Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotostudio beginnen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotostudio beginnen?

    Hey allemaal ...

    Het is m'n droom ... en aangezien m'n tante een volledige kamer vrij heeft ...
    een eigen studio te hebben ... met kleine stapjes en dus niet alles in één keertje want dat zou denk ik net ietsje te duur uit komen ...

    Nu is m'n vraag ... wat is het voornaamste om een fotostudio te beginnen? En welke lens is ideaal voor portret (model) fotografie?

    Groetjes

  • #2
    Re: Fotostudio beginnen?

    ideaal een 50 f1.8 of 85 f1.8 vrij goedkoop en superscherp
    de f1.4 versie gaat ook maar is 2 à 3 keer de prijs


    2 à 3 flitsen gaat het best en tussen 2à500 gaat al veel opleveren!
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Fotostudio beginnen?

      Alvast bedankt voor je reactie ...
      Is er nog iemand die tips kan geven ? Ivm fotostudio op te starten?

      Comment


      • #4
        Re: Fotostudio beginnen?

        Had ook een studio in huis, twee aansluitende lege kamers.
        Voordeel was dus dat ik afstand kon nemen van het model en met een lichte tele kon werken.
        Probleem van een kamer in een woonhuis is dat je erg beperkt bent in de hoogte.
        Camerastandpunt van boven naar beneden (op een stoel of laddertje staan), dat gaat nog, maar bij lage camerastandpunten, en zeker bij gebruik groothoek komt dan al snel het plafond in beeld.

        Comment


        • #5
          Re: Fotostudio beginnen?

          Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
          Had ook een studio in huis, twee aansluitende lege kamers.
          Voordeel was dus dat ik afstand kon nemen van het model en met een lichte tele kon werken.
          Probleem van een kamer in een woonhuis is dat je erg beperkt bent in de hoogte.
          Camerastandpunt van boven naar beneden (op een stoel of laddertje staan), dat gaat nog, maar bij lage camerastandpunten, en zeker bij gebruik groothoek komt dan al snel het plafond in beeld.
          Hallo,

          Alvast bedankt voor de tip!
          Het is ook maar voorlopig (en vooral om veel van te leren!) het is op een zolderkamer waar het plafond hoger is dan normaal ... dus ik denk dat dit voorlopig wel zal voldoen ...

          Comment


          • #6
            Re: Fotostudio beginnen?

            je kan met alle lenzen beginnen... je hebt nieks speciaals nodig...
            je zet je toestel op manueel en start met een F8 en 1/125-150

            hoe groter je ruimte, hoe beter... minimum toch wel een 5-6m op 3m als je full body foto's wilt maken... voor portret en half body kan het minder zijn.

            je hebt licht nodig, dit kan een camera flash zijn die je los van de camera gebruikt (zie strobist forum) of een studio lamp. Je kan heel goed starten met 1 lamp... in functie van de grote van de ruimte kan je meer of minder wat gebruiken... 400W is een mooi gemiddelde...

            je kan je ook een achtergrond systeem aanschaffen(statieven en staaf er tussen), een rol zwart of wit papier zou je eerste aankoop moeten zijn

            een lichtmeter kan handig zijn of anders gebruik je de lichtmeter in je toestel... je zal echter meer leren door een aparte lichtmeter te gebruiken

            Met een paar isomo platen kan je prima reflectie panelen maken...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: Fotostudio beginnen?

              Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
              je kan met alle lenzen beginnen... je hebt nieks speciaals nodig...
              je zet je toestel op manueel en start met een F8 en 1/125-150

              hoe groter je ruimte, hoe beter... minimum toch wel een 5-6m op 3m als je full body foto's wilt maken... voor portret en half body kan het minder zijn.

              je hebt licht nodig, dit kan een camera flash zijn die je los van de camera gebruikt (zie strobist forum) of een studio lamp. Je kan heel goed starten met 1 lamp... in functie van de grote van de ruimte kan je meer of minder wat gebruiken... 400W is een mooi gemiddelde...

              je kan je ook een achtergrond systeem aanschaffen(statieven en staaf er tussen), een rol zwart of wit papier zou je eerste aankoop moeten zijn

              een lichtmeter kan handig zijn of anders gebruik je de lichtmeter in je toestel... je zal echter meer leren door een aparte lichtmeter te gebruiken

              Met een paar isomo platen kan je prima reflectie panelen maken...


              Alvast bedankt voor de nuttige tips ...
              En softboxen ?

              Comment


              • #8
                Re: Fotostudio beginnen?

                Oorspronkelijk geplaatst door Jolie Bekijk bericht
                Alvast bedankt voor de nuttige tips ...
                En softboxen ?
                Ik ben dit op het net tegengekomen ...

                Ben ik hier iets mee ?

                Comment


                • #9
                  Re: Fotostudio beginnen?

                  ik zou eerder m'n budget in 1 goede flits steken dan in 3 speelgoed flitsjes...
                  Ze zijn slechts 160w, zullen lange herlaadtijd hebben, er is geen koeling dus moeten tussentijd afkoelen... slechts 4 stops... 1/8 - 1/1, enz...

                  Softbox kan, maar is niet relevant, een paraplu werkt even goed, is gewoon een ander resultaat... niet beter, niet slechter...


                  lees hier eens... traveltoy legt het op 't einde van dit draadje goed uit...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotostudio beginnen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jolie Bekijk bericht
                    Ik heb deze gekocht om eens mee te spelen : Illustar SM300 voor 400 Euro kan je niet echt sukkelen denk ik, als ik een 580EX II met CP-E4 pack zou kopen ik meer kwijt en dan heb ik nog geen statief, plu, swivel ed ... en nu heb ik twee lichten en gebruik ik de twee 580EX II die ik al had om de achtergrond te belichten, werkt prima.

                    En 300Watt geeft redelijk wat licht hoor, met de softbox krijg je mooi difuus licht

                    Mark
                    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotostudio beginnen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                      ideaal een 50 f1.8 of 85 f1.8 vrij goedkoop en superscherp
                      de f1.4 versie gaat ook maar is 2 à 3 keer de prijs
                      Zo'n objectief gaat afhangen van het al dan niet hebben van een full-frame... 50mm is niet hetzelfde bij een niet-full-frame, want die wordt dan meteen 80mm

                      Trouwens, 'k begrijp niet goed waarom je die objectieven aanraadt. Dat zijn eerder objectieven om buiten te studio te gebruiken zonder flits in moeilijker lichtomstandigheden, zeker de 50mm f/1.4

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jolie Bekijk bericht
                      Deze flitsset staat nog te koop. Meer inlichtingen via PM

                      Mvg,
                      Frederic

                      Comment

                      Working...
                      X