Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HOF overbewerkte foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • HOF overbewerkte foto's

    Misschien ligt het aan mezelf, maar in de HOF staan deze week (bijna) enkel, - weliswaar mooie, sommige prachtige, - overbewerkte foto's. Het lijkt een tendens te worden dat enkel de sterk nabewerkte opnames nog de ereplaats halen; Waar blijven de natuurlijke, "ik heb vastgelegd wat ik zag", plaatjes?

  • #2
    Re: HOF overbewerkte foto's

    Deze kan je terugvinden in de HOF anno 2004 ...
    www.fotofolio.be

    Comment


    • #3
      Re: HOF overbewerkte foto's

      Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
      Deze kan je terugvinden in de HOF anno 2004 ...


      Jij maakt mn nacht toch wel weer goed hoor .
      D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

      Comment


      • #4
        Re: HOF overbewerkte foto's

        Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
        Deze kan je terugvinden in de HOF anno 2004 ...
        Het is iets dat je in andere sectoren ook merkt. Mensen doen dingen, in dit geval het over bewerken van foto´s, omdat een of andere nieuwe techniek het toelaat. Dikwijls zonder er even bij stil te staan of deze techniek wel een beter resultaat oplevert. Met andere woorden de techniek bepaalt meestal het resultaat en niet de fotograaf.

        De architectuur is hier een mooi voorbeeld van. Onze al heel lelijke villawijken staan nu vol ronde daken, ronde en scheve muren. Op een tekentafel zijn die dingen niet ontstaan. Dit werd pas mogelijk door het computer tekenen. Of het mooier of degelijker is dan een rechthoekig huis met een gewoon zadeldak, ik betwijfel het.

        Nieuwe technieken zijn handig. Ik wil ook niet meer de donkere kamer in (al is er soms de heimwee) maar je moet ze tot instrument maken en niet tot doel.

        Mijn digitale foto´s zien er net hetzelfde uit als mijn analoge: zwart-wit met een minimum aan bewerking. Ik doe nu niet meer dan ik vroeger in de donkere kamer deed: contrast bepalen en af en toe iets doordrukken of tegenhouden. Waarom? Omdat ik het zo mooi vind.

        Is dit een conservatieve gedachtengang? Ik denk het niet. Nieuwe technieken zijn handig en geven meer mogelijkheden, maar zij moeten met verstand worden aangewend.

        Comment


        • #5
          Re: HOF overbewerkte foto's

          Hey juppekes

          Ik heb alvast mijn abonnement genomen op dit topic

          Hier zal wel een paar dagen leesvoer uitkomen
          Bootjes

          Comment


          • #6
            Re: HOF overbewerkte foto's

            Ja dit gaat stof doen opwaaien denk ik..
            Ik heb het tot nu toe vrij simpel gehouden mijn fotos en ga dat zeker niet veranderen.Al kriebelt het soms aardig om te gaan experimenteren.
            Ik shoot bijna ltijd HDR wat je bijna niet ziet als ik het er niet bij zet.Alles is of te wel door de LR molen of CS lmolen gegaan dus..Extreem of niet...Je ziet het of je ziet het niet..je waardeerd het of waardeerd het niet..MAar het wordt inderdaad moelijker en moelijker om zo een "gewone" foto in de HOF te krijgen inderdaad..Die gedachte had ik ook al wel..Maar we leven in een vrije wereld en daarom gaan we gewoon verder met wat we bezig zijn toch?
            De ene doet het wat subliemer dan de andere en daar zullen de verschillen wel zitten.
            En op grond van wat de fotos verkozen worden dat weet alleen maar de BD crew en ik zou eens graag willen dat ze eens een paar lijnen geven op grond van wat ze HOF fotos beoordelen?

            Mods kunnen jullie het recept verklappen?
            Last edited by Jacobs Pascal; 28 juli 2009, 07:40.
            Mvg, Pascal,Schoonspikke
            Als je schiet..schiet dan raak!
            500 PIXHuawei P30 PRO

            Comment


            • #7
              Re: HOF overbewerkte foto's

              Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
              En op grond van wat de fotos verkozen worden dat weet alleen maar de BD crew en ik zou eens graag willen dat ze eens een paar lijnen geven op grond van wat ze HOF fotos beoordelen?
              Vandaar dat ik me suf zoek op de website op zoek naar het hoe en wat van HOF-foto's en niks vind

              Ach, het blijven toch wel mooie foto's in den HOF. Ik vind het leuk om er dan toch foto's te ontdekken die ik gemist had (omdat ik bv. bepaalde subfora minder volg). Soms zijn er foto's waarvan ik denk, waauw dat moet echt in den HOF komen, maar ja. Den HOF is niet oneindig eh...

              't Gras is altijd groener.. ook in den HOF
              Al doende leert men...

              Flickr

              Comment


              • #8
                Re: HOF overbewerkte foto's

                3 op de 10 foto's in de HoF van deze week zijn zichtbaar bewerkt (5 op 10 met wat slechte wil).

                Geen enkele is imho overbewerkt. Niks is trouwens erger dan een "onderbewerkte" foto
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                Comment


                • #9
                  Re: HOF overbewerkte foto's

                  HOF, ik zie het zo : Een selectie van foto's gemaakt door enkele medewerkers van BD op basis van? Aantal reacties op BD? Eigen smaak? vrien....?
                  Eigenlijk is het een onderdeel dat ik al geruime tijd oversla.
                  Maarja, smaak is persoonlijk.
                  Mijn mening.

                  Comment


                  • #10
                    Re: HOF overbewerkte foto's

                    Als het recept van de HOF uitgeschreven wordt, dan wordt het recept weer bekritiseerd.
                    Alle medewerkers van BD mogen foto's nomineren. Uit deze reeks nominaties worden op maandag avond 10 foto's geselecteerd die in de HOF belanden.

                    Als medewerker wil ik je 'mijn recept' wel verklappen, maar elke medewerker kan een andere werkwijze volgen, dus niet veralgemenen.
                    Dagelijks passeer ik een hele hoop topics, maar zeker niet alle topics. Als ik foto's vind die me als erg mooi opvallen, dan markeer ik die als mogelijke nominatie. Als die foto's door meerdere BD-ers ook als zeer mooi ervaren worden, dan zal ik die nomineren.

                    Wat de bewerkingen betreft bij de HOF-foto's, kan ik je ook verklappen dat mijn foto's niet meer dan de minimale bewerkingen ondergaan. (zie bv. mijn laatste HOF-foto: Het Louvre - week 29)

                    Comment


                    • #11
                      Re: HOF overbewerkte foto's

                      Ik beweer natuurlijk niet dat het slechter of beter is, het valt mij enkel op dat het een soort "modetrend" geworden is. Kijk maar eens naar de landschapfoto's op de site van deviantart. Allen spreken tot de verbeelding, maar in de natuur zal je zelden deze bvb. felle kleuren met je eigen ogen zien.

                      Comment


                      • #12
                        Re: HOF overbewerkte foto's

                        En toch nog eens een voorbeeldje erbij, de meest populaire: http://www.deviantart.com/#catpath=p...scapes&order=9

                        Comment


                        • #13
                          Re: HOF overbewerkte foto's

                          Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                          3 op de 10 foto's in de HoF van deze week zijn zichtbaar bewerkt (5 op 10 met wat slechte wil).

                          Geen enkele is imho overbewerkt. Niks is trouwens erger dan een "onderbewerkte" foto
                          Inderdaad, ik zie ook maar een 3-tal foto's met overduidelijke bewerking. Laat staan, en ons realist laten zijn: alle foto's zijn in bepaalde mate bewerkt. En de middelen die nu voorhanden zijn, mogen toch best aangewend worden. Evenwel een plugin of effekt moet gebruikt worden met als doel: een foto te optimaliseren, niet als bedoeling dat je uiteindelijk naar een effekt dan wel een foto aan het kijken bent.

                          Mijn persoonlijke mening is wel: diegene die over de software én de kennis beschikken om ermee om te gaan hebben, toch meer als, een streepje voor op andere mensen die het zonder photoshop, lightroom, enz. moeten stellen. De essentie van het fotograferen gaat toch in bepaalde mate verloren, als er nadien nog een resem aan handelingen gebeuren in fotobewerkingsprogramma's. Een bepaalde korrel, een bepaalde belichting, een bepaalde toning... het is allemaal soms niet meer dan een kwestie van een paar muis/pen-klikken verder.

                          Een HOF-plaatsje is een bekroning, zonder meer! En ook ik zou daar graag op een dagje met m'n foto willen tussen prijken, want ik zou liegen moest ik dat niet willen. Maar ik rij niet bij het Ferrari-team...
                          www.brunodyserinck.be
                          https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

                          Comment


                          • #14
                            Re: HOF overbewerkte foto's

                            Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
                            De essentie van het fotograferen gaat toch in bepaalde mate verloren, als er nadien nog een resem aan handelingen gebeuren in fotobewerkingsprogramma's.
                            Daarom is fotografie tegenwoordig niet meer "fotografie" maar "beeldbewerking".

                            Comment


                            • #15
                              Re: HOF overbewerkte foto's

                              Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht

                              Een HOF-plaatsje is een bekroning, zonder meer! En ook ik zou daar graag op een dagje met m'n foto willen tussen prijken, want ik zou liegen moest ik dat niet willen. Maar ik rij niet bij het Ferrari-team...
                              Mooi verwoord vind ik dat... Dat getuigd van zelfkennis en eigenwaarde.Zolang je dat weet van jezelf kom je er zeker wel een keertje in voor..
                              Zo denk ik er trouwens ook over.
                              Mvg, Pascal,Schoonspikke
                              Als je schiet..schiet dan raak!
                              500 PIXHuawei P30 PRO

                              Comment

                              Working...
                              X