Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

naakte foto's: een pleidooi

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • naakte foto's: een pleidooi

    Nog niet zo lang geleden drukte ik mijn analoge foto's meestal af met de zwarte rand van de film, zowel in kleinbeeld als in 6x6. Dat had toen een functie. Het was het bewijs dat je geen uitsnede had genomen (croppen heet dat nu) en dat je compositie (compo voor de newbies) van bij het indrukken van de knop goed of slecht was.

    Nu zie ik op forums en in populaire fotoboekjes allerlei kaders verschijnen. Witte lijntjes, zwarte vage randen, schaduwrandjes, enz. ontsieren nu menige foto. Om dan nog niet te spreken van de signaturen die men toevoegt. Meestal in een lettertype waarvan iemand met een beetje zin voor lay-out zijn maag moet keren.

    Wanneer ik galerijen, of fototentoonstellingen bezoek, of blader in tijdschriften zoals Foam, View of Silvershotz dan zie ik die dingen niet en de foto's lijken me er niet minder om. Daarom mijn pleidooi. " Mensen plaats de foto's zoals zij zijn zonder kaders en andere tierlantijntjes. Geef ons naakte foto's."

    Uiteraard gooit ik hiermee een steen in een kikkerpoel. Maar dienen fora niet om golven te maken...

  • #2
    Re: naakte foto's: een pleidooi

    Kaders zijn vaak erg lelijk! Echter in sommige gevallen staat en mooi zwart kader wel goed!

    en over signatures in de foto... Bij 99% stoort het me niet! een enkeling heeft het wel heel erg groot uitgemeten..
    Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
    My flickr My site

    Comment


    • #3
      Re: naakte foto's: een pleidooi

      100% akkoord met Seger.
      Al dat kadertjesgedoe duidt naar mijn mening op amateurisme.
      maar ja, zo'n uitspraak zal door sommigen dan weer elitair worden gevonden.

      Comment


      • #4
        Re: naakte foto's: een pleidooi

        Ja dan krijg je natuurlijk een discussie als je post kaders ZIJN lelijk.
        Je mag van mij gerust zeggen dat jij het lelijk vind maar een ander mag het best mooi vinden en mits bescheiden vind ik het plaatje dan ook vaak af..
        Een zwaar onderschrift in een foto vind ik persoonlijk ook lelijk en wel omdat daargelijk naar gekekn wordt en dat kan de bedoeling imo niet zijn.
        Vind het wel een goede discussie overigens.
        https://www.facebook.com/wilfried.solarz.1

        Comment


        • #5
          Re: naakte foto's: een pleidooi

          ieder zijn meut..
          de meeste kadertjes hier op forum onderscheiden de foto van de achtergrond. Ik gebruik het enkel als ik een foto post (niet hier) . Beetje zwevend. Ik gebruik ze niet als ik een foto afdruk of laat afdrukken.

          Als ik in gallerijen rondloop zie ik dat de foto ingekaderd of geplakt op ondergrond, zodat ook de foto loskomt van een egale muur zoals bij een monitor.

          Comment


          • #6
            Re: naakte foto's: een pleidooi

            Af en toe kan een kader wel mooi zijn, maar meestal worden ze misbruikt, dat geef ik toe. Soms kan een natuurlijk kader in een foto wel mooi zijn, zoals een venster waardoor je fotografeert, dat voegt imho soms echt iets toe. Op een website zoals deze, waar je de layout niet in handen hebt, snap ik het gebruik van kaders wel. Je isoleert de foto van de website, die misschien niet goed samengaat met de kleuren van de foto.

            Zelf ben ik er dus niet zo'n fan van, maar om nu meteen iedereen te gaan veroordelen als newbe die het wel doet vind ik wat vergaand en en komt over als provoceren om te provoceren. als je er zelf geen fan van bent: prima, laat die dan achterwege, maar accepteer dat anderen dat misschien wel nuttig/mooi vinden. Wie ben je zelf om de fotografie van anderen te gaan bepalen?

            Comment


            • #7
              Re: naakte foto's: een pleidooi

              Sommige kaders zijn zelfs mooier dan de geposte foto zelf

              Mvg,
              Frederic

              Comment


              • #8
                Re: naakte foto's: een pleidooi

                Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
                Sommige kaders zijn zelfs mooier dan de geposte foto zelf

                Mvg,
                Frederic
                Deze is geweldig.

                De poster bepaald of hij er een kader omzet of niet, een ander kan dat goed of slecht vinden. Net zoals het onderwerp of de gezichtshoek of DOF van en foto.
                Iedereen staat vrij om ;dat mmoi te vinden of niet, en iedereen mag daarover zijn mening zeggen. Liefst zonder iemand te kleineren of af te breken.

                Comment


                • #9
                  Re: naakte foto's: een pleidooi

                  Ik volg je 100 % , in sommige gevallen kan een haarlijntje nog nuttig zijn om de beeldrand tegen over de achtergrond te verduidelijken, bijvoorbeeld een beeld met een witte achtergrond. Waar ik echter zwaar misselijk van word, van die uitgevreten zwarte kadertjes, die, zoals je kwam te zeggen, dateren uit het verleden en dienden om te laten zien dat je de compositie beheerste, en werden bekomen door het uitvijlen van het negatiefmasker in de vergroter.

                  Signaturen is ook zoiets, ze komen thuis met ne camera, recht uit de winkel, twee uur later posten ze hun eerste beeld, natuurlijk voorzien van een degelijke signatuur. Ze moesten hem is jatten op het internet .....


                  MVG, Jeff C.
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                  Comment


                  • #10
                    Re: naakte foto's: een pleidooi

                    Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                    Signaturen is ook zoiets, ze komen thuis met ne camera, recht uit de winkel, twee uur later posten ze hun eerste beeld, natuurlijk voorzien van een degelijke signatuur. Ze moesten hem is jatten op het internet
                    Inderdaad, maar zijn we zo allemaal niet begonnen? Hetzelfde met kaders. Het ding is: naarmate je groeit als fotograaf zie je dat je die prullen niet nodig hebt en dump je ze automatisch. Eind goed, al goed
                    www.pixation.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: naakte foto's: een pleidooi

                      Voor mij is er en heel simpele regel. Brengt de kader of ander gedoe iets bij aan de foto? Ja? OK. Neen? weglaten.
                      Spijtig genoeg is er nergens ook niet in fotoshop een filter tegen slechte smaak. (gelukkig maar misschien...)

                      Comment


                      • #12
                        Re: naakte foto's: een pleidooi

                        Oorspronkelijk geplaatst door Seger Van Saefthinge Bekijk bericht
                        Nog niet zo lang geleden drukte ik mijn analoge foto's meestal af met de zwarte rand van de film, zowel in kleinbeeld als in 6x6. Dat had toen een functie. Het was het bewijs dat je geen uitsnede had genomen (croppen heet dat nu) en dat je compositie (compo voor de newbies) van bij het indrukken van de knop goed of slecht was.

                        Nu zie ik op forums en in populaire fotoboekjes allerlei kaders verschijnen. Witte lijntjes, zwarte vage randen, schaduwrandjes, enz. ontsieren nu menige foto. Om dan nog niet te spreken van de signaturen die men toevoegt. Meestal in een lettertype waarvan iemand met een beetje zin voor lay-out zijn maag moet keren.

                        Wanneer ik galerijen, of fototentoonstellingen bezoek, of blader in tijdschriften zoals Foam, View of Silvershotz dan zie ik die dingen niet en de foto's lijken me er niet minder om. Daarom mijn pleidooi. " Mensen plaats de foto's zoals zij zijn zonder kaders en andere tierlantijntjes. Geef ons naakte foto's."

                        Uiteraard gooit ik hiermee een steen in een kikkerpoel. Maar dienen fora niet om golven te maken...
                        Je hebt gelijk. Om deze en andere redenen blijf ik analoog werken. Ik heb soms het gevoel dat kaders, HDR, desaturaties en andere fotosoap alleen maar redmiddelen zijn om matige fotos wat op te poetsen.

                        -m-
                        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                        Comment


                        • #13
                          Re: naakte foto's: een pleidooi

                          in principe eens met de onnodige overdaad aan kaders.
                          Maar laat iedereen toch gewoon zijn eigen ding doen.
                          Als we ons storen aan een "misplaatst" kader dan kunnen we dat toch gewoon per geval zeggen en een goede raad geven hoe het beter kan.
                          Dat is toch waar het hier allemaal om begonnen is denk ik: foto's plaatsen om van elkaar te leren. (voor de meesten van ons toch)
                          Een opmerking over het al dan niet creatief gebruik van een kader valt daar ook onder.

                          Groeten, Bert
                          Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
                          www.bertofotografie.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: naakte foto's: een pleidooi

                            Ik gebruik geen kaders
                            Canikon 40D - D200, D300

                            Comment


                            • #15
                              Re: naakte foto's: een pleidooi

                              Ik probeer maar niet teveel op die kaders te letten, maar soms zijn ze gewoon te heftig en dan meld ik dat toch wel even in het commentaar.
                              Lelijker vind ik meestal die signatures die in een foto staan, of het nou groot of klein is, ze storen mij eigenlijk altijd wel. Wat heeft het voor nut, als de foto het stelen waard is dan is het vaak simpel af te croppen of weg te clonen. Een ander nut voor die tekst in foto's zou ik ook niet kunnen bedenken.

                              En natuurlijk moet iedereen lekker z'n eigen gang gaan, als hij/zij zo'n kadertje mooi vind of de tekst belangrijk. Maar af en toe is het ook wel leuk om er even lekker over te mopperen.
                              Mvg, Bart
                              http://www.bartzijlstra.com

                              Comment

                              Working...
                              X