Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • wet

    daar ik nu stilletjes in een studio begin te fotograferen maar ikzelf als het model er niet voor betaald worden dit is puur een hobby van me ,kan er mij toch niets tenlaste gelegd worden. een bepaald persoon vertelde me dat ik dat wel zou kunnen in verband met de fiscus daar ik geen btw en zo betaal. maar ik moet toch geen btw gaan betalen om mijn hobby te kunnen uitvoeren of wel ,hij dreigde er mee om mij aan te geven ik zei dat die da maar moest doen . heeft er hier nog iemand iets van gehoord.
    groetjes diron

  • #2
    Re: wet

    Zolang er geen geld (of andere 'beloning') mee gemoeid is, is er voor de btw geen probleem ;-) (en ik vermoed voor andere instanties ook niet).
    Om btw-belastingplichtige te zijn moet je immers aan btw onderhevige handelingen stellen en dit impliceert (onder andere) dat de levering van goed of dienst economisch is, dat je er iets (geld/goed) voor in ruil krijgt.

    Iemand die schilderijen maakt (om niet te ver van fotografie te gaan) is daarom niet btw-belastingplichtig. Wanneer hij die schilderijen echter gaat verkopen (of ruilen tegen goederen) dan stelt hij een economische handeling en wordt hij btw-belastingplichtige. Dan moet hij -in principe, er bestaan vrijstellingsregelingen- btw rekenen op wat hij verkoopt, én moet hij die doorstorten aan de staat. Hij mag dan wel de btw die hij op z'n doek, verf, penselen,... betaalt in aftrek brengen.

    Met foto's net zo. Als je die foto's gaat verkopen (al zijn het er een paar) of je gaat tegen betaling foto's nemen van personen/gebouwen, dan moet je dit aangeven.

    Ga je je modellen compenseren/betalen voor hun 'diensten' dan moet je dit in principe ook aangeven bij de bevoegde instanties - hetzij als personeel, hetzij als zelfstandige-in-opdracht...

    Dat bovenstaande regels vaak met de voeten getreden worden mag duidelijk zijn... Zoals de meeste regels in ons Belgenlandje...
    Niet geschoten is altijd mis!

    Comment


    • #3
      Re: wet

      en het leuke van econimische handeling is, dat het wilt zeggen dat je er WINST moet mee proberen te maken.
      Dus als je jaarlijks voor 100 euro aan foto's verkoopt en voor 110 euro materiaal koopt (en afschrijft) en dan nog elekticiteit ed telt, ben je geen winst aan het maken en dus ook geen economische handeling aan het stellen.

      Laat die persoon jou dus maar rustig aangeven. Het ergste wat je kan overkomen is dat de fiscus eens belt om te vragen hoe het zit of dat ze vragen om eens tot daar te komen.

      BTW is trouwens Belasting op de Toegevoegde Waarde en standaard 21%
      Als ik goed tel, is 0euro + 21%van 0 euro nog steeds 0 euro en betaal je dus braaf je BTW


      Maar als je af en toe eens een foto verkoopt, is het misschien niet oninteressant om als zelfstandige (in bijberoep bv) te beginnen. Zolang je niet al te groot wordt, is het supereenvoudig naar administratie met boekhouding enzo, maar vooral, je kan een hoop aftrekken van kosten op je verkoop en als je verlies maakt, gaat dat van je gewone wedde af. Ander voordeel is dat je officieler bezig bent en dus minder kans maakt op problemen en het mooi staat natuurlijk op je kaartje
      hoe meer f**k hoe meer vreugd

      **=ol

      Comment


      • #4
        Re: wet

        Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
        en het leuke van econimische handeling is, dat het wilt zeggen dat je er WINST moet mee proberen te maken.
        Dus als je jaarlijks voor 100 euro aan foto's verkoopt en voor 110 euro materiaal koopt (en afschrijft) en dan nog elekticiteit ed telt, ben je geen winst aan het maken en dus ook geen economische handeling aan het stellen.
        Dan zijn er dus een heleboel bedrijven niet BTW-plichtig in deze dagen.....
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: wet

          Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
          en het leuke van econimische handeling is, dat het wilt zeggen dat je er WINST moet mee proberen te maken.
          Dus als je jaarlijks voor 100 euro aan foto's verkoopt en voor 110 euro materiaal koopt (en afschrijft) en dan nog elekticiteit ed telt, ben je geen winst aan het maken en dus ook geen economische handeling aan het stellen.
          Ehh, nee! Een economische handeling is het verkopen, verhuren of ruilen van een goed of dienst. Wat jij daarvoor aan investeringen moeten doen hebt doet er helemaal niet toe. (stel je voor, man koopt mercedes van 50.000 € en gaat taxi spelen. Hij geeft niks aan, want hij heeft nog steeds z'n 'inleg' niet terug. Ik geloof niet dat dit voorbeeld nog uitleg behoeft?)

          Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
          Laat die persoon jou dus maar rustig aangeven. Het ergste wat je kan overkomen is dat de fiscus eens belt om te vragen hoe het zit of dat ze vragen om eens tot daar te komen.
          En reken maar dat als je geen deftige uitleg hebt, er repercussies kunnen/zullen zijn. Als het maar over 100 euro gaat zal men daar waarschijnlijk niet erg over vallen. (Je zal het wel moeten aangeven, en er dus belasting op betalen, maar boetes zal je niet meteen krijgen denk ik.)

          Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
          BTW is trouwens Belasting op de Toegevoegde Waarde en standaard 21%
          Als ik goed tel, is 0euro + 21%van 0 euro nog steeds 0 euro en betaal je dus braaf je BTW
          Voor niet-voeding idd meestal 21%. Als jij dus voor 100€ verkoopt moet jij daar 21 euro voor aan de staat geven. (maar jij verkoopt natuurlijk gewoon aan 121€). Jij mag dan in ruil alle btw aftrekken voor aankopen die je deed voor de aankoop van je goederen/middelen.
          Er bestaat wél een vrijstellingsregeling voor de btw: als je jaarlijks onder de 5580€ blijft moet je geen aangiften doen, geen btw heffen op wat je verkoopt (dus gewoon 100€ vragen, niks voor de staat) maar mag jij ook wel geen btw meer in aftrek brengen. Geen voor- of nadelen meer, maar aangezien je 'bekend' bent bij de fiscus ben je in de regel. (inkomsten geef je natuurlijk ook aan bij de directe belastingen)

          Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
          Maar als je af en toe eens een foto verkoopt, is het misschien niet oninteressant om als zelfstandige (in bijberoep bv) te beginnen. Zolang je niet al te groot wordt, is het supereenvoudig naar administratie met boekhouding enzo, maar vooral, je kan een hoop aftrekken van kosten op je verkoop en als je verlies maakt, gaat dat van je gewone wedde af. Ander voordeel is dat je officieler bezig bent en dus minder kans maakt op problemen en het mooi staat natuurlijk op je kaartje
          Is alleen maar aan te raden! Hoeft niet noodzakelijk nadelig te zijn voor jezelf! (aftrek, beroepskosten,...) En je kan met een gerust geweten reclame maken, een website hebben, foto's verdelen,...
          Niet geschoten is altijd mis!

          Comment


          • #6
            Re: wet

            Volgens mijn cursus Boekhouden:
            Wie is BTW-plichtig?
            éénieder die in de uitoefening van zijn economische activiteit geregeld en zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, levering van goederen of diensten verricht.
            Met "economische activiteit" wordt bedoelt wanneer je er iets in ruil voor krijgt (geld), "geregeld" wil zeggen niet éénmalig (occasioneel), "zelfstandig" wil zeggen zonder toezicht van een gezaghebbende, "met of zonder winstoogmerk" spreekt voor zich, "hoofdzakelijk of aanvullend" wil zeggen in hoofd-of bijberoep.

            Wanneer je dit als hobby doet en dus ook geen geld vraagt/krijgt, hoef je dus helemaal niet bang te zijn want het is niet je economische activiteit.
            Van de moment dat je effectief (meerdere) opdrachten aanneemt en hiervoor wordt betaalt, valt het "occasionele" weg en begin je best, om te beginnen, in bijberoep en dus met een btw-nummer. Dit zorgt ook voor een aantal voordelen zoals de aftrek van btw bij aankoop van materiaal. De administratie en boekhouding stelt niet zoveel voor en is vrij eenvoudig.
            Sony α7ii
            5OOpx

            Comment


            • #7
              Re: wet

              Oorspronkelijk geplaatst door Zoomb Bekijk bericht
              Ehh, nee! Een economische handeling is het verkopen, verhuren of ruilen van een goed of dienst. Wat jij daarvoor aan investeringen moeten doen hebt doet er helemaal niet toe. (stel je voor, man koopt mercedes van 50.000 € en gaat taxi spelen. Hij geeft niks aan, want hij heeft nog steeds z'n 'inleg' niet terug. Ik geloof niet dat dit voorbeeld nog uitleg behoeft?)
              Er was toch een of ander arrest (zwembadarrest dacht ik) dat stelt dat een economische handeling een handeling is die het maken van winst beoogd. Of je er winst mee maakt uiteindelijk is een andere zaak natuurlijk. In dat geval spelen kosten natuurlijk wel mee.

              Het arrest was altijd iets met (als ik het goed heb) een pastoor die een zwembad in zijn tuin had (vraag me niet waarom die dat nodig had ) en er iedereen van het dorp voor een symbolisch bedrag liet komen zwemmen. Ook een hoop zever met belastingen en blijkbaar toch niet BTW/belastingplichtig omdat het niet de bedoeling was er winst mee te maken. Enkel de kosten die hij er aan had te dekken. (dat is wat ik mij er nog van herinner)
              hoe meer f**k hoe meer vreugd

              **=ol

              Comment


              • #8
                Re: wet

                moeilijke materie eigenlijk als je er even op doorboomt...
                is er een jurist in de zaal ....?
                http://www.jvs-photography.be/

                Comment


                • #9
                  Re: wet

                  Het beste wat je kunt doen als alles op TFCD-basis gebeurt is een TFCD-contractje afsluiten met het model zelf. Zo blijven jullie allebei gedekt en valt er iets te bewijzen mocht er een klacht tegen jullie geformuleerd worden.
                  In zo'n contractje leg je meteen ook vast waarvoor de foto's mogen dienen en waarvoor niet. Zo is er ook geen miserie meer achteraf, zelfs niet met het model.

                  Zo'n type contractjes zijn hier al de revue gepasseerd. Gebruik de zoekfunctie eens en je zal wel iets vinden.

                  Mvg,
                  Frederic

                  Comment


                  • #10
                    Re: wet

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
                    Er was toch een of ander arrest (zwembadarrest dacht ik) dat stelt dat een economische handeling een handeling is die het maken van winst beoogd. Of je er winst mee maakt uiteindelijk is een andere zaak natuurlijk. In dat geval spelen kosten natuurlijk wel mee.

                    Het arrest was altijd iets met (als ik het goed heb) een pastoor die een zwembad in zijn tuin had (vraag me niet waarom die dat nodig had ) en er iedereen van het dorp voor een symbolisch bedrag liet komen zwemmen. Ook een hoop zever met belastingen en blijkbaar toch niet BTW/belastingplichtig omdat het niet de bedoeling was er winst mee te maken. Enkel de kosten die hij er aan had te dekken. (dat is wat ik mij er nog van herinner)
                    Even ter verduidelijking uit de samenvatting van het berucht 'pastoorarrest/zwembadarrest':
                    Oorspronkelijk geplaatst door Belgielex
                    Het vermoeden voorzien in artikel 2 van het Wetboek van Koophandel, volgens hetwelk bepaalde handelingen daden van koophandel zijn, is het gevolg van het feit dat de wetgever vermoedt dat deze daden gesteld worden uit winstbejag. Dit vermoeden is weerlegbaar.
                    Het behoort de rechter na te gaan of er winstoogmerk aanwezig was. Het inrichten en uitbaten van een zwembad is volgens het Hof van beroep van Gent een onderneming van openbare schouwspelen in de zin van artikel 2, lid 5 van het Wetboek van Koophandel. Indien een pastoor een zwembad inricht in het raam van de diensten die hij aan zijn parochie en haar bevolking verleent en indien hij zulks zonder winstoogmerk doet, kan de rechter hieruit afleiden dat deze pastoor geen handelaar is.
                    Kortom: het ging er hier vooral om dat de pastoor dit deed uit zijn functie, pastoor zijnde, voor het algemeen welzijn van zijn parochie. Dat dit gebeurde zonder winst(oogmerk) versterkte natuurlijk de argumentatie alleen maar...
                    Foto's trekken van een model kan je natuurlijk bezwaarlijk een daad van algemeen nut noemen, laat staan dat je een functie hebt waaruit dit zou volgen ;-)

                    Definitie van BTW-belastingplichtige:
                    Oorspronkelijk geplaatst door WET
                    Een BTW-belastingplichtige is eenieder die:
                    • in de uitoefening van een economische activiteit,
                    • geregeld en zelfstandig,
                    • hoofdzakelijk of aanvullend,
                    • met of zonder winstoogmerk,
                    • leveringen van goederen of diensten verricht die in het BTW-Wetboek omschreven zijn.
                    Lijkt me duidelijk?
                    Niet geschoten is altijd mis!

                    Comment


                    • #11
                      Re: wet

                      hmm, of dit nu al zo duidelijk is weet ik niet.

                      Met of zonder winstoogmerk: Dit slaat volgens mij niet op het feit of er geld binnenkomt of niet, maar wel wat er met dat geld gebeurd. Dit is meer iets voor vzw's.

                      Bijvoorbeeld, vzw duikschool x verkoopt duikcursussen, dit is een economische activiteit, dus BTW plichtig. Er is echter geen winstoogmerk aangezien het bestuur geen dividend kan opnemen, dus de winst blijft in de werking van de vzw.

                      Maar in het geval van diron is er volgens mij geen economische activiteit omdat er volledig gratis wordt gewerkt.
                      Canon EOS 50D - EF 28-135mm IS USM - EF-S 18-55 - EF 50 f/1.8 II - EF 70-300mm IS USM - speedlite 430 EX
                      Onderwaterset: Canon Powershot G15, Ikelite behuizing, INON S-2000 flits.

                      Comment


                      • #12
                        Re: wet

                        Het is niet mijn gewoonte mezelf te quoten, zeker van slechts enkele posts hoger, maar blijkbaar worden enkel de eerste en laatste post gelezen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Zoomb Bekijk bericht
                        Zolang er geen geld (of andere 'beloning') mee gemoeid is, is er voor de btw geen probleem ;-) (en ik vermoed voor andere instanties ook niet).
                        Om btw-belastingplichtige te zijn moet je immers aan btw onderhevige handelingen stellen en dit impliceert (onder andere) dat de levering van goed of dienst economisch is, dat je er iets (geld/goed) voor in ruil krijgt.
                        Niet geschoten is altijd mis!

                        Comment


                        • #13
                          Re: wet

                          Oorspronkelijk geplaatst door Zoomb Bekijk bericht
                          ... dat je er iets (geld/goed) voor in ruil krijgt.
                          Volgens mij is dat het allerbelangrijkste, iets in ruil krijgen. Vanaf dat ogenblik moet je over een btw-nr beschikken om in orde te zijn.

                          Wanneer dit éénmalig is kan je je altijd berusten op "occasionele inkomsten". Normaal gezien moet je dit ook in je belastingaangifte aangeven maar hier wordt je aan 33% op belast.
                          Tenzij hierop auteursrecht van toepassing is, dan kan je eventueel je inkomsten als auteursrechten aangeven. De fiscus of belastingcontroleur weet het ook niet zo goed (eigen ondervinding enkele maanden terug met aangifte van mij vrouw). Taxatie is slechts 15%. Wanneer je dit het volgende jaar opnieuw zo zou aangeven, kan de fiscus wel eens vragen beginnen stellen...

                          Bij regelmatige zelfstandige activiteiten waar je iets (geld/goed ) voor in ruil krijgt, zou ik altijd op safe spelen vestigen als zelfstandige (eventueel in bijberoep) en btw-nr aanvragen.
                          Sony α7ii
                          5OOpx

                          Comment

                          Working...
                          X