Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Algemene Lensbescherming (bvb.zand&strand)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Algemene Lensbescherming (bvb.zand&strand)

    Gisteren voor het eerst even met de dSLR op het strand geweest; gewoon geparkeerd langs de kustlijn, even uitgestapt om wat kiekjes te nemen van de zonsondergang.

    Er stond echter veel wind, dus ik voelde de hele tijd zand tegen me aanschuren, ook tegen m'n handen en dus tegen de camera. Deze kwam gelukkig wel van links, dus niet frontaal op de camera. Toch genoeg om me te verontrusten, want volgens mij kan zand toch wel voor flinke schuurschade zorgen aan je camera (en dan vooral de lens), niet?

    Voorlopig zit nog de gewone 18-70mm kitlens op m'n camera, maar die heeft dus ook nog geen zonnekap, filters, niets...

    Nu heb ik wat zitten rondzoeken op het forum, en vanalles gelezen, van UV-filters over polarisatiefilters naar zonnekappen, enz...

    Mijn vraag is dan ook: bij fotograferen op het strand (of aan zee in het algemeen) kan je camera toch wel best wat extra bescherming gebruiken, niet? Vooral de lens dan?

    Wat is in dit geval het meeste aan te raden? Een UV-filter? Of gewoon een degelijke zonnekap (wat dan natuurlijk wel niet helpt bij frontale wind)? Andere suggesties?

    Bedankt
    α // Sony α700 - DT18-70mm F3.5 // imagination & ambition

  • #2
    Re: Algemene Lensbescherming (bvb.zand&strand)

    Misschien toch maar beter dit bericht onder "Camera's en Accessoires" gepost, nu ook gedaan - heb geprobeerd om dit topic te verwijderen via Aanpassen maar dat lukt blijkbaar niet...moest een mod dit dan ook lezen: mag verwijderd worden, sorry voor het ongemak.
    α // Sony α700 - DT18-70mm F3.5 // imagination & ambition

    Comment


    • #3
      Re: Algemene Lensbescherming (bvb.zand&strand)

      Klik op het uitroepteken naast je post en stel daar je vraag... Eén van de actieve moderatoren van dit forum zal je post dan wel verplaatsen.

      Om op je vraag te antwoorden... het blijft een risico. Mijn camera gaat in een tas, met een hoes over en eigenlijk kocht ik een waterbestendig compactje voor op het strand.
      Als ik mijn toestel bovenhaal... uit de wind, zien dat er niemand omtrent is, die zand kan verplaatsen. Toestel eruit en onmiddellijk omhoog, ver boven het zand. Tas terug dicht en hoes erover.
      Wat filters en zonnekap betreft... een zonnekap gaat niet helpen tegen zand, maar is iets dat ik altijd opzet, ongeacht met welke lens, ongeacht wanneer, behalve als ik met de interne flitser werk. Snel één aanschaffen, wat mij betreft, en 't hoeft geen dure te zijn. Er zijn er rubberen van 10 euro, waar je ook mee geholpen bent.
      Een filter zorgt voor bescherming van het frontglas, maar op een zandstrand moet je eigenlijk meer schrik hebben van fijne zandkorrels die mee binnen gezogen worden bij het zoomen.

      Comment


      • #4
        Re: Algemene Lensbescherming (bvb.zand&strand)

        zand is 1 ... maar er is een ander aspect zout. Zeker als er veel wind staat.
        Op fuerteventura een tijdje met een fotograaf staan praten, die gasten hebben allemaal met een t-shirt of plastic zakje een provisoire lens-overtrek gemaakt omdat die constante harde wind en bijbehorende rondvliegende stuff nefast is voor elke camera en lens.

        Comment

        Working...
        X