Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Formaten ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Formaten ...

    Hoi Mensjes,

    'k Zit effe in de knoop:

    fotoformaat 10x15cm komt overeen met 2:3

    fotoformaat 13x18cm komt overeen met


    Kan iemand de oplossing noteren, please?
    Ik kom er niet uit - teveel gedoe aan m'n hoofd om nog nuchter te denken
    Sam greetzzzzzzz U
    -------------------------------------------
    Never apologize for showing feeling.
    When you do so, you apologize for the truth.
    -------------------------------------------
    Canon Stuff

  • #2
    13:18

    2:3 is gewoon een vereenvoudiging van 10:15. Maar dertien is een priemgetal dus niet meer te vereenvoudigen.

    Je zou bevoorbeeld wel 12:18 kunnen nemen dat is ook 2:3.

    Groeten,
    Kristof

    Comment


    • #3
      [update] Sam, ik denk dat ik je vraag iets te getalsmatig heb geïnterpreteerd

      1 4/9 : 2
      2 1/6 : 3
      4 1/3 : 6
      6 1/2 : 9

      26 : 36

      mvg,
      Z900
      Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

      Comment


      • #4
        bij pixum bv nemen ze de korste zijde en de lange zijde past zich aan naargelang het aangeleverde bestand.

        Bv bij 2:3 zal pixum een 13 x 19,5 cm afleveren of een 20x30 cm wat een 'smallere' A4 is ... Je kan altijd je bestanden bijsnijden maar dat is wel minder wenselijk ...

        Comment


        • #5
          Meet eens de afmetingen van een foto 13x18 en je zal zien dat de werkelijke afmetingen niet exact 13x18 zijn. Hetzelfde geldt voor 9x13. De verhouding blijft evenwel 2:3.
          home page: http://cage.ugent.be/~hs
          reisblog: http://herser.wordpress.com
          foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

          Comment


          • #6
            Bedankt voor de toelichtingen allemaal ...
            't Is maar dat ik binnenkort eens enkele afdrukken wil laten bestellen ...
            Heb al verschillende afdrukcentrales uitgeprobeerd, en voor mij biedt Spector de mooiste en beste kwaliteit (zij zitten tenminste niet aan m'n foto's te knoeien en drukken af zoals ik indien!) ... Bij spector heb je o.m. de keuze uit formaat 10x15 (makkelijk: 2:3) of 13x18 (moeilijk dus! ) ... 'k Zat te overwegen om 'ns 13x18 formaten te bestellen, omdat ik meen dan minder van m'n foto's te moeten wegsnijden dan bij een desgewenst 2:3 verhouding - terwijl m'n foto's allen genomen zijn op 3:4 - capice?! En daarom wou ik effe uitpluizen naar welke verhouding ik moest croppen ...
            Sam greetzzzzzzz U
            -------------------------------------------
            Never apologize for showing feeling.
            When you do so, you apologize for the truth.
            -------------------------------------------
            Canon Stuff

            Comment


            • #7
              Sammeke, als je precies de afmetingen weet van de print (stel bv dat 18x13 in werkelijkheid 18,1 x 12,8 cm is), hoef je deze waarden niet terug te brengen tot de kleinste verhouding. Je kunt in bv PS bij het croppen ook direct de verhouding 181:128 invoeren (dus optie Vaste verhoudingen - breedte 181, hoogte 128).

              Overigens houd je bij 3:2 méér over van je oorspronkelijk foto dan 18:13. Ligt eraan waar je op let bij het croppen. Bij 3:2 wordt een foto bv 1500x1000 pixels, bij 18:13 wordt een foto 1385x1000 pixels. Je houdt dus feitelijk méér pixels over van de oorspronkelijke foto in de 3:2 versie.
              Neem je echter bv een 3:4 foto en wil je zoveel mogelijk overhouden, dan snijd je bij 13x18 minder weg (links/rechts) dan bij 2:3... Dus je veronderstelling van minder wegsnijden klopt (als je zoveel mogelijk van de foto wilt overhouden). Ik zal zo meteen even een voorbeeld uitwerken...

              Wil je dus eens 18x13 prints uitproberen, kijk dan precies welke verhouding de afdrukken zijn (afmetingen dus). Zijn die exact 18x13cm, voer je bij croppen de waarden 18 en 13 in. Wijkt bv een van de zijden een millimeter af, voer je bv 179 en 130 in. Zo pas je de cropfactor exact aan je gewenste afdruk aan (en dan maar hopen dat ze daar op de pixel nauwkeurig gaan positioneren...)

              Comment


              • #8
                Een voorbeeld van een portretfoto (gemaakt door j@n terwijl hij de 10D (en lenzen) testte en ik aandachtig mijn knieën bestudeerde ). Foto eerst omgezet naar 3:4 formaat als uitgangspunt (ik heb hier 1536x2048 pixels gekozen).

                In de eerste cropvoorbeelden gecropt op de totale foto. Rode kader crop 2:3, gele kader crop 13:18. Hier zie je dus dat er gerekend vanaf de totale foto minder wordt gecropt bij 13:18. Er blijft dus bij 13:18 meer over van de oorspronkelijke foto.



                In het tweede cropvoorbeeld gecropt op het onderwerp. Opnieuw rode kader 2:3, gele kader 13:18. Aangezien ik nu het onderwerp als richtpunt voor croppen neem, zie je dat er nu juist méér van mij opstaat in het rode (dus 3:2) kader. Je zou dus kunnen zeggen dat je in die zin juist nu meer overhoudt van je oorspronkelijke foto, nl mijn o zo belangrijke linkerschouder

                Comment


                • #9
                  Amaai Erik, dat is weer een leerzame uiteenzetting
                  Bedankt voor de gedetailleerde info
                  Maar euh, ik denk dat ik je er binnenkort ook nog 'ns in real over spreek
                  Sam greetzzzzzzz U
                  -------------------------------------------
                  Never apologize for showing feeling.
                  When you do so, you apologize for the truth.
                  -------------------------------------------
                  Canon Stuff

                  Comment


                  • #10
                    Wow, Erik da's pas een uitleg...Handig.
                    Het is goed te zien dat jij boeken schrijft over dit soort zaken.
                    In ieder geval hartelijk bedankt voor die prachtige duidelijke uitleg.
                    Hier hebben we wat aan.

                    Ik heb het met dit onderwerp ook altijd moeilijk als ik foto's online doorstuur naar een afdrukcentrale.
                    Dan knippen ze soms 't hoofd eraf. (Van de foto bedoel ik)
                    Maar bij Hema online printservice is het handig.
                    Daar krijg je de foto te zien hoe hij eruit zal zien in zijn nieuwe formaat en kan je de crop wat verschuiven zodat je niet door het hoofd van de persoon op de foto knipt.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Sammeke
                      Bij spector heb je o.m. de keuze uit formaat 10x15 (makkelijk: 2:3) of 13x18 (moeilijk dus! )
                      Sammeke ik ben net een cd-rom met foto's gaan afgeven bij een fotograaf die met een spectorlabo werkt.
                      Hij zei me dat de foto's 15,2 x 10 cm zijn. Als je cropt op 2:3 gaat er toch nog een klein beetje af. 't is wel niet zoveel maar 't scheelt hé .
                      Cypho
                      Panasonic DMC-FZ1000, Sony RX100 M3

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by cypho
                        Originally posted by Sammeke
                        Bij spector heb je o.m. de keuze uit formaat 10x15 (makkelijk: 2:3) of 13x18 (moeilijk dus! )
                        Sammeke ik ben net een cd-rom met foto's gaan afgeven bij een fotograaf die met een spectorlabo werkt.
                        Hij zei me dat de foto's 15,2 x 10 cm zijn. Als je cropt op 2:3 gaat er toch nog een klein beetje af. 't is wel niet zoveel maar 't scheelt hé .


                        THANX - says Sammeke

                        Once photography enters your bloodstream, it's like a disease ...
                        -------------------------------------------
                        Girly
                        --------------------------
                        Nikon Coolpix 880 - Canon EOS 300D
                        --------------------------

                        Comment


                        • #13
                          HELP!
                          Hier gaat het dus helemaal fout.
                          Heb in photoshop m'n foto's gecropt.
                          Als ik in photoshop nu opgeef width 20 cm dan geeft ie netjes 14,46 cm aan als height. Bij de fotograaf lukt het afdrukken op 20*15 niet. (zijn de effectieve afmetingen)

                          Iemand enig idee waar ik de mist mee inga?!
                          Als ik in photoshop 18 cm opgeef krijg in 13,01 cm height dus 18*13 zou ook moeten lukken maar ook dat gaat fout.

                          Heb ik ergens iets verkeerd begrepen of is dat apparaat bij de fotograaf minder intelligent?!
                          ***Canon 300D * kitlens * ...

                          Comment

                          Working...
                          X