:53
Originally posted by maturin

Wat dus niet betekent dat je in die ENE post 20 foto's zet .

Nee, 20 foto's lijkt me ook een pietsje overdreven, was een grapje. Maar twee of drie of vier? Voor meer fotos kan je natuurlijk een album maken. Ik vind 800x600 prima maar 600x800 wordt weer erg scrollen trouwens, dan moet 800x800 ook kunnen zie ;). Nou ja, we zien wel hoe het loopt :)

Eh, die 20 was geen reactie op jouw reactie, maar zo maar een getal. Van mij mag 2 of 3 foto's in één topic wel, maar ik zie er ook wel eens meer, en dat is toch niet de bedoeling.
Ben het ook met je eens over de afmetingen. Ik heb 'maar' een 17-inch monitor (1024x768), dus grote foto's kan ik niet in hun geheel bekijken. Bovendien zijn dat de forumregels (800x600).

ravasjol
20 september 2003, 04:08
'k moet de nieuwe, verbeterde indeling ook nog wat gewoon worden. maar verloren lopen is daar niet echt bij hoor.

het enige wat nog een beetje onduidelijk is voor mij is het aantal posts en het aantal foto's dat geplaatst mag worden. vb: als ik eens een foto plaats in het forum "fotobewerking" en ze vragen me om een woordje uitleg, zoals hoe heb je dat gedaan, mag ik dan nog een screenshot laten zien of de onbewerkte foto posten? ook al is dat binnen de normen van aantal pixels of bestandsgrootte daarvan?

of is dit iets voor de moderatoren, die elk geval afzonderlijk bekijken en eventueel verplaatsen naar het juiste forum, in geval van verkeerde interpretatie? of is het nog steeds toegelaten om twee of drie beeldjes te posten, zolang het duidelijk is dat één enkel beeldje onvoldoende is om een vraag te stellen of om iets proberen uit te leggen?

pff, voor mij maakt de nieuwe indeling weinig verschil uit hoor: de site wordt gewoon in nog meer fora gesplitst, en dat zal hoogst voorspelbaar leiden tot nog meer verkeerd geplaatste topics en nog meer gefrustreede reacties van oldtimers die niet meer doen dan stickies lezen en er zelf niet helemaal wijs uit geraken. alsof het ineens belang heeft of er aan een nickname, avatar, aantal postings of kleur en aantal sterretjes, iets af te lezen valt.

pas op voor een tweede adres en kijk dan voorzichtig uit je doppen als nieuwe moderator die zelf met moeite aan een of twee sterretjes geraakt, om niet als bemoeizieke newbie beschouwd te worden, die de forumreglementen eerder iets te streng durft interpreteren. kwestie van bij wijze van stok achter de deur nog iets in de pap te brokken te hebben, ook al is soms iedereen de pedalen kwijt.

pas op hee, 'k heb veel respect voor de vernieuwingen die nodig waren, maar onderhand is geen enkel topic nog toerekeningsvatbaar. elke post kan tegenwoordig wel in een paar fora terechtkomen, eindeloze discussies daarover zijn even onduidelijk als de indeling van heel dit forum. het wordt te groot, en er gaan teveel reacties gegeven worden in de zin van "ik vind dat dit in een ander forum thuishoort, lees het sticky, begrijp de verschillen niet en doe maar wat op."

vb: het posten van maximaal 1 foto per dag is misschien wel goed om het aantal posts in het forum "fotoarchief en demo's" wat te temperen (wat nodig was ook, omdat niemand door de bomen het bos nog zag), maar dat forum splitsen en andere fora met dezelfde beperking opzadelen is toch wat de bal misslagen. (mag je nog vragen welke van twee foto's te verkiezen is, vb, kleur of zwart-wit, bewerkt of onbewerkt, of "help ik snap het niet: geef graag eens een woordje uitleg en plaats liefst een screenshot.") als ik dan moet zeggen: nee, dat mag ik niet want ik mag maar 1 foto per dag plaatsen, dan heb ik geen plaats meer om zelf eens iets te posten, laat staan om iemand te helpen of een woordje uitleg te geven. een kleine tutorial wordt dan ook helemaal onmogelijk. of is het de bedoeling dat iemand een bladzijde volschrijft, waar de meesten niet wijs uit geraken, terwijl een simpel screenshot veel duidelijker kan zijn.

om maar te zeggen: in sommige fora is er een overaanbod van foto's en topics, niemand kan die nog allemaal lezen en bijhouden. maar de invoering van 1 foto per dag en het veralgemenen van die regel voor alle fora is een grote fout.

(discriminatie, zou jochen zeggen)
deze keer krijgt hij van mij op dit punt groot gelijk.

john :o

jaja
20 september 2003, 19:21
Hallo,

Zijn we hier niet een beetje aan het overdrijven? :)

1) De omschrijving van de verschillende forums is zo gemaakt dat er weinig vergissingen mogelijk zijn. Niets is perfect - maar daar is dus lang aan gewerkt.
2) Het aantal foto's: één ding is duidelijk, in het forum showcase mag maar 1 foto per dag. Daarmee komen we tegemoet aan het geweeklaag van vele forumleden dat hun foto al na 1 uur is weggezakt naar pagina 3 omdat forumlid "x" er vijf gepost heeft in 5 topics.
En er is nog steeds de mogelijkheid om een link te plaatsen.
Achter die link kan je dan zoveel foto's stoppen als je wil ... :).
3) Als je in bv T&T iets wil verduildelijken zal niemand er aanstoot aan nemen dat dat met meer dan 1 foto gebeurt ... Die screenshot is dus geen probleem.
4) Heb een beetje vertrouwen in de nieuwe moderatoren aub :)
5) "een grote fout" ...
Jongens toch - en zeggen dat wij het allemaal nog steeds voor ons plezier doen ...

Elke wijziging brengt wat aanpassingstijd met zich mee.
Dat geldt zowel voor de moderatoren als voor de forumleden.
Geef het dus ook de nodige tijd aub.
Er staat ook nergens geschreven dat de nieuwe regels onfeilbaar zijn en nooit aangepast zullen worden als er nood aan is.

Jaja

Originally posted by the hustler
'k moet de nieuwe, verbeterde indeling ook nog wat gewoon worden. maar verloren lopen is daar niet echt bij hoor.

het enige wat nog een beetje onduidelijk is voor mij is het aantal posts en het aantal foto's dat geplaatst mag worden. vb: als ik eens een foto plaats in het forum "fotobewerking" en ze vragen me om een woordje uitleg, zoals hoe heb je dat gedaan, mag ik dan nog een screenshot laten zien of de onbewerkte foto posten? ook al is dat binnen de normen van aantal pixels of bestandsgrootte daarvan?

of is dit iets voor de moderatoren, die elk geval afzonderlijk bekijken en eventueel verplaatsen naar het juiste forum, in geval van verkeerde interpretatie? of is het nog steeds toegelaten om twee of drie beeldjes te posten, zolang het duidelijk is dat één enkel beeldje onvoldoende is om een vraag te stellen of om iets proberen uit te leggen?

pff, voor mij maakt de nieuwe indeling weinig verschil uit hoor: de site wordt gewoon in nog meer fora gesplitst, en dat zal hoogst voorspelbaar leiden tot nog meer verkeerd geplaatste topics en nog meer gefrustreede reacties van oldtimers die niet meer doen dan stickies lezen en er zelf niet helemaal wijs uit geraken. alsof het ineens belang heeft of er aan een nickname, avatar, aantal postings of kleur en aantal sterretjes, iets af te lezen valt.

pas op voor een tweede adres en kijk dan voorzichtig uit je doppen als nieuwe moderator die zelf met moeite aan een of twee sterretjes geraakt, om niet als bemoeizieke newbie beschouwd te worden, die de forumreglementen eerder iets te streng durft interpreteren. kwestie van bij wijze van stok achter de deur nog iets in de pap te brokken te hebben, ook al is soms iedereen de pedalen kwijt.

pas op hee, 'k heb veel respect voor de vernieuwingen die nodig waren, maar onderhand is geen enkel topic nog toerekeningsvatbaar. elke post kan tegenwoordig wel in een paar fora terechtkomen, eindeloze discussies daarover zijn even onduidelijk als de indeling van heel dit forum. het wordt te groot, en er gaan teveel reacties gegeven worden in de zin van "ik vind dat dit in een ander forum thuishoort, lees het sticky, begrijp de verschillen niet en doe maar wat op."

vb: het posten van maximaal 1 foto per dag is misschien wel goed om het aantal posts in het forum "fotoarchief en demo's" wat te temperen (wat nodig was ook, omdat niemand door de bomen het bos nog zag), maar dat forum splitsen en andere fora met dezelfde beperking opzadelen is toch wat de bal misslagen. (mag je nog vragen welke van twee foto's te verkiezen is, vb, kleur of zwart-wit, bewerkt of onbewerkt, of "help ik snap het niet: geef graag eens een woordje uitleg en plaats liefst een screenshot.") als ik dan moet zeggen: nee, dat mag ik niet want ik mag maar 1 foto per dag plaatsen, dan heb ik geen plaats meer om zelf eens iets te posten, laat staan om iemand te helpen of een woordje uitleg te geven. een kleine tutorial wordt dan ook helemaal onmogelijk. of is het de bedoeling dat iemand een bladzijde volschrijft, waar de meesten niet wijs uit geraken, terwijl een simpel screenshot veel duidelijker kan zijn.

om maar te zeggen: in sommige fora is er een overaanbod van foto's en topics, niemand kan die nog allemaal lezen en bijhouden. maar de invoering van 1 foto per dag en het veralgemenen van die regel voor alle fora is een grote fout.

(discriminatie, zou jochen zeggen)
deze keer krijgt hij van mij op dit punt groot gelijk.

john :o

jamonadap
20 september 2003, 19:26
...(mag je nog vragen welke van twee foto's te verkiezen is, vb, kleur of zwart-wit, bewerkt of onbewerkt, of "help ik snap het niet: geef graag eens een woordje uitleg en plaats liefst een screenshot.") als ik dan moet zeggen: nee, dat mag ik niet want ik mag maar 1 foto per dag plaatsen, dan heb ik geen plaats meer om zelf eens iets te posten, laat staan om iemand te helpen of een woordje uitleg te geven. een kleine tutorial wordt dan ook helemaal onmogelijk. of is het de bedoeling dat iemand een bladzijde volschrijft, waar de meesten niet wijs uit geraken, terwijl een simpel screenshot veel duidelijker kan zijn. ......

Hoi John,

Ten aanzien van hetgeen je hierboven aan de orde stelt deel ik je visie en denk eerlijk gezegd dat de regel "1 foto per dag" ook eigenlijk niet zo wordt bedoeld. Ik neem e.e.a. letterlijk in de zin van, als lid start je (per forum!) hooguit 1 topic met daarin een foto ter demo of bespreking, maar wat zich binnen het betreffende topic ontwikkeld, ja dat lijkt me een "organisch" proces met aanvullingen etc.. Mocht de crew dit niet zo bedoelen, ja dan wordt eea niet echt werkbaar, maar nogmaals ik denk niet dat het zo bedoeld is. Trouwens het een beetje beperken van het aantal te openen topics per dag, daar ben ik wel voorstander van; want het ging de laatste tijd ook wel rap! ;)

mvg,

Jan

ravasjol
20 september 2003, 21:48
je hebt gelijk jamonadap, 't forum is nog maar juist vernieuwd en ik ben een beetje te vroeg geweest om al ineens probleempjes te zien. misschien is het beter om eerst de boel een tijdje rustig te laten verlopen, zodat we allemaal een beetje kunnen wennen aan de nieuwe situatie. en dan zien we nog wel.

john :cool:

christian
20 september 2003, 22:29
Ik moet zeggen dat ik de regel van 1 foto per dag een zeer goed initiatief vind!
Als je er meer wil posten maak je toch gewoon een albumpje aan en link je dat, zo doe ik het meestal.
Vermits het aantal gebruikers hier maar blijft stijgen moest er wel ingegrepen worden, elke dag alle ingezonden foto's bekijken was voor mij nu al niet haalbaar. Misschien dat er nu wat betering komt...

maturin
20 september 2003, 22:37
Ja vind ik ook. Heb dat eerder al eens voorgesteld. Beter zou zijn als mensen dit zelf een beetje in de gaten zouden houden. Maar toch, 1 topic per dag zou werkbaarder zijn.

Originally posted by christian
Ik moet zeggen dat ik de regel van 1 foto per dag een zeer goed initiatief vind!
Als je er meer wil posten maak je toch gewoon een albumpje aan en link je dat, zo doe ik het meestal.
Vermits het aantal gebruikers hier maar blijft stijgen moest er wel ingegrepen worden, elke dag alle ingezonden foto's bekijken was voor mij nu al niet haalbaar. Misschien dat er nu wat betering komt...

Jochen
22 september 2003, 08:28
Lees dit topic nu net terug na het weekend...

Jamaar zeg hoe zit het nu? Jacques zegt één foto per dag, anderen (waaronder Jacky, die toch wel dicht bij de BD-top zit) zeggen dat het één post per dag is...

maturin
22 september 2003, 11:35
Aanloop problemen denk ik Jochem. Komt wel goed. Kwestie van een beetje het midden zien te vinden lijkt me.

Originally posted by Jochen
Lees dit topic nu net terug na het weekend...

Jamaar zeg hoe zit het nu? Jacques zegt één foto per dag, anderen (waaronder Jacky, die toch wel dicht bij de BD-top zit) zeggen dat het één post per dag is...