Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

perfecte mensen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • perfecte mensen

    Gisteren een artikel gelezen over plastische chirurgie met al zijn voordelen maar vooral ook met zijn nadelen. Er werd ook verwezen naar het mensbeeld dat ons lang alle kanten wordt opgedrongen en hoe moeilijk mensen het hebben die daar om een of andere reden niet aan schoonheidsideaal voldoen.

    Met de moderne beeldbewerking wordt de lat alsmaar hoger gelegd. Wij fotografen weten dat het meeste nep is, maar al die pubers worden zo overdonderd door perfecte mensen dat hun wereld instort bij maar de kleinste pukkel.

    Natuurlijk klink ik nu als een nonkel pastoor maar moeten fotografen hun verantwoordelijk niet nemen en meer de echte mensen laten zien. Afkomen met het antwoord: Onze opdrachtgevers verlangen dat nu eenmaal, is een uitvlucht. dan zoek je maar een opdrachtgever met meer gezond verstand. Stephan Van Vleteren zijn portretten staan vol rimpels, kraaienpootjes, vetkwabbetjes, enz. en die heeft vast nog werk genoeg.

  • #2
    Re: perfecte mensen

    Oorspronkelijk geplaatst door Seger Van Saefthinge Bekijk bericht
    Gisteren een artikel gelezen over plastische chirurgie met al zijn voordelen maar vooral ook met zijn nadelen. Er werd ook verwezen naar het mensbeeld dat ons lang alle kanten wordt opgedrongen en hoe moeilijk mensen het hebben die daar om een of andere reden niet aan schoonheidsideaal voldoen.

    Met de moderne beeldbewerking wordt de lat alsmaar hoger gelegd. Wij fotografen weten dat het meeste nep is, maar al die pubers worden zo overdonderd door perfecte mensen dat hun wereld instort bij maar de kleinste pukkel.

    Natuurlijk klink ik nu als een nonkel pastoor maar moeten fotografen hun verantwoordelijk niet nemen en meer de echte mensen laten zien. Afkomen met het antwoord: Onze opdrachtgevers verlangen dat nu eenmaal, is een uitvlucht. dan zoek je maar een opdrachtgever met meer gezond verstand. Stephan Van Vleteren zijn portretten staan vol rimpels, kraaienpootjes, vetkwabbetjes, enz. en die heeft vast nog werk genoeg.
    Ik geef een zeer persoonlijk antwoord. In een andere topic heeft iemand deze fotograaf als absoluut voorbeeld gegeven.

    Ik ben krijsend weggelopen:

    Potrzebujesz studia zdjęciowego do Twojej sesji zdjęciowej? Dobrze trafiłeś! PhotoLukeStudio jest do Twojej dyspozycji.


    Jakkes.

    alleen anne geddes topt dat nog



    Jakkes
    -m-
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: perfecte mensen

      Oorspronkelijk geplaatst door Seger Van Saefthinge Bekijk bericht
      Stephan Van Vleteren zijn portretten staan vol rimpels, kraaienpootjes, vetkwabbetjes, enz. en die heeft vast nog werk genoeg.
      Je noemt er nu ook één op...
      Ik ben zelf een beetje fan van streekgenoot Bart Van der Moeren.
      Hij maakt aparte reportages en portretten van bekende en minder bekende mensen, in aparte composities, misschien wel een beetje zoals Stephan Vanfleteren, maar die is op sommige punten toch niet te evenaren.
      Ik heb heel veel respect voor mensen die er in slagen een goeie foto te maken van een normale mens, waarbij de eigenschappen of kenmerken van die mens mee in de foto gestoken worden. Da's voor mij echte mensenfotografie.
      Wannneer ik naar Vanfleteren of Van der Moeren kijk, dan besef ik weer hoe'n prutser ik ben, en dat zet me meteen terug op mijn plaats. Ik zou 't willen kunnen, maar ik heb er en de opleiding niet voor, noch het inzicht, noch de ervaring.
      Ik kijk echter graag naar zo'n foto's, omdat ze niet alleen de mens brengen, maar ook een verhaal hebben.

      Mvg

      Chris

      Comment


      • #4
        Re: perfecte mensen

        Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
        Je noemt er nu ook één op...
        Ik ben zelf een beetje fan van streekgenoot Bart Van der Moeren.
        Hij maakt aparte reportages en portretten van bekende en minder bekende mensen, in aparte composities, misschien wel een beetje zoals Stephan Vanfleteren, maar die is op sommige punten toch niet te evenaren.
        Ik heb heel veel respect voor mensen die er in slagen een goeie foto te maken van een normale mens, waarbij de eigenschappen of kenmerken van die mens mee in de foto gestoken worden. Da's voor mij echte mensenfotografie.
        Wannneer ik naar Vanfleteren of Van der Moeren kijk, dan besef ik weer hoe'n prutser ik ben, en dat zet me meteen terug op mijn plaats. Ik zou 't willen kunnen, maar ik heb er en de opleiding niet voor, noch het inzicht, noch de ervaring.
        Ik kijk echter graag naar zo'n foto's, omdat ze niet alleen de mens brengen, maar ook een verhaal hebben.

        Mvg

        Chris
        Bedankt voor de link (Bart Van der Moeren), inderdaad een interessant figuur. Ik ken sommige foto´s van in de Morgen.

        Comment


        • #5
          Re: perfecte mensen

          Toch even nuanceren hier, geen enkele foto is een weergave van de werkelijkheid.
          Een fotograaf die zegt dat hij de realiteit weergeeft liegt altijd.

          Elke foto is een interpretatie van de fotograaf, dat zijn ook de foto's van Stefan VF.
          Op zijn journalistieke foto's uit oorlogs gebieden is ook al de commentaar gegeven dat hij mooie foto's maakt van iets dat afschuwelijk lelijk en mensonwaardig (de oorlog) is.
          Carl de Keyzer heeft veel kritiek gekregen op zijn reeks Zona (over strafkampen in Siberie) omdat hij de situatie mooi en happy had weergegeven. Zijn weerwoord was dan dat hij van de generaals geen negatieve beelden mocht maken.
          Met zulke voorbeelden zouden we hier nog lang kunnen verder gaan en meningen hierover zijn er waarschijnlijk evenveel als dat er mensen zijn.

          Om dan terug te komen op het bewerken van beelden om de onvolmaaktheden van de mens weg te werken en de vraag is dit fout?
          Volgens mij hangt dit gewoon af van wat je wil vertellen met het beeld, hoe dit inhoudelijk in elkaar zit enz. Fotografeer vooral met gevoel en met een inhoud, hoe de technische afwerking is dat maakt niet uit zolang het maar in functie is van de boodschap.
          Wat in mijn ogen fout is, dat is dat de techniek (camera, regeltjes, photoshop,...) veelal gebruikt worden om de techniek en niet omwille van het beeld. Het beeld zou eigenlijk tot stand moeten komen in ons kopje alvorens we een camera vastnemen, dan zouden we die camera, lens, eventueel film,... kiezen in functie van het beeld en de afwerking zou gewoon een verlenging moeten zijn van het procede.

          Dus zomaar zeggen dat een bepaalde techniek fout is of onethisch dat vind ik verkeerd, dat wij als fotograaf ethische keuzes moeten maken dat is dan weer heel juist.
          Vriendelijke groeten,Raf

          www.rafvandenbogaert.be

          Comment

          Working...
          X