Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Boek over compositie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Boek over compositie

    Ik stel vast dat ik vaak met gelijkaardige foto's thuiskom, graag zou ik me verdiepen in compositie van beelden om iets creatiever uit de hoek te komen.

    Boek- en webwinkels liggen vol met boeken over de toeters en bellen van specifieke toestellen. Ik ga er van uit dat iedereen deze info ook wel in de -vaak behoorlijk lijvige- handleiding van zijn/haar toestel kan vinden en dat de genoemde werken weinig meer zijn dan verkapte handleidingen, opgeleukt met fancy fotomateriaal en een dito kaft.

    Ik ben echter op zoek naar een boek over de compositie van foto's, het belang van de opbouw van het beeld, het licht, kleur,... zonder daarom dadelijk te moeten horen op welke knop ik daarvoor hoef te duwen.

    Op de diverse sites kwam ik onder andere 'The Photographer's Eye' van Michael Freeman tegen, naast 'Learning to See Creatively' van Bryan Peterson.
    Heeft er iemand ervaringen met een van de genoemde werken, zowel positief als negatief? Of kan iemand nog een beter voorstel doen?

    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Boek over compositie

    Oorspronkelijk geplaatst door errorhandler Bekijk bericht
    Ik stel vast dat ik vaak met gelijkaardige foto's thuiskom, graag zou ik me verdiepen in compositie van beelden om iets creatiever uit de hoek te komen.
    mag hopen; dat je het juist niet uit boekjes gaat halen, maar je eigen idee gaat volgen.
    je eigen ding doen is veel beter dan creatief zijn uit een boekje.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Boek over compositie

      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      je eigen ding doen is veel beter dan creatief zijn uit een boekje.
      Laat dat nu net de reden zijn: wanneer ik mijn eigen ding doe krijg ik hier steeds dezelfde commentaar: Compo is saai, compo is niet interessant, compo is ongeïnspireerd...

      Vandaar dat ik op zoek ben naar een standaardwerk dat me op weg zet naar een beter inzicht in hoe een beeld 'werkt'.

      Kwestie van niet door het leven te gaan als saai, oninteressant en ongeïnspireerd

      Comment


      • #4
        Re: Boek over compositie

        misschien is die een hulplijn

        klikkie

        recensie ven dat boek
        nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: Boek over compositie

          Heb Bryan z'n boek gelezen
          Zeker de moeite.

          Comment


          • #6
            Re: Boek over compositie

            Ik ben niet bekend met deze boeken maar op volgende website staat zeer goede informatie i.v.m. beeldopbouw van een foto.



            Als je even googled op compositie en foto, kom je verschillende websites tegen waar de basisregels van de compositie zijn uitgelegd. Eens je kennis hebt van de regels kan je die ook creatief gaan overtreden zodat je soms tot knappe resultaten komt. Je moet altijd beseffen dat een foto "opgebouwd" is uit beeldelementen. Sommige fotografen nemen foto's zonder basiskennis van die opbouw, andere met die kennis. In beide gevallen kan je goede en minder goede foto's nemen.

            Bedenk dat sommigen beweren dat je soms 10.000 uren intensief oefenen nodig hebt, om een vak te beheersen.
            "It is the photographer, not the camera, that is the instrument.".... Eve Arnolds

            Comment


            • #7
              Re: Boek over compositie

              Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
              misschien is die een hulplijn

              klikkie

              recensie ven dat boek
              Kan ik ook ten zeerste aanraden.
              about.me/stijnv

              Comment


              • #8
                Re: Boek over compositie

                Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                misschien is die een hulplijn

                klikkie

                recensie ven dat boek
                Hier nog een tevreden gebruiker

                groetjes
                K@rel
                Is this the real life? Is this just fantasy?
                Canon EOS 7D - Welkom op http://karel.smugmug.com

                Comment


                • #9
                  Re: Boek over compositie

                  verschillende dingen zijn al gezegd:
                  onder andere: bij de meesten gaat er heel wat tijd over eer je goede composities maakt. Tenzij je een natuurtalent bent.
                  Ik fotografeer van ongeveer mn 15de en ben er nu bijna 50. Ik mag zeggen dat ik stilaan tevreden ben over mijn composities. Wat zeker niet wil zeggen dat elke compositie nu een schot in de roos is.
                  ten tweede zou ik zeggen: lees niet zozeer, maar bekijk vooral veel fotoboeken van goede fotografen (ga ze lenen in de bib, want fotoboeken zijn duur ). Kijk hoe zij hun composities maken.
                  ten derde: vind een goede leermeester, tis te zeggen volg een cursus. En dan bedoel ik niet de technische cursussen, maar wel een artistieke cursus. En informeer je over de kwaliteit van de lesgevers.
                  in het eerste jaar academische opleiding heb ik meer geleerd over compositie en inhoud van fotos dan in drie jaar technische opleiding!

                  Ik sta een beetje sceptisch tegenover boeken waar men met regeltjes omgaat. Want goed composeren is niet altijd een kwestie van regels volgen (de gulden snede en andere lulkoek), maar veeleer een kwestie van gevoel en van filosofie. Ja het is een groot woord, maar er moet iets van jezelf in de foto zitten, een persoonlijke visie, een persoonlijke stijl. En die ontwikkel je volgens mij dus door tijd om kennis op te doen, door veel te stelen met je ogen en door een goede leermeester.

                  Over het hier aangeraden boek kan ik niet oordelen, ik ken het niet.

                  succes

                  Comment


                  • #10
                    Re: Boek over compositie

                    ditto wat control-Z zegt.
                    Haal een boek over kunstgeschiedenis en bestudeer kritisch de oude en nieuwe meesters. Heb je meer aan dan regeltjes.

                    -m-
                    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Boek over compositie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                      ditto wat control-Z zegt.
                      Haal een boek over kunstgeschiedenis en bestudeer kritisch de oude en nieuwe meesters. Heb je meer aan dan regeltjes.

                      -m-
                      Allemaal wel waar wanneer je de gave hebt om te analiseren waarom je die meesters mooi vindt.
                      Soms is het goed dat iemand je kan uitleg geven over de symmetrie, lichtverloop, perspectief etc wat maakt dat je het mooi vindt.
                      En daarna kan je wel zelf verder.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Boek over compositie

                        Dank voor de vele kritische reacties!

                        Ik ga voor Vonkske's uitleg: misschien ontbreekt het me als absolute beginner eenvoudigweg aan de meest elementaire kennis over de elementen van een beeld. Tijd om die alvast te leren kennen.

                        Bedankt allen!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Boek over compositie

                          Oorspronkelijk geplaatst door errorhandler Bekijk bericht
                          Dank voor de vele kritische reacties!

                          Ik ga voor Vonkske's uitleg: misschien ontbreekt het me als absolute beginner eenvoudigweg aan de meest elementaire kennis over de elementen van een beeld. Tijd om die alvast te leren kennen.

                          Bedankt allen!
                          Gewoon foto's of algemeen beelden bekijken. Zeg waarom je ze mooi vindt (of niet). Geen theorie. De indrukken blijven hangen en die pas je onbewust automatisch toe. Believe me.
                          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Boek over compositie

                            Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                            Gewoon foto's of algemeen beelden bekijken. Zeg waarom je ze mooi vindt (of niet). Geen theorie. De indrukken blijven hangen en die pas je onbewust automatisch toe. Believe me.
                            Zoals ik eerder al schreef: soms is dat niet genoeg.
                            De geroemde meesters werden ook gevormd in scholen waar ze van elkaar leerden, ze reisden ook rond om elders nieuwe inzichten op te doen en nieuwe (verf) technieken aan te leren, nieuwe kleurstoffen te zoeken etc..
                            Alles uit jezelf halen is enkel de begenadigden gegeven, al kan kijken naar foto's en beelden nooit kwaad natuurlijk.

                            Comment

                            Working...
                            X