Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarom bestaat er geen categorie voor HDR-foto's?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waarom bestaat er geen categorie voor HDR-foto's?

    Ik heb eigenlijk een simpele vraag: waarom bestaat er geen categorie specifiek voor het publiceren van HDR-foto's?

    Er worden steeds meer HDR foto's geplaatst op dit forum - zeer veel zelfs. Ik persoonlijk kan ze best wel smaken en ben jaloers op sommige - niet te doorgedreven - bewerkingen

    Samen met mij vinden velen HDR geweldig, maar evenveel anderen storen er zich wel (duidelijk) aan. Buiten het feit dat ik persoonlijk (ik zei dus ik persoonlijk )wel vind dat HDR een aparte categorie verdient, zou de creatie ervan de tegenstanders ook gelukkig maken, zodat ze niet te pas en te onpas met HDR's worden geconfronteerd.

    Afin, terug naar mijn vraag: waarom wordt er geen HDR-categorie gecreëerd?
    Vriendelijke groeten, Sven
    Nikon D80 + Tokina 12-24 f4 + Tamron 28-75 f2.8 + Nikkor 50mm f1.8 + Nikon SB600 en een Canon Powershot S5 IS.

  • #2
    Re: Waarom bestaat er geen categorie voor HDR-foto's?

    super initiatief, zo weet ik in de 'nieuwe berichten' waar ik al niet meer moet op klikken.

    G
    fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
    Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

    Comment


    • #3
      Re: Waarom bestaat er geen categorie voor HDR-foto's?

      gaan we dan ook aparte categorieen maken voor:

      - zwart/wit
      - met kader
      - met fotoshop bewerking
      - monotone foto's (sepia e.d.)
      - foto's die in lagen gemaakt zijn
      - foto's met maskers (verouderd, krassen e.d.)
      - ..........

      en zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan.

      HDR is zoals alle andere bewerkingen alleen maar een middel om een doel te bereiken.
      in dit geval of een zo groot mogelijk dinamisch bereik (weergeven wat je ogen ook zien) of een (creatief) speciaal effect.

      het lijkt me niet echt zinvol om voor al deze mogelijkheden speciale categorieen te maken. Dan zien we helemaal door de bomen het bos niet meer en zullen vele mooie foto's ongewild aan ons voorbij gaan.

      Groeten, Bert
      Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
      www.bertofotografie.be

      Comment


      • #4
        Re: Waarom bestaat er geen categorie voor HDR-foto's?

        Oorspronkelijk geplaatst door berto Bekijk bericht
        gaan we dan ook aparte categorieen maken voor:

        - zwart/wit
        - met kader
        - met fotoshop bewerking
        - monotone foto's (sepia e.d.)
        - foto's die in lagen gemaakt zijn
        - foto's met maskers (verouderd, krassen e.d.)
        - ..........

        en zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan.

        HDR is zoals alle andere bewerkingen alleen maar een middel om een doel te bereiken.
        in dit geval of een zo groot mogelijk dinamisch bereik (weergeven wat je ogen ook zien) of een (creatief) speciaal effect.

        het lijkt me niet echt zinvol om voor al deze mogelijkheden speciale categorieen te maken. Dan zien we helemaal door de bomen het bos niet meer en zullen vele mooie foto's ongewild aan ons voorbij gaan.

        Groeten, Bert
        Volg je redenering tot op zekere hoogte, maar ik ben er zeker van dat je akkoord gaat dat een kleine photoshopbewerking (niveau's,...), een kadertje,... eerder gaat over een 'kleine' bewerking, en helemaal niet te vergelijken is met HDR waar je het uitzicht van je foto vaak totaal veranderd vgl met het originele beeld. Voor wat betreft foto's met krassen,... heb je gelijk - je kan niet overal categorieën aanmaken. Maar hoe vaak komen deze voor, daar waar je tientallen HDR's per dag ziet verschijnen.

        Trouwens, ik weet niet of je het weet, maar er bestaat wél een categorie zwart-wit...
        Vriendelijke groeten, Sven
        Nikon D80 + Tokina 12-24 f4 + Tamron 28-75 f2.8 + Nikkor 50mm f1.8 + Nikon SB600 en een Canon Powershot S5 IS.

        Comment


        • #5
          Re: Waarom bestaat er geen categorie voor HDR-foto's?

          op zich helemaal geen slecht idee..

          Comment


          • #6
            Re: Waarom bestaat er geen categorie voor HDR-foto's?

            Oorspronkelijk geplaatst door Svendc Bekijk bericht
            Volg je redenering tot op zekere hoogte, maar ik ben er zeker van dat je akkoord gaat dat een kleine photoshopbewerking (niveau's,...), een kadertje,... eerder gaat over een 'kleine' bewerking, en helemaal niet te vergelijken is met HDR waar je het uitzicht van je foto vaak totaal veranderd vgl met het originele beeld. Voor wat betreft foto's met krassen,... heb je gelijk - je kan niet overal categorieën aanmaken. Maar hoe vaak komen deze voor, daar waar je tientallen HDR's per dag ziet verschijnen.

            Trouwens, ik weet niet of je het weet, maar er bestaat wél een categorie zwart-wit...
            Dan kan je in alle forumonderdelen een afzonderlijk hoekje gaan maken voor de al dan niet 'over' bewerkte foto's, al dan niet Hdr's.... (er loopt momenteel zo'n draadje over 'over' bewerkte foto's in de hof.)

            Comment

            Working...
            X