Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mensen en Modellen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mensen en Modellen

    Al een tijdje loop ik met plezier op dit forum rondt maar er is toch iets wat me stoort. In de rubriek mensen en modellen worden twee soorten foto's en zelfs twee soorten fotografen op een hoop gegooid. Er is geen groter verschil te bedenken dan tussen een oudere rolstoelgebruiker op kasseien in Brugge en een dure goed uitgelichte en geschminkte madam tegen een studio achtergrond. Het is alsof crossers en pistiers in dezelfde koers rijden. Is het niet beter deze disciplines uit elkaar te halen?

  • #2
    Re: Mensen en Modellen

    De titel van het forum zegt het toch zelf ?
    Voor mij hoeft het alvast niet.

    Comment


    • #3
      Re: Mensen en Modellen

      Oorspronkelijk geplaatst door Seger Van Saefthinge Bekijk bericht
      ... Is het niet beter deze disciplines uit elkaar te halen?
      Er is idd. een groot verschil tussen studiofotografie en mensen en modellen in andere omstandigheden. Anderzijds is er dan weer de overlapping met "Strobist" en "Zwart-wit" en misschien nog enkele andere rubrieken. 't Zal steeds moeilijk blijven om te bepalen wat de beste indeling is.
      Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

      Comment


      • #4
        Re: Mensen en Modellen

        Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
        ... Anderzijds is er dan weer de overlapping met "Strobist" en "Zwart-wit" en misschien nog enkele andere rubrieken ...
        Dat moet je toch eens uitleggen? Wat hebben die twee met elkaar te maken?

        Comment


        • #5
          Re: Mensen en Modellen

          rolstoelgebruikers zijn ook mensen
          er is inderdaad een groot verschil in dat gedeelte, maar mensen zijn soms ook heel verschillend.
          Je stoort je aan niks
          Pentax K7,Pentax K100d,18-55mm,Tamrac velocity 7,20giga geheugen,Tamron 24-135mm,Pentax Mz 50+35-72mm,minolta Z10, Sigma 30mm f1.4,Pentax 50mm f1.4, Sigma 24 mm f2.8, Batterygrip.

          Comment


          • #6
            Re: Mensen en Modellen

            Oorspronkelijk geplaatst door Seger Van Saefthinge Bekijk bericht
            Het is alsof crossers en pistiers in dezelfde koers rijden. Is het niet beter deze disciplines uit elkaar te halen?
            nee...tis beide wielrennen!
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Mensen en Modellen

              Bij Macro & Close-up staan er zowel foto's insecten, als produktfoto's. IMHO een nog groter verschil dan het verschil dat de TS noemt. Moeten deze dan ook gescheiden worden?!?
              Het forum is nu al té groot om alles deftig te kunnen bekijken, en jij wil het nog groter maken...

              Mvg,
              Frederic

              Comment


              • #8
                Re: Mensen en Modellen

                Oorspronkelijk geplaatst door Seger Van Saefthinge Bekijk bericht
                Is het niet beter deze disciplines uit elkaar te halen?
                Neen. Helemaal niet !

                Nu heb je kans dat ze het wel doen, want de tendens op dit forum is net het tegenovergestelde te doen van wat ik voorstel.


                Comment


                • #9
                  Re: Mensen en Modellen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
                  Bij Macro & Close-up staan er zowel foto's insecten, als produktfoto's. IMHO een nog groter verschil dan het verschil dat de TS noemt. Moeten deze dan ook gescheiden worden?!?
                  Het forum is nu al té groot om alles deftig te kunnen bekijken, en jij wil het nog groter maken...

                  Mvg,
                  Frederic
                  Ik volg de basisstelling wel, meer indelingen maken de lijst misschien langer maar maken het wel makkelijker een keuze te maken. Wie ,buiten enkele fulltime BDers, kan nog alle categorieen volgen?
                  En ja het zou veel overzichtelijker zijn moesten insecten gescheiden worden van productfotografie. Waarom staan insecten niet bij natuur?
                  Waarom wel architectuur en landschappen gescheiden???
                  Alle landschappen in Belgiê(ja ik weet wel er staan ook niet belgische landschappen tussen) zijn aangelegd, waarom staat bij deze rubriek dan nog natuur?
                  Ook bij het lezen van veel comentaren meer bepaald bij mensen en modellen valt het me op dat deze veel te weinig rekening houden met de specifieke eisen van de verschilende disiplines.
                  Ik denk dat een ruimere indeling met meer subcategorieen overzichtelijker zou zijn.
                  (Nu ja aanpassingen zijn natuurlijk steeds heel gevoelig, de aard van het beestje zeker.)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mensen en Modellen

                    Als je voor elk soort fotografie of onderwerp een apart "vakje" maakt, dan krijg je binnenkort zoveel onderverdelingen dat niemand zijn weg meer vindt op het forum.

                    Ik vind het soms ook wel moeilijk om foto's van "gewone mensen" tussen de modellen te zetten maar als ik vind dat een bepaalde foto goed genoeg is voor showcase, dan doe ik dat toch (dat gebeurt niet zo heel veel). Het is inderdaad een andere manier van fotograferen, je hebt niet alles in de hand, meestal moet je werken met het bestaande licht en modellen die niet "optimaal bewerkt" zijn.

                    Bij Macrofotografie zie je ook productfotografie, die meestal in de studio is gemaakt, en waarbij ook alle mogelijke truukjes zijn toegepast om de foto's zo perfect mogelijk te krijgen. Bij natuurfotografie "in het veld dus" moet je proberen wat er toevallig voor de lens komt zo goed mogelijk op de foto te krijgen.
                    Maar diezelfde productfoto's vallen meestal ook onder "stilleven", het is de maker van de foto die beslist waar de foto's terechtkomen.
                    Zo zijn er nog heel veel voorbeelden te vinden, een oude boerderij in een landschap, is dat natuur of architectuur? Of maken we een apart forumdeel voor oude boerderijtjes in een landschap (eventueel nog met een onderverdeling voor boerderijtjes in berglandschappen).

                    Ik maak ook heel wat foto's van optredens. Maar in fotojournalistiek & evenementen komen ze dan weer te staan tegenover foto's van bijvoorbeeld bekende artiesten die veel meer opvallen. Zet een grote naam in de titel, en je krijgt veel meer respons dan bij foto's van een groepje dat niet wereldberoemd is (en waarbij het veel moeilijker is om foto's te maken omdat er geen 1000 lampen op het podium staan).

                    Voorbeelden genoeg dus voor aparte vakjes, maar ik heb liever niet teveel "hokjes", want doordat bepaalde onderwerpen toch nog wat "door elkaar" staan krijg je een bredere kijk op fotografie.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mensen en Modellen

                      @ Black Bandit: Ik volg je voor de volle 100%

                      De rubriek 'gewone mensen' zou anders ook nog ingedeeld kunnen worden: zwaar bewerkt in PS zodat het er bijna uitziet als een studioplaat en de gewone minder- of niet bewerkte foto's... Waar eindigt het dan allemaal...? Op de duur krijg je zo een ellenlang forum waarbij je meer moet scrollen dan je platen bekeken zal hebben... En 't is zo al welletjes genoeg zeker..?

                      Het is hetzelfde zoals in de muziek: Je kan onderverdelen in klassiek, rock, pop... enz. Maar rock kan je dan weer onderverdelen. Elke onderverdeling kan dan weer onderverdeeld worden, want iedere groep/artiest heeft op de duur z'n eigen sound bekomen door eigen invloeden.

                      Ach ja, 't zal altijd een punt van discussie vormen, een punt dat nogal vaak aangeheven wordt door newbies. De meer doorwinterde BD'er heeft al genoeg ervaren wat de onderverdelingen van het forum met zich teweeg gebracht heeft....

                      Mvg,
                      Frederic

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mensen en Modellen

                        In tegenstelling tot mijn voorgangers, ben ik dus wel een voorstander van het splitsen van mensen en modellen in een rubriek modellen en een rubriek mensen. De diversiteit in dit genre is inderdaad enorm, maar deze opsplitsing dringt zich m.i. op, omdat modelfotografie toch een heel specifiek genre is, waarbinnen er nog verschillende mogelijkheden zijn. Aan diversiteit zal het in de beide rubrieken helemaal niet ontbreken.
                        Als men er op BD naar streeft dat de fotografen een ruime kijk op fotografie krijgen, dan kan men beter één showcase maken, één rubriek fotobespreking (beoordeling vind ik nog altijd een heel slecht gekozen term, omdat het veel te dicht bij veroordeling zit, wat het vaak ook is) en één beginnershoek. Dan krijg je past echt een ruime kijk op fotografie. Nog ruimer is slechts één rubriek maken...
                        Ik vind persoonlijk dat de reacties op "modellen" ruim overheersen tegen de reacties op "mensen". De "mensen worden in de huidige rubriek eigenlijk een beetje stiefmoederlijk in het hoekje geduwd, omdat het merendeel der kijkers gewoon komt kijken hoe goed de modelfotograaf zijn vleeskeuring gedaan heeft, nog meer dan dat ze naar de foto's kijken. Een matige foto met een prachtig model zal eerder een positieve reactie losweken dan een goed gemaakte foto met een niet al te goed uitziend model.
                        Waarschijnlijk zal de rubriek mensen dan ook veel minder bekeken worden dan de rubriek modellen, maar dat is nu ook al het geval. Veel gewoon goede foto's worden m.i. nu zelfs niet gepost, omdat ze, hoewel ze goed gemaakt zijn, eigenlijk niet passen tussen die steriele en perfecte modellenplaatjes.

                        't Is maar mijn idee natuurlijk...

                        Mvg

                        Chris

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mensen en Modellen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
                          @ Black Bandit: Ik volg je voor de volle 100%

                          De rubriek 'gewone mensen' zou anders ook nog ingedeeld kunnen worden: zwaar bewerkt in PS zodat het er bijna uitziet als een studioplaat en de gewone minder- of niet bewerkte foto's... Waar eindigt het dan allemaal...? Op de duur krijg je zo een ellenlang forum waarbij je meer moet scrollen dan je platen bekeken zal hebben... En 't is zo al welletjes genoeg zeker..?

                          Het is hetzelfde zoals in de muziek: Je kan onderverdelen in klassiek, rock, pop... enz. Maar rock kan je dan weer onderverdelen. Elke onderverdeling kan dan weer onderverdeeld worden, want iedere groep/artiest heeft op de duur z'n eigen sound bekomen door eigen invloeden.

                          Ach ja, 't zal altijd een punt van discussie vormen, een punt dat nogal vaak aangeheven wordt door newbies. De meer doorwinterde BD'er heeft al genoeg ervaren wat de onderverdelingen van het forum met zich teweeg gebracht heeft....

                          Mvg,
                          Frederic
                          Hier en daar heb ik toch bedenkingen bij je argumentering.
                          scrollen in lange lijsten,... kwestie van organisatie en gebruikersinterface. Een gebruikersinterface moet dienen om vlot te werken, de inhoud moet niet aangepast worden om minder moeite te hebben bij het maken van de interface.
                          Ik heb er alle vertrouwen in dat de makers van de site dit ook naar behoren zouden weten op te vangen.

                          Er is een verschil om in muziek rock en clasiek uiteen te halen (te vergelijken met mensen en modellen) en dan nog eens verder genres. Overdrijven is natuurlijk een veelgebruikte taktiek om makkelijk te argumenteren.
                          De laatste zin slaat alle voorgaande. Vertaald kon er evengoed staan:
                          "Zeg nieuwe snotneus, laat ons met rust wij(de elite van de langere aanwezigen) zijn dit gewoon en we willen het zo houden."
                          misschien wat cru gesteld maar toch.

                          Ik sluit me meer aan bij de argumentatie die voorgedragen wordt door FestinaLente, neem eens de tijd en lees de verschillende beoordelingen bij mensen en modellen, alle inzendingen en niet enkel een selectie, kijk ook eens naar de cijfertjes.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mensen en Modellen

                            Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
                            Ik heb er alle vertrouwen in dat de makers van de site dit ook naar behoren zouden weten op te vangen.
                            Maanden geleden heb ik al laten weten dat de dubbele scrollbar heel erg storend is bij het bekijken van de foto's in de challenge. Wat is daar aan veranderd sedertdien? Niks! Ik kreeg enkel een link om de challenge te kunnen bekijken in een apart venster dan dat van BD zelf... Aardige oplossing. Dus, dat vertrouwen heerst er bij mij niet zo erg, sorry!

                            Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
                            Er is een verschil om in muziek rock en clasiek uiteen te halen (te vergelijken met mensen en modellen) en dan nog eens verder genres. Overdrijven is natuurlijk een veelgebruikte taktiek om makkelijk te argumenteren.
                            Begrijpend lezen is natuurlijk wel een noodzaak. Rock en klassiek vergeleek ik met de diverse forumonderelen. De massa's verschillende genres in de rockmuziek gebruikte ik als vergelijking voor het subforum 'Mensen en modellen'. Als je die wil splitsen, dan sta je nog nergens, want elk gesplitst deel zal vroeg of laat toch kritiek krijgen om nog eens te splitsen. Er zullen altijd wel mensen foto's maken en vinden dat hun foto's niet in de aangeboden rubrieken passen.

                            Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
                            De laatste zin slaat alle voorgaande. Vertaald kon er evengoed staan:
                            "Zeg nieuwe snotneus, laat ons met rust wij(de elite van de langere aanwezigen) zijn dit gewoon en we willen het zo houden."
                            misschien wat cru gesteld maar toch.
                            Opnieuw het begrijpend lezen... Gelieve me dus ook geen woorden in de mond te leggen die ik zelf niet zei...!
                            Met dat laatste bedoelde ik dat het telkens door newbies aangehaald wordt. Ten eerste omdat ze de zoekfunctie niet gebruiken en zo konden zien dat het al x-tallen keer aangekaart werd in het verleden; ten tweede omdat iemand die nieuw is totaal nog onvoeldoende ervaring heeft met het forum om al meteen veranderingen te willen doorvoeren. Ik ben al verschillende jaren op het forum, en weet maar al te goed dat telkens er opgesplitst werd en het forum zo uitbreiding kreeg, ik telkens minder forumonderdelen bezocht. Het is gewoonweg té groot geworden.

                            Mvg,
                            Frederic

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mensen en Modellen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
                              Ik ben al verschillende jaren op het forum, en weet maar al te goed dat telkens er opgesplitst werd en het forum zo uitbreiding kreeg, ik telkens minder forumonderdelen bezocht. Het is gewoonweg té groot geworden.
                              Frederic, er zijn al zoveel nutteloze "uitbreidingen" geweest. Hier gaat het niet over uitbreidingen, maar over een verdeling van een rubriek in twee onderrubrieken. Er is dan nog zoveel diversiteit binnen het model-gebeuren en zoveel diversiteit binnen het mensen-gebeuren, waarvoor men uiteraard niet telkens een onderverdeling kan maken.
                              Da's ook de vraag niet...

                              Als je inderdaad enkele jaren op dit forum meedraait, weet je dat deze vraag al herhaaldelijk gesteld is. Deze specifieke vraag komt ook het meest terug, van alle vragen tot veranderingen. Ik vind het toch jammer dat hier geen gevolg aan gegeven wordt.

                              Mvg

                              Chris

                              Comment

                              Working...
                              X