Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Urbex en politie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Urbex en politie

    Na zo hier en daar wat rondsnuffelt te hebben ben ik eigenlijk we geinteresseerd geraakt in urbex fotografie. Ik heb zo hier daar al mooie beginnerslocaties gevonden maar ik vraag mij af hoe legaal dat eigenlijk is. Daarmee bedoel ik niet de strikte wet, maar naar de ervaringen van mensen die betrapt zijn.

    Ik heb zo hier en daar iets gelezen dat je zelf veroordeeld kan worden voor inbraak, en dit dus op je strafblad zou komen. Nu schrikt zoiets mij uiteraard wel af.

    Maar aangezien er natuurlijk zoveel verteld wordt op internet was ik benieuwd naar de ervaringen van de mensen op het forum.

  • #2
    Re: Urbex en politie

    Er zijn hierover op BD al ettelijke bijbels geschreven. Doe eens een zoekopdracht ...
    Het betreden van vreemde panden is STEEDS illegaal indien niet staat aangegeven dat het vrij mag betreden worden. Zo simpel is het.
    Een klein alledaags voorbeeld.
    Een winkel betreden is:
    legaal is het tijdens de openingsuren is, of als de eigenaar je een toestemming heeft gegeven.
    merk hierbij ook op dat dit hier in het voorbeeld geldt voor de winkelruimte, niet voor de privé-vertrekken, want daar moet zeker een goedkeuring voor gegeven.
    Dit geldt ook voor bv de politie die ook een goedkeuring moet hebben (als de eigenaar die bv weigert, kan overruling gebeuren met een huiszoekingsbevelschrift)
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #3
      Re: Urbex en politie

      Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
      Er zijn hierover op BD al ettelijke bijbels geschreven. Doe eens een zoekopdracht ...
      Het betreden van vreemde panden is STEEDS illegaal indien niet staat aangegeven dat het vrij mag betreden worden. Zo simpel is het.
      Een klein alledaags voorbeeld.
      Een winkel betreden is:
      legaal is het tijdens de openingsuren is, of als de eigenaar je een toestemming heeft gegeven.
      merk hierbij ook op dat dit hier in het voorbeeld geldt voor de winkelruimte, niet voor de privé-vertrekken, want daar moet zeker een goedkeuring voor gegeven.
      Dit geldt ook voor bv de politie die ook een goedkeuring moet hebben (als de eigenaar die bv weigert, kan overruling gebeuren met een huiszoekingsbevelschrift)
      Kleine correctie Wim: politie heeft ten alle teneinde toegang tot publiek toegankelijke plaatsen maar OOK verlaten onroerende goederen lees: Urban locaties.
      Tenzij je je luchtmatras meehebt en je kunt bewijzen dat je er "woont" maw het pand kraakt wordt het beschouwd als woning en is het beschermd als woning maar dan krijg je last met de deurewaarder

      Een inbraak is er pas als je effectief iets hebt meegenomen. Het kan een poging worden indien je raam hebt geforceerd, draad hebt doorgeknipt of deur hebt ingestampt maar dat zal meestal als opzettelijke vernielingen worden gekwalificeerd.
      Maar de locatie puur betreden zonder schade toe te richten of iets wegnemen is huisvredebreuk maar de woning moet bewoond zijn of die indruk geven of het pand bv fabriek nog actief.
      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

      IMac/IPad/Mac Air 
      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

      Comment


      • #4
        Re: Urbex en politie

        Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
        Kleine correctie Wim: politie heeft ten alle teneinde toegang tot publiek toegankelijke plaatsen maar OOK verlaten onroerende goederen lees: Urban locaties.
        Tenzij je je luchtmatras meehebt en je kunt bewijzen dat je er "woont" maw het pand kraakt wordt het beschouwd als woning en is het beschermd als woning maar dan krijg je last met de deurewaarder

        Een inbraak is er pas als je effectief iets hebt meegenomen. Het kan een poging worden indien je raam hebt geforceerd, draad hebt doorgeknipt of deur hebt ingestampt maar dat zal meestal als opzettelijke vernielingen worden gekwalificeerd.
        Maar de locatie puur betreden zonder schade toe te richten of iets wegnemen is huisvredebreuk maar de woning moet bewoond zijn of die indruk geven of het pand bv fabriek nog actief.
        juist, maar, ook al woont er niemand en is het verlaten, blijft het een privé-eigendom en daar heb je NIETS, maar dan ook NIETS verloren en betreedt je niet wettelijk een eigendom.
        MAW, als ik als eigenaar van een stuk bos, weide, ruïne op in dat bos, weide, ruïne er mensen zie rondlopen, dan kan ik zonder probleem eisen het eigendom te verlaten, ...
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          Re: Urbex en politie

          Wanneer je betrapt wordt op een urbex locatie (waar vernielingen zijn gebeurt) kan de eigenaar proberen om die vernielingen op jou te verhalen.

          Neem ook nooit iets mee uit zo een lokatie, want dan betrapt is het diefstal met inbraak.

          Het blijft altijd een illegaal iets tenzij je de eigenaar kunt opsporen en hem kunt overhalen om jou de toestemming te geven om daar te gaan fotograferen (wat niet snel het geval gaat zijn vanwege de verantwoordelijkheid bij een eventueel ongeval).

          Ga ook nooit alleen op Urbex, als je door een vloer zakt of je raakt ergens vast te zitten heb je best iemand in de buurt om jou te helpen.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: Urbex en politie

            In ieder geval al bedankt voor de reacties. Maar wat volgens de wet mag en niet mag was me al min of meer duidelijk (ook al heb ik toch nog het een en ander bijgeleerd).

            De bedoeling van mijn vraag was persoonlijke ervaringen van mensen te lezen die een aanvaring hebben gehad met de politie, en wat er dan in het ergste (in de praktijk dus) gebeurd is.

            bedankt

            Comment


            • #7
              Re: Urbex en politie

              Het kan een voordeel zijn als je zelf bij de politie werkt, en half de korpsen van de regio kent... zo was ik aan 't fotograferen in een pand, en wanneer mijn collega's er aan kwamen, na verwittiging door een oplettende overbuurman. We hebben handen geschud en een babbeltje gedaan, waarna ik vertrokken ben...
              Nu ben ik dus niet zeker dat een andere fotograaf er zoveel slechter vanaf gaat komen.
              Diefstal, vandalisme ?
              Een misdrijf heeft een materieel en een zedelijk bestanddeel. M.a.w. als je een diefstal gaat plegen, neem je iets weg (het materiele), en mits je daar bent, in het pand, moet de politie aantonen dat je aan het stelen bent. Dit kan door een fouille van je materriaal, kleding en je voertuig. Je hoeft nog niets weggenomen te hebben, maar dan moet uit andere elementen blijken dat de intentie er was. Bovendien moet er de intentie zijn tot stelen... als je daar met camera en statieven rondloopt, kan men moeilijk gaan zeggen dat je de intentie had om te komen stelen.
              Evenzeer bij vandalisme... de intentie moet er zijn en men moet kunnen aantonen dat jij die beschadigingen aangericht hebt.
              Wat blijft er over aan inbreuken... "het onwettig betreden van eigendommen", een overtreding, niet meer dan dat. In het slechtste geval kom je er dus met een geldboete vanaf.

              Comment


              • #8
                Re: Urbex en politie

                Nu is het ook niet alleen voor de politie dat je moet oppassen
                Je hebt ook nog:
                - Jachtopzienders met honden (Chateau Noisy bvb)
                - Juncky's die daar rondhangen en maar al te graag jou fototoestel willen
                - Krakers
                - ongerdierte

                En ook nog:
                - Instortingsgevaar /vallende brokstukken en glas
                - kans om ingesloten te worden of geklemt raken
                - ergens invallen
                - asbest
                - op sommige terreien zware vervuiling (chemische/ zware metalen)
                - giftige schimmels

                Dus goed nadenken en uit je doppen kijken op urbanlocaties.
                Ga de eerste keer de lokatie rond zonder te fotograferen zodat je mogelijke gevaren opmerkt (door de zoeker zie je ze meestal niet).
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                Comment


                • #9
                  Re: Urbex en politie

                  Volgens mij is het gewoon een kwestie van goed te bevragen aan verschillende mensen die er al binnen zijn geweest, en dan je conclusies daaruit te trekken. Dan ken je de potentiële gevaren en moet je maar voor je eigen uitmaken of je al dan niet gaat. Urbex houdt nu eenmaal risico's in, of je dat nu wilt of niet. En vooral, het gebouw respecteren en alles laten zoals het is.
                  Jochenvde Photography
                  Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Urbex en politie

                    bedankt voor de tips.

                    Probeer inderdaad wel altijd een beetje research te doen over potentiële locaties.

                    Ik zou zeer graag Chateau Noisy bezoeken. Als ik het zo lees toch een van de gevaarlijkste, dat van die honden wist ik nog niet. Maar had al wel gelezen over mensen die tot hun knieën of verder in een vloer gezakt waren en dat er veel controle is enz...

                    En uiteraard het allerbelangrijkste, alleen voetstappen achterlaten en foto's meenemen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Urbex en politie

                      Oorspronkelijk geplaatst door bastian Bekijk bericht
                      bedankt voor de tips.

                      Probeer inderdaad wel altijd een beetje research te doen over potentiële locaties.

                      Ik zou zeer graag Chateau Noisy bezoeken. Als ik het zo lees toch een van de gevaarlijkste, dat van die honden wist ik nog niet. Maar had al wel gelezen over mensen die tot hun knieën of verder in een vloer gezakt waren en dat er veel controle is enz...

                      En uiteraard het allerbelangrijkste, alleen voetstappen achterlaten en foto's meenemen.

                      die honden zijn gewoon van de jagers in de buurt, het blijkt een prive domein te zijn waar geregeld fazanten worden uitgezet en waar de jagers mogen jagen van de eigenaar. maar inderdaad wel gevaarlijk als je onnodige risicos neemt, kwestie van op tijd en stond weten wanneer terug te keren mij dunkt... ik ben er een klein maandje geleden nog geweest.


                      Over politie en andere sterke armen van de wet... nog nooit ben ik er mee in contact gekomen buiten bij Chateau Rochendaal met de militaire politie. en zij waren eigenlijk heel vriendelijk... Ze hebben even gecheckt of we een crimineel verleden hadden en dan hebben we handje geschud met Paul en Louis en konden we beschikken....
                      Yeah Baby, Scotland Baby!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Urbex en politie

                        Eén x betrapt geweest door de eigenaar die de politie waarschuwde. Ze hebben de foto's gecontroleerd, onze pass maar verder niets. Ze hebben zelfs niet eens de locatie bekeken. 5 maanden verder heb ik er nog steeds niets van gehoord. Of dat eerder regel of uitzondering is dat weet ik niet.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Urbex en politie

                          Al meer dan 250 urbex locaties bezocht en maar een enkele keer in aanraking gekomen met de politie. Wel al meer tegengekomen : honden, krakers, boze eigenaars en privebewakingsagenten.
                          De politie en bewakingsagenten gedragen zich altijd professioneel en daar heb je dus nooit last mee als je ze met respect behandelt en niet gaat lopen ofzo. Andere koek zijn gewone mensen omdat die niet altijd begrijpen dat er mensen zijn die "een oud kot" willen fotograferen of da mooi vinden. Dikwijls zijn ze bang en reageren dan irrationeel. Ooit zo eens op de loop gegaan voor een boer met een hark in zijn hand die ons probeerde op te sluiten op zijn zolder en een andere keer een Fransman die achter ons kwam met zijn Duitse herder......
                          α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                          Flickr____No place to be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Urbex en politie

                            Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
                            .......... Ooit zo eens op de loop gegaan voor een boer met een hark in zijn hand die ons probeerde op te sluiten op zijn zolder.
                            heb ik ook mee gemaakt, maar dat had meer te maken met zijn dochter.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: Urbex en politie

                              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                              heb ik ook mee gemaakt, maar dat had meer te maken met zijn dochter.
                              grt,bouk.
                              werd je samen met die dochter op de zolder opgesloten?
                              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                              Comment

                              Working...
                              X