Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sluitertijd sport

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sluitertijd sport

    hallo iedereen,

    heb een vraag over sluitersnelheid, ben naar een bmx cross geweest voor jongeren, om daar wat foto's te trekken, maar bij thuiskomst was ik helaas diep teleurgesteld in mijn foto's. 5 foto's van de 250 waren scherp, de rest trok op niets. Begonnen op AV (canon 400D) om diafragma te kunnen halen van 11 ofzo omdat ik scherpte diep wilde, maar daar ik nog geen deftige zoomlens kwa lichtsterkte heb, merkte ik dat mijn sluitersnelheid maar heel laag was, ca 20 a 40. Dus ik kon niet vlug genoeg sluiten voor die bewegende fietsers( crossers ). Dus overgeschakeld naar TV, waar ik sluitersnelheid kon aanpassen, maar ben waarschijnlijk niet hoog genoeg gegaan in sluitersnelheid, heb het wel geprobeerd, maar foto's waren te donker op mijn lcd schermke, dus verlaagde ik terug, heb het erop gewaagd, maar het trekt op niets.
    Ik zou graag teruggaan en dit overdoen, zodoende ik lesje geleerd heb, hoe pak ik dit aan?

    mijn lenzen zie je hieronder in handtekening
    Alvast bedankt mensen.
    Canon EOS 1D Mark III | Canon EOS 5D Mark III | Canon 50 F 1.8 II | Canon 85L F 1.2 | Canon 16-35L F 2.8 USM | Canon 24-70L F 2.8 USM | Canon 70-200L F 2.8 IS USM | Sigma 180mm EX IF F 3.5 HSM

  • #2
    Re: Sluitertijd sport

    sluitertijd proberen gelijk of hoger te houden met de mm op de lens!!
    gezien uw langste lens 300mm is proberen rond 1/300 te houden 1/400 is beter!
    eventueel iso wat opschroeven.
    in't alles slechte geval wat bijflitsen



    een andere en betere lens 70-200 f4 met of zonder IS
    70-200 f2.8 met of zonder IS
    eventueel de sigma variant doet het ook doe
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Sluitertijd sport

      Wow, dit is hier echt een schatkist aan informatie en mensen.
      Bedankt voor de razendsnelle info, ik hou daar alvast rekening mee voor de volgende keer.

      Zet ik best dan mijn stand op enkel sluitersnelheid behandelen of kan ik ook op M stand om zowel sluiter en diafragma aan te passen, of is het beter om snelle objecten enkel met groot diafragma ( Fnummer zo laag mogelijk ) te trekken?
      Canon EOS 1D Mark III | Canon EOS 5D Mark III | Canon 50 F 1.8 II | Canon 85L F 1.2 | Canon 16-35L F 2.8 USM | Canon 24-70L F 2.8 USM | Canon 70-200L F 2.8 IS USM | Sigma 180mm EX IF F 3.5 HSM

      Comment


      • #4
        Re: Sluitertijd sport

        nee gewoon sluitertijdvoorkeuze! diafragma past zich wel aan dan.

        en als je de iso dan nog es wat optrekt dan geraak je er wel.
        zou wel es testen hoe hoog je kan gaan, denk da 400 en 800 wel ok gaan zijn

        geef de mensen tijd om te reageren er zullen er nog wel volgen hoor.
        geduld is een schone deugd.
        nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: Sluitertijd sport

          Als je een sluitertijd instelt die te kort is om bij de gekozen iso-waarde met de maximale diafragma-opening nog voldoende licht op de sensor te krijgen, dan is de foto onderbelicht.
          Je kan dus niet zomaar een korte sluitertijd kiezen, de andere parameters moet je ook in het oog houden. Als de lens niet lichtsterk genoeg is, dan zal je de iso moeten verhogen, maar met een lichtsterke lens waarvan het diafragma volledig open staat zal je ook weer een te kleine scherptediepte krijgen.

          Het gaat hier over de basisbegrippen van fotografie, de sluitertijd, diafragma-opening en iso-waarde moeten in "evenwicht" zijn om de foto juist te belichten. Je kan niet zomaar één van de parameters aanpassen en hopen dat de foto goed belicht uit de camera komt...

          Als ik een zo kort mogelijke sluitertijd wil dan werk ik nooit in de sluitertijdvoorkeuzestand, maar wel in de diafragmavoorkeuze. Met de juiste diafragma-opening voor net voldoende scherptediepte krijg je de kortst mogelijke sluitertijd, als die dan nog te lang is, dan moet je gewoon de iso hoger zetten.
          Bij concertfotografie werk ik altijd zo (zelfs op f1,4 als dat nodig is), en ook bij sportfotografie waarbij ik de actie wil bevriezen (meestal op f4 voor buitensporten). Bij sportfoto's met "beweging" gebruik ik wel de sluitertijdvoorkeuze om zelf het effect van de beweging in de hand te houden (ongeveer 1/80 voor panning foto's van wielrenners bijvoorbeeld).

          Maar alles is dus afhankelijk van de omstandigheden, ik heb geen "best mogelijke instelling" voor een bepaald soort foto's, dat hangt af van een heleboel factoren (licht, brandpuntsafstand, snelheid van het onderwerp....).

          Het is dus onmogelijk om hier een reeks vaste instellingen te geven, die zal je zelf ter plaatse moeten bepalen. Het enige dat je daarbij kan helpen is een goede kennis van de basisbegrippen van fotografie (sluitertijd, diafragma, scherptediepte, iso...).
          Zonder die basis zal je nooit het uiterste uit je camera en objectieven kunnen halen.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Sluitertijd sport

            Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
            sluitertijd proberen gelijk of hoger te houden met de mm op de lens!!
            gezien uw langste lens 300mm is proberen rond 1/300 te houden 1/400 is beter!
            eventueel iso wat opschroeven.
            in't alles slechte geval wat bijflitsen
            Dit is een vuistregel om bewogen foto's te voorkomen.
            Maar voor veel sporten zul een veel snellere (kortere) sluitertijd moeten gebruiken.
            Heb zelf geen ervaring met BMX, maar als ik bijv. Flyball (snelle hondensport) foto's ga nemen, is 1/1000ste het minimum.
            Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
            Foto-Alex

            Comment


            • #7
              Re: Sluitertijd sport

              Heel erg bedankt aan jullie,

              Ik kan al niet wachten om jullie tips te gebruiken.
              Bedankt.
              Canon EOS 1D Mark III | Canon EOS 5D Mark III | Canon 50 F 1.8 II | Canon 85L F 1.2 | Canon 16-35L F 2.8 USM | Canon 24-70L F 2.8 USM | Canon 70-200L F 2.8 IS USM | Sigma 180mm EX IF F 3.5 HSM

              Comment


              • #8
                Re: Sluitertijd sport

                ......
                Last edited by hombre complicado; 22 januari 2011, 03:07.

                Comment

                Working...
                X