Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Back-up

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Back-up

    Hoi, ik ben op zoek naar een goede manier om mijn foto's (en andere data) te back-uppen. Ik ben hiervoor al een tijdje op zoek maar de prijs van een nieuw systeem zijn nogal hoog (verbouwingen & dus andere prioriteiten). Net nu krijg ik natuurlijk een probleem met mijn back-up schijf... ik kan enkel nog de FAT32 partitie lezen, de NTFS partitie (mét foto's) niet meer...

    Voor ik een nieuw systeem koop wou ik eens weten van jullie hoe en met wat jullie back-ups nemen van jullie foto's.
    - Harde schijf? Wel merk goed/slecht? Hoe groot? Enkel/dubbel/RAID-1/... ?
    - Hoelang gaat een harde schijf eigenlijk mee? Vervangen om de X jaar?
    - Back-up systemen? Drobo? Synology? Andere? Wie heeft ervaringen?
    - On-line back-up van data? Wie doet het? Prijs? Welke aanbieders? Geen problemen met bandbreedte?

    Ik heb via de zoekfunctie wel een aantal topic gevonden, maar aangezien een goeie back-up eigenlijk erg belangrijk is, is het mss handig hier een en ander te bundelen?

  • #2
    Re: Back-up

    Ik denk dat er hierover redelijk wat verschillende meningen zijn en wanneer zit je safe is de hamvraag...

    Zelf werk ik volledig op Linux, zodat virussen en andere beestjes niet echt een zorg zijn. Dit OS heeft van nature uit al enkele leuke tooltjes aan boord om backups te nemen, met wat scripting kan je een systeem opzetten zoals Apple doet met hun sublieme "Time machine" .
    Op dit ogenblik heb ik in de PC twee additionele hard disks van 500Gb in RAID 1 configuratie zitten en hierop staan al mijn bestanden. (in't dubbel dus) dit volume wordt regelmatig gesynchroniseerd naar een externe schijf, voor twee redenen, als back-up en deze kan ik meenemen om bvb de foto's buitenhuis te laten zien. Ik archiveer ook alle foto's op DVD. DVD is wel een risico, zowel de brander als het medium moeten van goede kwaliteit zijn. Koop dus niet de goedkoopste brander of media en brandt niet op de maximale snelheid van je DVD brander/media (er staat opnieuw een artikel in de nieuwe C'T magazine hierover). Zelf brand ik een DVD maximaal op 8-speed, daar waar de brander 22 aan kan en de DVD's 16.

    Naar de toekomst toe komt er een externe RAID1 of RAID5 met eSata aansluiting, maar hier heb ik zelf nog wat huiswerk (Drobo lijkt mij ook wel wat maar geen eSata)

    Ik koop sinds een jaar of 8 enkel nog Western Digital harddisks en heb hiermee tot op heden geen problemen gehad. Een hardeschijf stuur ik na maximaal 5 jaar op pensioen, gewoon om dat de capaciteit niet meer voldoet, vijf jaar terug was 160Gb al veel en nu 2Tb . Een aandachtspunt : voor de nieuwe generatie harddisks is een goede koeling belangrijk, die dingen worden heet en hitte verlaagt de levensverwachting van je schijf.
    Last edited by Rudy M.; 10 augustus 2009, 07:31.
    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

    Comment


    • #3
      Re: Back-up

      Tot voor kort externe harde schijven van Iomega (500 GB per stuk). Iedere schijf had een exacte kopie. Dit werd te omslachtig en dus nu een Lacie RAID systeem (raid1). Daarnaast worden nog heel wat originelen en dergelijke op externe harde schijf bewaard op een andere locatie.

      Voor mij voldoende veilig, anderen zullen beter willen...
      www.135mm.be
      @135mm_leuven
      info@135mm.be

      Comment

      Working...
      X